Сьогодні ми з вами:
- узагальнимо теоретичний матеріал про словосполучення і речення;
- удосконалимо та відпрацюємо уміння визначати й порівнювати типи словосполучень та речень,створювати власні висловлювання;
- виконуватимемо синтаксичний аналіз словосполучення і реченняЯкщо ти знаєш – все в твоїх силах,Якщо не знаєш,то не втнеш,Якщо ти знаєш – летиш на крилах,Якщо не знаєш,то повзеш. Чи на землі ти,а чи у небі,Знання поможуть при потребі:то знай же,друже,і умій! Дмитро Білоус. Якщо ти знаєш – все в твоїх силах,Якщо не знаєш, то не втнеш,Якщо ти знаєш – летиш на крилах,Якщо не знаєш, то повзеш. Чи на землі ти, а чи у небі,Знання поможуть при потребі:то знай же, друже, і умій! Дмитро Білоус
Тема уроку: Найважливіші відомості із синтаксису й пунктуації: словосполучення та речення, синтаксичні зв’язки в них. Класифікація речень за будовою. Тема уроку: Найважливіші відомості із синтаксису й пунктуації: словосполучення та речення, синтаксичні зв’язки в них. Класифікація речень за будовою. Тема уроку: Найважливіші відомості із синтаксису й пунктуації: словосполучення та речення, синтаксичні зв’язки в них. Класифікація речень за будовою
Словосполучення. РеченняЄ одиницеюназивання(як і слово)спілкування. Виражаєскладне найменування,поширену назву предмета, дії, ознаки (конкретніше,ніж слово)повідомлення, запитання,спонукання (містить думку) Вказує напредмет і його ознаку,дію і об’єкт,на який спрямована дія,дію і її ознаку оцінку мовцем повідомлюваного (реальне чи бажане,необхідне),на час. Складаєтьсямінімум із двох слівможе складатися з одного слова. Маєголовне і залежне словограматичну основу: підмет і присудок або (в односкладному реченні)один головний член. Характеризується зв’язкомпідрядним(узгодження, керування, прилягання)підрядним,сурядним та іншими зв’язками Відрізняється за інтонацією-має інтонаційну і смислову завершеність. Відмінність словосполучення від речення
Що називаємо словосполученням?З чого воно складається?Які сполучення слів не вважаються словосполученнями?Які є види словосполучень за будовою?Які є види словосполучень за головним словом?Які синтаксичні зв’язки існують між словами у словосполученні?Узгодження – це який тип підрядного зв’язку?Керування - це який тип підрядного зв’язку? Прилягання - це який тип підрядного зв’язку?
Словосполучення – це смислове й граматичне поєднання двох або більше повнозначних слів на основі підрядного зв’язку. Словосполучення складається з головного і залежного слів. Наприклад:чудовий день,вірний друг. Від словосполучень слід відрізняти такі сполучення слів,які словосполученнями не вважаються,оскільки побудовані не на підрядному зв’язку між частинами це:сполучення підмета і присудка:птахи відлетіли;однорідні члени речення:вільно і незалежно; фразеологізми:пекти раків,задирати носа;сполучення самостійного і службового слова:перед концертом, у лісі.
Отже,за вираженням головного слова словосполучення поділяються на: -іменникові; (різдвяні свята) -прикметникові;(кращий за всіх) -числівникові;(три учні) -займенникові;(хтось із нас) -дієслівні;(виконувати завдання) -прислівникові;(високо над голою)Між компонентами словосполучення встановлюється підрядний зв'язок,причому розрізняють різні типи такого зв’язку:-узгодження;-керування;-прилягання.
Узгодження – це такий тип підрядного зв’язку між компонентами словосполучення,при якому залежне слово набуває тієї ж граматичної форми,що й головне,тобто узгоджується з ним у роді,числі й відмінку. Наприклад: рідний край,чудовий день. Керування – це такий тип підрядного зв’язку між компонентами словосполучення,при якому головне слово вимагає від залежного слова певної граматичної форми(відмінка). Наприклад:знайти дорогу, побачити дівчину. Прилягання - це такий тип підрядного зв’язку між компонентами словосполучення,при якому залежне слово приєднується до головного лише за змістом. Залежне слово при цьому є невідмінюваною частиною мови. Наприклад:думати старанно,писати красиво.
За складом граматичної основидвоскладніодноскладніЗа метою висловлюваннярозповідніпитальніспонукальніЗа емоційним забарвленнямокличнінеокличніЗа будовоюпростінаявність однієї граматичної основискладнінаявність двох і більше граматичних основ. За наявністю чи відсутністю другорядних членівпоширенінепоширеніЗа повнотою вираження думкиповнінеповніРечення – це слово або група слів,яка виражає закінчену думку.
-.-З’ясуйте, які пари слів є словосполученнями, а які реченнями(Усно): Вірний друг; цікава книжка; батьківська оселя; особливо радісно; червона калина; переливається з грудей; урочиста мелодія; добре вчитися; читати книгу; учень співає; чай-напій; діти читають; прийшла весна; лунає понад степом; я люблю українську мову.
Гра «Хто швидше?»: - Визначте спосіб синтаксичного зв’язку у словосполученні і запишіть: I Варіант1. Людський плач; 7. Слухати лекцію;2.Іти до магазину; 8. Знайти для матері;3. Довідатись про подію; 9. Чарівна посмішка;4. Думати старанно; 10. Писати красиво;5. Дивитися телепередачу; 11. Рідна мова;6. Піклуватися про старших; 12. Ходити твердо. II Варіант1. Урочиста мелодія; 7. Чудовий день;2. Знайти дорогу; 8. Виконати доручення;3. Стояти похитуючись; 9. Побачити дівчину;4. Приспані тривоги; 10. Барви золоті;5. Бажання вчитись; 11. Український борщ;6. Думати про роботу; 12. Читати газету.
-Зробіть синтаксичний розбір словосполучення. Рідна мова живе з людиною всюди і завжди,без неї,як і без сонця,повітря,води,рослин,людина не може існувати. - Зробіть синтаксичний розбір одного із словосполучень у реченні: Рідна мова живе з людиною всюди і завжди,без неї,як і без сонця,повітря,води, рослин, людина не може існувати.
-- Запишіть речення,визначте тип речення за будовою, підкресліть граматичну основу. Мова забезпечує спілкування людей. Мова не передається у спадок. Мова об’єднує людей у національну спільність. Україна – це та земля,де я народилася,де завжди на мене чекатиме батьківська домівка,зігріта теплим,родинним затишком,добротою та материнською ласкою,це-моя Батьківщина. Людина може покинути Батьківщину і не чути більше рідної мови,але у підсвідомості залишаться колискові,які виспівувала мати,перші враження,добуті тільки цією,єдиною і неповторною,мовою.- Запишіть речення,визначте тип речення за будовою, підкресліть граматичну основу:- Мова забезпечує спілкування людей.- Мова не передається у спадок.- Мова об’єднує людей у національну спільність.- Україна – це та земля, де я народилася, де завжди на мене чекатиме батьківська домівка, зігріта теплим, родинним затишком, добротою та материнською ласкою, це - моя Батьківщина.- Людина може покинути Батьківщину і не чути більше рідної мови,але у підсвідомості залишаться колискові, які виспівувала мати, перші враження, добуті тільки цією, єдиною і неповторною, мовою.
- Зробіть синтаксичний розбір простого речення: Мова об’єднує людей у національну спільність.- Зробіть синтаксичний розбір складного речення: Я пишаюся тим,що я мешкаю в Україні, де живе і працює український народ, де лунає українське слово, де українською мовою створюється велика культура.