К . Д. Ушинський стверджував, що дитина, яка не відчула радості від подолання труднощів, не відчула смаку перемоги, втрачає інтерес до навчання. Якщо у дитини зникає віра у власні сили, якщо їй не дали відчути радості від свого успіху, ніякі педагогічні прийоми та хитрощі не повернуть знову інтерес до пізнання.
Переживання емоцій, пов’язаних з успіхом, дає можливість:- підвищити мотивацію навчання, розвинути пізнавальний інтерес;- стимулювати працездатність;- коригувати негативні особистісні особливості: тривожність, невпевненість, низьку самооцінку;- розвинути позитивні особистісні якості: ініціативність, активність, креативність;- підтримувати у колективі сприятливий емоційний настрій.
1. Похвала учителя Найпотужніший інструмент вчителя. Доведено, що для людини більше користі, коли відзначають її позитивні якості, ніж коли постійно вказують на її недоліки. Важливо вміти вербально створити правильний настрій, допомогти подолати невпевненість, закріпити емоцію позитиву, дозволити порадіти навіть незначному успіху.
За що і як хвалити? Хвалити за старання, не порівнювати одну дитину з іншою, підкріплювати вербальну похвалу невербальними проявами (усмішка, жест, дотик); використовувати «я – послання» ( «ти мене порадував (ла), «я дуже радію твоїм успіхам», «мені сподобалось, як виконано це завдання»). Як часто хвалити? Тут має спрацювати педагогічне відчуття: одних хвалити частіше, іншим давати «відпочинок» від похвали, деякі діти потребують похвали лише за значні успіхи, а дехто повинен відчути задоволення навіть від спроби здолати певні труднощі.
4. Завдання різної складностіЦей прийом взято з диференційованого навчання. Мета – дозволити кожному учню виконати посильне завдання. При цьому «сильні» учні мають змогу виявити свою ерудицію, «середні» можуть відзначитись творчим підходом, «слабші» - показати, що встигають виконати своє завдання разом з рештою і не відстати.
5. Самостійний вибір завдань. Учням пропонується обрати завдання самостійно. Це привчає адекватно визначати свої можливості, не пасувати перед вибором і здійснювати його свідомо.6. Портфоліо учня. Один з методів, який дає змогу учневі наочно бачити свої досягнення. Добре, якщо до заповнення портфоліо долучається не тільки учень та вчитель, а й батьки, однокласники.
7. Самонавіювання. Самонавіювання прийшло в педагогікуз психології. Воно дійсно допомагаєзміцнити віру в свої сили, відчутисебе більш впевненим, сильним, здібним. Елементи самонавіювання можнавключати на етапі емоційногоналаштування на урок, мотиваціїнавчальної діяльності, фізкультхвилинки, релаксаційній паузі.