Презентація уроку для 9-го класу з Всесвітньої історії на тему: «Модернізація Російської імперії».
Презентація містить тести для перевірка раніше здобутих базових знань, що є необхідною умовою для ефективного засвоєння нового матеріалу. Крім цього досить детально розкрито зміст основних реформ 60-70-х років ХІХ століття, проаналізовано їх позитивні і негативні сторони. Слайд 17 містить аудіо, а 30 слайд відео файл, які дозволять учням віртуально перенестися в епоху реформ Олександра ІІ і в цілому сприяють позитивному емоційному налаштуванню класу.
Структурно презентація передбачає групову форму роботи на уроці, коли учні в своїх групах будуть розкривати зміст кожної реформи і потім порівнювати з відповідним слайдом.
Запропонований матеріал може бути використаний вчителем при проведенні уроку, а також учнями для самостійного опрацювання означеної теми, подальшого дослідження епохи.
Тестові завдання Варіант І 1. Що таке «культуркампф»? А) програма перетворень, яку проводив уряд О. фон Бісмарка у другій половині ХІХ століття щодо культури; Б) програма перетворень, яку проводив уряд О. фон Бісмарка у другій половині ХІХ століття щодо церкви; В) програма перетворень, яку проводив уряд О. фон Бісмарка у другій половині ХІХ століття щодо банків. 2. Встановлення підприємцем або групою підприємців контролю над однією чи кількома галузями виробництва з метою збільшення прибутків і ліквідації конкуренції – це… А) протекціонізм; Б) ізоляціонізм; В) монополія; Г) синдикат. 3. Приведіть у відповідність: 1 Справа Буланже 2 Панамський скандал 3 Справа Дрейфуса А) підкуп депутатів та урядовців для того щоб уникнути відповідальності за розтрату грошей акціонерів у результаті фінансової афери; Б) судова сваволя щодо офіцера, який був євреєм занаціональністю; В) продаж орденів Почесного легіону. Варіант ІІ Яка подія історії Німеччини відбулася у 1871 році? А) головою уряду Німеччини було призначено О. фон Бісмарка; Б) було прийнято імперську конституцію; В) було прийнято «Винятковий закон проти соціалістів». 2. Об’єднання капіталу кількох власників із подальшим отриманням прибутку та розподілом його залежно від внесеної частки – це… А) індустріалізація; Б) демпінг; В) акціонування; Г) монополія. 3. Приведіть у відповідність: 1 «Ліберальна ера» 2 «Культуркампф» 3 «Пангерманізм» А) політика спрямована проти впливу католицької церкви; Б) ідеологічна доктрина, що проголошувала винятковість німецької нації; В) період заснування єдиних імперських органів управління, створення єдиної армії, внутрішнього ринку, банківської та фінансової систем, транспорту тощо.
Тестові завдання Варіант І 4. Зовнішня політика якої держави визначалася гаслом: «У … немає постійних ворогів і постійних друзів; у неї є лише постійні інтереси»? А) Франція; Б) Німеччина; В) Англія; Г) США. 5. Яка подія історії Англії відбулася у 1875 році? А) встановлено англійський контроль над Суецьким каналом; Б) Англія підкорила Єгипет; В) Англія приєднала Оранжеву республіку і Трансвааль. 6. Якими були хронологічні рамки франко- прусської війни? А) 1853-1856 рр.; Б) 1870-1871 рр.; В) 1848-1849 рр.; Г) 1870-1875 рр. 7. Які умови найбільш правдиво відображають зміст Франкфуртського миру 1871 року? А) передачу Францією Німеччині Ельзасу і Лотарингії та виплату 5 млрд. франків контрибуції; Б) передачу Німеччиною Франції прав на іспанський престол за умови збереження існуючих кордонів; В) передачу Німеччиною Франції Саарського вугільного басейну та виплати 5 млрд. марок контрибуції. Варіант ІІ 4. Зовнішня політика якої держави визначалася гаслом: «Дранг нах Остен»? А) Франції; Б) Англії; В) Німеччини; Г) США. 5. З чим був пов’язаний Панамський скандал початку ХХ століття? А) з корупційною діяльністю чиновників із підтримки афери компанії в Панамі, яка будувала канал; Б) зі спробою французької розвідки спровокувати повстання в Панамі, щоб загарбати цю територію; В) зі спробою французьких військ здійснити інтервенцію в Панамі. 6. З якими державами Німеччина наприкінці ХІХ століття уклала союз під назвою «Троїстий»? А) з Францією та Росією; Б) з Австро-Угорщиною та Італією; В) з Англією та США; Г) з Туреччиною та Росією. 7. Яка подія історії Франції відбулася у 1889 році? А) проведено у Парижі Всесвітню виставку; Б) «Панамський скандал»; В) Францію було проголошено Третьою республікою.
