Урок "Графіка. Позначення звуків на письмі. Алфавіт"

Про матеріал

Тема. Графіка. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт.

Мета уроку: виробити загальне уявлення про історію становлення письма, поглибити знання учнів про знаки письма, алфавіт, навчитись записувати в алфавітному порядку;сформувати уявлення про використання алфавіту для впорядкування різних матеріалів; розвивати навички грамотного письма; виховувати любов і пошану до рідної мови, родини, сім'ї .

Тип уроку. Урок засвоєння знань.

Обладнання: підручник, таблиця “Алфавіт”, роздавальний матеріал, орфографічні словники, Д. Білоус “Диво калинове”, П.Утевська “Невмирущі знаки”, таблиця “Знаки письма”, виставка книг, ілюстрація (малюнок) “Сильні татові руки”, таблиця “Ребус”, тематико-ситуативний словник “Рід, сім'я, родина”, “Український правопис”.

Перегляд файлу

Тема. Графіка. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт.

Мета уроку: виробити загальне уявлення про історію становлення письма, поглибити знання учнів про знаки письма, алфавіт, навчитись записувати в алфавітному порядку;сформувати уявлення про використання алфавіту для впорядкування різних матеріалів; розвивати навички грамотного письма; виховувати любов і пошану до рідної мови, родини, сім’ї .

Тип уроку. Урок засвоєння знань.

Обладнання: підручник, таблиця “Алфавіт”, роздавальний матеріал, орфографічні словники, Д. Білоус “Диво калинове”, П.Утевська “Невмирущі знаки”, таблиця “Знаки письма”, виставка книг, ілюстрація (малюнок) “Сильні татові руки”, таблиця “Ребус”, тематико-ситуативний словник “Рід, сім’я, родина”, “Український правопис”.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Епіграф уроку “Без мови і роду немає народу”.

Звертаю увагу учнів на вислови про мову, які записані на дошці:

“Мова - коштовний скарб народу” (І.Я.Франко).

“Людина, яка не любить мови рідної матері, якій нічого не промовляє рідне слово,- це людина без роду й племені” (В.Сухомлинський).

Учитель.

  Якщо з українською мовою

   В тебе, друже, не все гаразд,

Не вважай її примусовою,

Полюби, як весною ряст.

Примусова тим, хто цурається,

А хто любить,той легко вчить:

   Все як пишеться, в ній вимовляється,-

   Все, як пісня в ній звучить.

 Учень.

Буду я навчатись мови золотої

У трави-веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

Буду я навчатись мови-блискавиці

В клекоті гарячім кованої криці,

В корневиші пружному ниви колоскової»

В леготі шовковому пісні колискової,

Щоб людському шастю дбанок свій надбати,

Щоб раділа з мене Україна-мати.

  1. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда за питаннями. ,

  • Який розділ мовознавчої науки ми зараз вивчаємо?

-Що пей розділ вивчає?

-Які суміжні розділи з розділом “Фонетика”?

  1. Мовна розминка.
  1. Загадка.

Ми, звичайно, не хитруєм:

Нас і бачать,

Нас і чують,-

Це зовсім не дивина.

Як же наші імена?

  1. Яке слово складається із семи однакових букв?
  2. Прочитайте прислів’я.

| Наша сила - с’імйа йедина |.

  1. Жарт. Що мають бабуся і дідусь, але не мають мама і тато?
  2. Дивні слова. Назвіть слова, які не змінюють свого звучання при читанні їх з кінця.
  3. Поясни: 6+32=38; 22+10=32.
  4. Кросворд.
  5. C:\Users\ABILI_~1\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image1.jpeg


 

  1. Відтворіть на письмі текст вірша Т. Г. Шевченка, вставивши голосні.

...ч...т...с..., бр...т... м...,

Д...М...ЙТ..., Ч...Т...ЙТ... .

... Ч...Ж....Г... н......ч...йт...сь,

Й СВ...Г... н... ц...р...йт...сь.

Весела перерва Народні усмішки

  1. Косили два косарі: батько й син. “Ой,- каже батько,- як же ми мало вкосили!”

