Актуалізація опорних знань.1. Бесіда. Що таке клімат?Які гази належать до парникових?Які причини викликають збільшення їх умісту в земній атмосфері? Чим небезпечне підвищення рівня океану? Які ще небезпеки несуть зміни клімату?2. Закінч речення:«Причинами цих тривожних подій є……………..»
Вивчення нового матеріалу.1. Дискусія на тему: «Зміни клімату на Землі – спостережувані явища та їх наслідки» підвищується середньорічна температура; збільшується внутрішньорічна, внутрішньосезонна та внутрішньодобова амплітуда коливань температури; прискорюється танення льодовиків; підвищується рівень світового океану, морів, підтоплюються гирла річок, заболочуються та затоплюються прибережні землі; змінюються напрямки та температур океанічних течій, зокрема Гольфстриму. збільшуються площі пустель; клімат стає більш посушливим; зменшується кількість опадів; змінюється режим опадів, що призводить до паводків в степовій зоні розпочинаються пилові бурі з втратою родючого шару грунту; змінюються ареали існування видів тварин і рослин.2. Вправа «Прогноз» «Наслідки глобальних змін клімату в Україні» зміни середньорічної температури в м. Київ; енцефалітний кліщ розповсюдився в лісах і парках України;рапан розповсюдився в Чорному морі; павук каракурт розповсюдився на півдні України; вересень став літнім місяцем; денна температура в липні та в серпні в Києві останні 10 років часто перевищує 30 º С;неконрольоване розмноження “синьо-зелених” водоростей в озерах і ставках;основна кількість опадів випадає не у весняно-літній сезон, а в осінньо-зимовий; влітку в центрі Києві відбувається систематичне відключення електроенергії з причин перезавантаженості мережі від використання кондиціонерів.
3. Пошукова діяльність (заповніть таблицю) «Причини та наслідки зміни клімату»Причини. Наслідки Антропогенні: Природні:1– затоплення6 – виникнення1– спалювання1 – виверженняприбережних районів;ураганів;сміття;вулканів;2– загибель цінних7 – активізація2– транспорт;2 – розкладвидів риби;ерозійних3– використанняорганічних речовин3– порушенняпроцесів;електроенергії;у екосистемах.гідробіологічного та8 – погіршення4– обігрівгідрохімічногоздоров’я людей;квартир;режимів вод;9 – поширення5– використання4– виникненняінфекційнихводи.повеней;захворювань;5– танення10 – підвищенняльодовиків.ризику лісовихпожеж.
Узагальнення та систематизація знань. Вправа «Дерево рішень»Завдання – виробити рекомендації щодо способів зниження загрози кліматичних змін. Вимикай електронні та електричні пристрої повністю, не залишаючи їх в режимі очікування. Не зловживай кондиціонерами влітку. Гучність радіо та телевізорів значно впливає не споживання електричного струму: голосно ввімкнутий пристрій споживає його значно більше. Встановлюй енергоощадні лампи, особливо це актуально восени та взимку. Зарядні пристрої до мобільних телефонів споживають струм, залишаючись у розетці. Виймай пристрої з розетки після заряджання. Заклей щілини у вікнах, щоб уникнути втрат тепла. Зменшуй температуру опалення в приміщеннях, коли в них нема людей, – заощадження тепла складе близько 15%. Не вирубуй дерева, а краще посади нові. Надавай перевагу велосипедам та громадському транспорту. Сортуй сміття.
Домашнє завдання. Відшукайте у різних джерелах інформацію на тему: Яких зусиль докладають Альберт Арнольд Ґор (Ел Гор) та Міжнародна група експертів з питань змін клімату задля поширення інформації на тему кліматичних змін? За що вони отримали Нобелівську Премію Миру? Прочитайте статтю Стефана Рамсторфа, присвячену останнім екстремальним погодним явищам. Яку головну ідею він намагався донести до читача?