Інноваційні методи навчання на уроках української мови та літератури
Інноваційні технології на уроках української мови та літератури є важливим складником особистісно-зорієнтованого розвивального навчання.
Правила роботи в малих групах передбачають розподіл ролей і чітке виконання обов’язків учасниками, до складу яких входять: головуючий, секретар, доповідач, посередник. Спікер зачитує завдання групі, організовує порядок його виконання, пропонує учасникам висловитися по черзі, заохочує до роботи, підбиває підсумки роботи, за згодою призначає доповідача. Секретар веде записи результатів роботи групи, допомагає доповідачу готувати повідомлення. Посередник стежить за часом, заохочує членів групи до роботи. Доповідач висловлює думку, до якої дійшла група, доповідає про результати роботи.
Педагогічний словник стверджує: Перевернуте навчання - це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відеофрагментів з навчальним матеріалом наступного уроку; учні самостійно проходять теоретичний матеріал, а у класі час використовується на виконання практичних завдань. Перевернутий клас - принцип навчання, за яким основне засвоєння нового матеріалу учнями відбувається вдома, а час аудиторної роботи виділяється на виконання завдань, вправ, проведення лабораторних і практичних досліджень, індивідуальні консультації вчителя тощо.
Педагогіка співпраці: Вчитель- учень Учитель –наставник (забезпечує активізацію пізнавальної діяльності, здійснює індивідуальний підхід). Учень вчиться пов̓язувати різнопланові проблеми навчання в обговореннях, дискусіях, іграх, експериментах, використовує гаджет як інструмент навчання.
Структура уроку 1. Мотивація Починається урок з досвіду, а не з оголошення теми, як на традиційному уроці. Мета: пробудити інтерес через практичну діяльність, щоб вони отримали практичний досвід. 2. Закріплення Мета: закріплення теорії: відео, текст,гіперпосилання,хмарки слів. 3. Вивчення нового матеріалу Формування компетенцій. Мета: осмислити досвід через теорію, що отримали. 4. Оцінювання Демонстрація досвіду: інсценування, навчаючи інших, створення власної виставки, створення нового матеріалу, тексту. Робота в групах: мозковий штурм, перевірка себе за допомогою тесту, моделювання ситуації, демонстрація відео, обговорення. Мета: вивчити, осмислити. 5. Дебрифінг Дебрифінг - підведення підсумків уроку.
Змішана форма навчання «Змішане навчання» – це методика формальної освіти, згідно з якою учень/учениця засвоює одну частину матеріалу онлайн, частково самостійно керуючи своїм часом, місцем, шляхом і темпом навчання, а іншу частину матеріалу вивчає у шкільному класі. Водночас, усі активності впродовж вивчення того чи іншого предмету логічно пов’язані між собою і, як результат, учень отримує цілісний навчальний досвід.
Що означає “якісне змішане навчання”? Воно персоналізоване. Передбачає майстерність вивчення того чи іншого матеріалу. Високі очікування до учня означають, що кожен має чітко прописані стандарти, які готують його/її до успіху в коледжі і в подальшій кар’єрі. Право на автономність/самостійність учня.