Тестові завдання Варіант І 8. З якою країною США воювали в 1898 році за колоніальні володіння? А) з Англією; Б) з Францією; В) з Іспанією; Г) з Російською імперією. 9. З якими державами Франція на початку ХХ століття уклала союз під назвою «Антанта»? А) з Англією та Італією; Б) з Росією та Англією; В) з Англією та США; Г) з Туреччиною та Німеччиною. 10. Згідно з імперською Конституцією 1871 р. винятковий статус в Німеччині мав: А) Імператор; Б) Канцлер; В) Міністр закордонних справ; Г) Міністр-президент. 11. Розв’яжіть хронологічне рівняння: (А – Б) + 1800 = ? А – рік проведення Всесвітньої виставки у Парижі; Б – рік проголошення Німеччини імперією. Варіант ІІ 8. Хто в США був головним ідеологом експансіоністів – прибічників політики розширення зони впливу або панування в різних сферах шляхом захоплення земель, ринків збуту, джерел сировини інших держав? А) Джон Адамс; Б) Джон Рокфеллер; В) Альфред Тайєр Мехен Г) Джеймс Монро. 9. Визначте хронологічні рамки діяльності Паризької комуни: А) лютий-березень 1871 р.; Б) березень-травень 1871 р.; В) квітень-травень 1871 р.; Г) лютий-травень 1871 р. 10. Яку назву мали самоврядні частини Британської імперії зі своїм парламентом та урядом? А) колонії; Б) домініон; В) тред-юніони; Г) гомрулі. 11. Розв’яжіть хронологічне рівняння: (А - Б) - В = ? А – рік приходу до влади в Німецькій імперії Вільгельма ІІ; Б – розмір французької контрибуції … млрд.. франків; В – кількість нових соціальних груп в індустріальному суспільстві.
Причини проведення реформ: Поразка в Кримській війні 1853-1856 рр. Загальне зростання соціальної напруженості Активність радикальної опозиції Неспроможність задовольнити зростаючі потреби суспільства Велика ймовірність революційного вибуху Криза феодально-кріпосницької системи господарювання
Документи Селянської реформи Скасування кріпацтва 19 лютого 1861 р. Олександр II підписав «Маніфест про ліквідацію кріпацтва» і «Положення» (всього - 17 документів): селяни ставали особисто вільними; селяни отримували громадянські права; основним власником землі оголошувався поміщик; передбачалося проведення викупної операції; до укладання з поміщиком викупної угоди селяни перебували в стані тимчасовозобов'язаних; держава сплачувала лише 75-80% вартості селянського наділу грошима чи цінними паперами поміщику, а решту – селянин самотужки; виплачена державою сума стягувалася з селян протягом 49 років у розмірі 6% річних.
Б.Кустодієв Звільнення селян Наслідки відміни кріпацтва Позитивні: усунуто перешкоди для швидкого економічного розвитку країни; поява на селі заможного селянства - запоруки продовольчої стабільності; формування та здешевлення загального ринку праці; активізація підприємництва, розширення сфери функціонування ринкових відносин. Негативні: збереження великих поміщицьких землеволодінь; обезземелення та розшарування селянства; селяни продовжували залишатися безправним, неповноправним станом; посилення соціальної напруги на селі (поміщик-селянин-заможний селянин).
Цензурна реформа 1865 року ліквідовано попередню цензуру для творів невеликого обсягу, центральної періодики, урядових і наукових видань; цензурні установи підпорядковувалися Міністерству внутрішніх справ; посилився контроль в провінції за виданнями, призначеними для масового читача; 1876 р. – Емський указ.
Військова реформа 1862-1874 років країну поділено на 15 військових округів; ліквідовано попередню систему рекрутських наборів; у 1874 році запроваджено загальну військову повинність; зменшено термін служби, передбачено відстрочку; почалося масштабне переозброєння армії; створена мережа військових навчальних закладів; проведено реорганізацію Військового міністерства.
Земська реформа 1864 року створення виборних органів місцевого самоврядування в губерніях і повітах; земства складалися з розпорядних і виконавчих органів; до земств входили представники землевласників і селян; діяльність земств обмежувалася господарськими і культурними функціями; членами земств ставали переважно дворяни, поміщики; контроль за діяльністю земств здійснювали царські чиновники.
Освітня реформа 1864 року запроваджено єдину систему безкоштовної початкової освіти; доступ до середньої гімназійної освіти надавався представникам усіх станів; навчання в середніх і вищих навчальних закладах залишалося платним; започатковано мережу вищих навчальних закладів освіти для жінок; 1863 рік - Валуєвський циркуляр.
Судова реформа 1864 року ліквідовано становий, негласний суд; проголошувалася незалежність суду від адміністрації; запроваджувався єдиний для всіх станів гласний суд; вводився інститут присяжних засідателів, посади прокурора та адвоката; сприяння утвердженню ідеалів правової держави; збережено особливі волосні суди для селян, духівництва, військових; збережено тілесні покарання для селян, в'язнів, штрафбатів.
Міська реформа 1870 року у містах виникали безстанові органи міського самоврядування – думи; дума опікувалася благоустроєм міста, охороною здоров'я, народною освітою тощо; жорсткий майновий ценз позбавляв можливості робітників, службовців та інтелігенції брати участь в роботі думи; діяльність думи контролювалася губернатором, що міг скасувати будь-яке її рішення.
Марксизм 1883 р. – в Женеві засновано першу організацію марксистів “Групу визволення праці” Г. Плехановим. 1895 р. – розрізнені соціал-демократичні гуртки Петербурга об'єднав лідер російських соціалістів В. Ульянов (Ленін) у “Союз боротьби за визволення робітничого класу”. 1898 р. – відбувся Установчий з'їзд РСДРП.