Презентація на тему: "Особливості будови елементарного роздуму"

Про матеріал

Тема уроку: Особливості будови елементарного роздуму

Мета: формувати вміння розрізняти тексти різних типів мовлення; формувати вміння будувати елементарний роздум; удосконалювати навички визначати тему й головну думку тексту, його типове значення; розвивати критичне мислення; збагачувати й уточнювати словниковий запас школярів.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ЩИРИЙ ДРУГВ одного селянина був великий собака. Став той собака старий і вже не міг стерегти хазяйського добра. Не захотів хазяїн дурно годувати собаку. Поплив він з ним на човні і взяв із собою доброго мотуза й камінь. Одпливши далеченько од берега, став він камінь на вірьовку в'язати. Дивиться на нього собака своїми розумними очима, ніби тямить, що хоче чинити хазяїн. Прив'язав той дядько камінь на шию собаці, підвівсь і, штовхнувши і, штовхнувши пса чоботом, скинув його у воду. Собака зник; але човен раптом дуже перехилився на один бік, хазяїн не здержався  і сам упав у воду. Хвиля захлюпнула його, вже став і зовсім потопати. Коли чує, що хтось тягне його. Аж то собака його: камінь у нього розв’язався, і він кинувся рятувати хазяїна. Вхопив його зубами за одежу, виплив з ним на берег і простягся, ледве дихаючи. Заплакав дядько, обняв того собаку, й гірко було йому, й соромно. До самої смерті годував і жалів він щирого друга свого (Нар. творчість).  Визначте:1.    Тему чи основну думку виражає заголовок?2.    Визначити особливості змісту тексту: а) розповідається про якісь події; б)описуються ознаки предмета, істот, явищ природи; в) розмірковується над тим, що відбувається.3.    Яка послідовність викладу думок у тексті?

Номер слайду 2

Особливості будови елементарного роздуму

Номер слайду 3

формувати вміння будувати елементарний роздум; удосконалювати навички визначати тему й головну думку тексту, його типове значення; збагачувати й уточнювати словниковий запас. ЗАВДАННЯ

Номер слайду 4

РОЗПОВІДЬТИПИМОВЛЕННЯОПИСРОЗДУМОЦІНКАщо відбувалося?який? яка? яке? які?чому?

Номер слайду 5

Текст А. У народі існує повір’я, що від тих батьків, які не знають та не дотримуються звичаїв, народжуються діти, що стають вовкулаками. У день Святого Юрія така дитина перекидається вовком та бігає разом з іншими звірами лісом. Потім вона знову стає людиною. Живучи в людській подобі, вовкулака з людьми не вітається, до церкви не ходить, звичаїв людських не знає і знати не хоче. Словник: Вовкулака -

Номер слайду 6

Текст Б. Різдвяну зірку виготовляли, як правило, із звичайного решета, до якого прикріпляли промені, обклеєні різнокольоровим промасленим папером. Зірку прикрашали фольгою, яскравими стрічками та китицями. Усередину вставляли свічку, яку під час виконання обряду запалювали. Зірка була яскрава, виразна, акуратно й ретельно оздоблена. Це був традиційний атрибут обряду колядування. Словник: Атрибут-

Номер слайду 7

Текст В. Людина не має права забувати народні звичаї, традиції, тому що душа її буде здpібнена. Не перейнявши від дідів та батьків усе найкраще з її народом надбаного, така людина не зможе це найкраще зберегти й передати у спадок своїм дітям та онукам. Ось чому знати й берегти народні традиції та звичаї зобов’язаний кожен з нас. Словник. Традиція -

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Робота в парах З-поміж записаних на дошці слів і виразів виписати спочатку такі, що можуть поєднувати в тексті тезу й докази, а потім ті, що мають поєднувати докази та висновок. Доведемо це. Тому що … . Це можна довести так (таким чином). Узагальнимо сказане. Це пояснюється так. Отже, … Через те, що… . Я думаю, що… . На мою думку…. Я впевнений, що … .

Номер слайду 10

Перевіряємо Теза+докази: Доведемо це. Тому що …. Це можна довести так (таким чином). Це пояснюється так. Через те, що… . Я думаю, що… . На мою думку…. Я впевнений, що … Докази+висновок: Узагальнимо сказане. Отже, …

Номер слайду 11

Робота в групах. У записаному на дошці тексті визначити складові частини (тезу, докази, висновок). Верба завжди була для людей позначкою води на землі. Верба росла біля річок, ставків, струмків. Отже, правдивим є прислів’я: «Де сріблиться вербиця, там свіжа водиця».

Номер слайду 12

Робота в групах. Верба завжди була для людей позначкою води на землі (теза). Верба росла біля річок, ставків, струмків (докази). Отже, правдивим є прислів’я: «Де сріблиться вербиця, там свіжа водиця» (висновок).

Номер слайду 13

Творче завдання. Прочитати прислів’я. Яку тезу та які докази на її підтвердження можна дібрати до кожного з них так, щоб прислів’я було висновком?На сонці тепло, а біля матері добре (зразок тези: найрідніша людина в світі – мати). Правди не сховаєш (зразок тези: ніколи не слід обманювати).

Номер слайду 14

Бесіда. Чи досягнуто мети уроку?Що нового дізнались?Чого навчились? Де й навіщо можна застосувати здобуті знання й набуті вміння?

Номер слайду 15

Домашнє завдання: Дібрати доказ до тези. Прислів'я має бути висновком. Теза: Перш ніж до діла братися, треба поради спитатися. Доказ: ?Висновок: Одна голова добре, а дві краще.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Каракоц Олена Іванівна
    Цікаві повчальні тексти,структурованість, логічність викладу, детальні пояснення, актуалізація знань та подача нового матеріалу - усе заслуговує на високу оцінку..
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Оришкевич Тетяна Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Підлужна Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Kiryan Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
pptx
Додано
3 липня 2018
Переглядів
25903
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку