Переваги гри: Залучає до активної пізнавальної діяльності кожного учня окремо і всіх разом. Навчання у грі здійснюється за допомогою власної діяльності учня. Гра – вільна діяльність, що дає можливість вибору, самовираження, саморозвитку для її учасників. Має певний результат і стимулює учня до досягнення мети (перемоги) й усвідомлення шляху її досягнення. У грі команди або окремі учні спочатку рівні. Результат гри залежить від самого гравця, рівня його підготовленості, здібностей, витримки, умінь і характеру. Змагальність – невід’ємна складова гри. Задоволення, отримане від гри, створює комфортний стан на уроках і підсилює бажання вивчати предмет.
Цілі гри: дидактичні (формування й застосування нових ЗУН, розширення кругозору тощо); розвиваючі (розвиток пам’яті, мови, розумових процесів – аналізу, синтезу, співставлення; творчих здібностей); виховні (виховання самостійності, колективізму, відповідальності, волі, навичок співробітництва).
Головні умови ігрової діяльності: створення позитивного настрою для навчання; відчуття рівного серед рівних; забезпечення позитивної атмосфери в колективі для досягнення спільних цілей; можливість вільно висловлювати свою думку і вислуховувати свого товариша; вчитель є другом, порадником, старшим товаришем.
Завдання навчальних ігор: сприяти розвитку інтересів учнів, і як результат - підвищення якості і освіти в цілому; показати реальні здобутки учнів; заохотити учнів до активності й самостійності; підтримувати високу навчальну мотивацію школярів; підвищувати самооцінку та впевненість в особистих можливостях; формувати вміння вчитися; формувати вміння аналізувати особисті інтереси, прихильності; розширювати можливості самоосвіти; розвивати навички самооцінки.
Вимоги до навчальних ігор: готовність учнів до участі у грі ; забезпечення кожного учня необхідним дидактичним матеріалом; не можна допустити приниження гідності дитини; чітка постановка завдань гри; дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати; доцільно розсадити учнів; гра на уроці не повинна відбуватися стихійно, вона має бути чітко організованою і цілеспрямованою.
Найсуттєвіші питання для вчителя: Визначити місце дидактичних ігор та ігрових ситуацій у системі інших видів діяльності на уроці. Доцільність використання ігор на різних етапах вивчення різноманітного за характером навчального матеріалу. Розробка методики проведення дидактичних ігор із урахуванням мети уроку та рівня підготовленості учнів. Підібрати способи стимулювання учнів, заохочувати всіх учнів до активної участі в грі.
У процесі гри учень вчиться: бути гнучким, мобільним, конкурентоздатним; критично мислити; використовувати знання як інструмент для розв’язання життєвих проблем; генерувати нові ідеї, приймати нестандартні рішення й нести за них відповідальність; володіти комунікативною культурою, вміти працювати в команді; вміти запобігати будь - яким конфліктним ситуаціям та виходити з них; уміти здобувати, аналізувати інформацію, отриману з різних джерел, застосувати її для індивідуального розвитку і самовдосконалення; бути здатним до вибору численних альтернатив, які пропонує сучасне життя
Використана література: Оновлена навчальна програма, 2016 р. Державний стандарт, 2012 р. Закон України “Про освіту” від 25.09.17 р. Білоус Г.І. Бібліотека журналу «Початкове навчання та виховання» - Харків: Основа, 2012 р. Ворожейкіна О.М. «100 цікавих ідей для проведення уроку». – Харків: Основа, 2011 р. Пономаренко Л.В. «Використання інформаційних технологій у практиці роботи початкової школи». – Харків: Основа, 2010 р. Стребна О.В. «Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи». – Харків: Основа, 2006 р. Журнал «Початкове навчання та виховання». Добірка статей 2012- 2013 р.