Яке має бут навчання?Під час навчання учні мають робити набагато більше, ніж просто слухати і фіксувати готові думки вчителя. Вони можуть продукувати інформацію самостійно, визначати та обговорювати проблеми, знаходити шляхи їх розв’язання, спостерігати і планувати. Вони повинні мати змогу застосовувати нові знання та навички на практиці, створювати зворотні зв’язки.
Запам'ятайте!Слово „інтерактив” англійського походження, від слів „Interact”, де „inter” – взаємний і “act” – діяти. Таким чином, інтерактивний здатний до взаємодії, діалогу. Сутність інтерактивного навчання полягає в активному залученнівсіх учнів до процесу пізнання.Інтерактивні методи – це способи організації продуктивної взаємодії суб’єктів педагогічного процесу
Виокремлюють такі ідеї навчання:1) людина повинна відчувати належність до певної групи людей; 2) поведінка людини зумовлена особистісними якостями;3) група є організацією, діяльність якої будується на розумінні кожним членом групи своїх завдань і обмежень;4) група забезпечує емоційну підтримку кожного;5) групова робота підвищує ефективність оволодіння навчальнимматеріалом;6) робота в групі актуалізує потребу в самоосвіті.
Цілі та завдання інтерактивного навчання: Розширенняпізнавальнихможливостейучнів, зокремау здобуванні,аналізі тазастосуванніінформації зрізних джерел. Можливостіперенесенняотриманихумінь, навичокта способівдіяльності нарізні предметита позашкільнежиття учнів. Формуванняглибокоївнутрішньоїмотивації.
Ознаки інтерактивного навчання: Розширення пізнавальних можливостей учнів;високий рівень засвоєннязнань;контроль за рівнем знань; учитель виступає в роліорганізатора,консультанта; між учителем і учнями вколективі відбуваєтьсяспівпраця. На вивчення певноїінформації потрібен значний час; потребує інших підходів воцінюванні знань учнів;учитель немає певногодосвіду щодо такого видуорганізації навчальногопроцесу;недостатньо методичнихрозробок уроків з предмету“Я у Світі”. Позитивне: Негативне:
Інтерактивна методика проведення уроків з”Я у Світі”забезпечує розвиток наступних умінь та навиків учнів: Критично аналізувати інформацію. Аргументувати, дозволити та висловлювати власні погляди. Описувати, аналізувати та зіставляти процеси й явища суспільного розвитку. Давати власну оцінку та формулювати належні судження. Досягати компромісу та консенсусу під час дискусій. Толерантно вирішувати конфлікти.
Що таке інтерактивні технології?це організація засвоєння знань і формуванняпевних вмінь та навичок через сукупністьособливим способом організованихнавчально–пізнавальних дій, що полягають вактивній взаємодії учнів між собою тапобудові міжособистісного спілкування зметою досягнення запланованого результату. Запам'ятай!Якщо хочеш бути компетентним вчителем!
Структура уроку “ Я досліджую світ” із застосуванням інтерактивних технологій. Мотиваціясфокусувати увагу учнів на проблемі та викликати інтерес дообговорюваної теми; Оголошення теми та очікуваних результатів забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності під час уроку;Надання необхідної інформаціїдати інформацію для опрацювання за мінімальний час;Інтерактивна вправа – центральна частина уроку практичне засвоєння навчального матеріалу, досягнення поставленої метиуроку;Рефлексія – підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку усвідомлення отриманих результатів, пошук проблеми, плануванняперспективи та корекції.15234
Для того щоб вчитель ефективно використовував на уроках “ Я досліджую світ”інтерактивні технології слід:поступово використовувати ці технології (ретельно готуючи вправи), поки учні та вчитель звикнуть до них;не зловживати, безмірно використовуючи лише ці технології;не перетворювати уроки на " ігри заради ігор ";давати учням випереджувальні завдання для самостійної підготовки (прочитати, продумати, виконати);ретельно планувати й обмірковувати заняття ( вивчити і обміркувати матеріал;мотивувати учнів до вивчення теми, шляхом підбору проблем, цікавих випадків; оголошувати очікувані результати; визначати час на вправи, ролі учасників, питання, оцінювання);під час виконання вправ давити учням час на обдумування завдання з метою серйозного виконання;на одному занятті використовувати одну, у окремих випадках дві інтерактивних технології;після виконання вправ обов'язково проводити ґрунтовне обговорення за підсумками.
Уроки “Я досліджую світ”, які ґрунтуються на інтерактивній методиці мають такі особливості: На кожному уроці використовуються ті чи інші види пізнавальної, розумової та навчальної активності учнів;Для успішного вирішення завдань на уроках широко використовуються активні методи роботи,При такій методиці й побудові уроку у класі створюється максимально демократична атмосфера, учні самостійно діють, сприймаючи рішення насвою відповідальність, що сполучається з рівнем їх розвитку;Працюють виключно усі учні, по кілька разів приймаючи участь у різних методах роботи за урок, при цьому спостерігається надзвичайно висока активність і бажання приймати участь на уроці, - діти вчаться на свободі, яка їм надається і правилах, котрі їх обмежують;Досягається висока ефективність засвоєння матеріалу;Учитель стає зразком демократичних відносин. А самі уроки організовуються на демократичних принципах і стають моделлю ( міні моделлю) демократичного суспільства;Навчання виходить за межі аудиторії, класу, предмету, - активно застосовуються знання у шкільному житті, сімейних стосунках, товариських.
М. Кларін класифікує інтерактивні методи навчання за принципом активності:фізична (зміна робочого місця, виконання записів,малювання тощо);пізнавальна (доповнення відповідей, виступ,самостійний пошук розв'язання проблеми тощо).соціальна (ставлення запитань, формулюваннявідповідей тощо);
М. Скрипник у свою класифікацію інтерактивних методів навчання поклала такий принцип навчання,як взаємодія — діалог. Дослідниця визначає наступні методи інформаційні («Моє ім'я», «Весела Віра», «Першезнайомство», «Хвилина мого життя», «Паперовілітаки», «Мені подобається», «Іменні жетони»);пізнавальні («Від А до Я»);мотиваційні («Мої очікування», «Лист до самогосебе», «Самооцінка», «Інтерв'ю»);регулятивні («Виробимо правила»).
Критерії відбору інтерактивних методів навчаннявідповідність цілям і завданням навчання і розвитку школяріввідповідність дидактичним цілям урокувідповідність змісту теми урокувідповідність віковим, інтелектуальним можливостям школяріввідповідність часовим рамкам навчаннявідповідність професіоналізму і досвіду конкретного учителя відповідність способу керівництва навчальною діяльністювідповідність логіці навчального процесу
Правила організації інтерактивної роботи на уроках “ Я досліджую світ”, “ Я у світі”1. До роботи повинні бути залучені різною мірою всі учні.2. Необхідно дбати про психологічну підготовку учнів3. Тих, хто навчається в інтерактиві, не повинно бути багато.4. Приміщення має бути спеціально підготовленим5. Необхідно проявляти терпимість до будь-якої точки зору, уважновислуховувати всіх учасників, поважаючи їх.6. Уважно ставитись до учнів під час формування груп.7. На одному уроці бажано застосовувати 1-2 інтерактивних види роботи.
Інтерактивні методи навчання можуть формувати правила:кожна думка важлива;не бійся висловитись; ми всі - партнери; обговорюємо сказане, а не людину; обдумав, сформулював, висловив; кажи чітко, ясно, красиво; вислухав, висловився, наводь тільки обґрунтовані докази;умій погодитись і не погодитись; важлива кожна роль.