“Е,- каже син,- ви старі, я молодий, - кому ж було косити?” Але сіли вони полуднувати.“Йой, - каже батько, - як же ми багато з’їли!” “Ей,- відповідає син, - ви козак і я козак, чи ж не було кому?”

  1. Учень, прийшовши додому, запитує батька:

-Тату, ти можеш розписатися із заплющеними очима?

-Думаю, що зможу.

-Тоді заплющ очі і розпишися у моєму щоденнику.

  1. Учень приніс зі школи нову книжку:

-Це премія, мамо!

-Премія? За що, любий?

-Нам задали питання: скільки ніг у страуса? Я сказав- три.

» -Але у страуса дві ноги!

-Так, але всі інші сказали, що чотири.

 

 

C:\Users\ABILI_~1\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image4.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\ABILI_~1\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image2.jpegC:\Users\ABILI_~1\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image3.jpegОголошую тему і мету уроку.

Діти записують у зошитах.

Учитель (розповідає).

Як виник алфавіт

(Лінгвістична казка)

Було це дуже давно. Жили собі у незвичайному царстві звуки. Все було би добре, коли б у їхньому царстві панував закон-порядок. Незадоволені ставали звуки від того, що вимовляли їх так, як кому заманеться, а букв тоді ще не було.

От і вирішили звуки обрати собі царя. Голосні вибрали А, а приголосні- Б. Кому з них бути царем? Приголосних було більше, тому вони перемогли.

Царем став Б. Він сильніше любив Приголосних, догоджав їм. Коли збирав звуки на раду, то Приголосні садив на найпочесніші місця. А Голосні завжди сиділи десь у куточку.

Не захотіли Голосні терпіти приниження. Змовились вони й утекли. У царстві стався переполох, замість слів виходили якісь дивні звукосполучення.

Зрозуміли Приголосні, що без Голосних їм не обійтись. Пішли вони на розшуки. Багато царств обійшли та все даремно. Приголосні розділились на групи, продовжували пошуки. Одного разу втомлені Л,Ф,В,Т сіли перепочити. Раптом вони почули дивні слова, складені тільки з голосних. Зрозуміли Л,Ф,В,Т, що у цьому царстві маленькому проживають Голосні.

Тоді звуки вирішили намалювати себе і своїх друзів на папері. Вийшли дивні слова:,?Ш...н...вн... Г...л...сн...! Пр...с...м в...б...ч...нн... . П...в...рт...йт...сь. Ч...к...м.”

Листочки з дивним текстом розвішали по всьому царству. Коли Голосні побачили написи, то вони відразу здогадались, що мало бути на місці пропусків. Кожен Голосний звук намалював себе. Всі разом Голосні вирішили повернутись.

Щоб жити у згоді, звуки придумали створити склад Букв, який вони назвали Алфавітом. З того часу звуки стали позначатись певними літерами. Але одна буква могла виражатись двома звуками (ІД) або дві букви могли означати один звук (Дз). Букви і звуки про все мирно домовились і видали чіткі закони-правила. Царем обрали звук А. В алфавіті ця буква стоїть на найпочеснішому місці.

Учениця розповідає про історію письма.

Усне мовлення не могло задовольнити всіх комунікативних проблем. Зокрема воно було зовсім непридатним для передачі повідомлень на значні відстані у часі і просторі. Особливо у часі. Адже повідомлення, передаючись з уст в уста, з покоління в покоління, обов'язково зазнавало змін і часто через століття несло вже
зовсім не той смисл, який у нього вкладали. Тому виникла потреба якось однозначно передавати зміст.

Першим письмом було “письмо” речове: предмет, річ використовувалися як знаки, несли якусь інформацію.

Друге письмо - письмо малюнків. Воно мало ті ж недоліки, що й речове: не все можна було намалювати, а намальоване знову ж таки могло читатися по-різному.

Третє письмо - ієрогліфічне - використовувалися значки, які позначали цілі слова (саме таким і сьогодні користуються в Китаї). Пізніше ієрогліфи почали передавати окремі склади, частини слова (сучасна Японія).

Четвертим постало буквене письмо - окремий звук позначався окремим значком - буквою.

Учень розповідає про історію виникнення абетки.

Учені доводять, що давньоукраїнське письмо зі своєрідною системою позначок існувало з II ст. до н. е.

У багатьох мовах світу є тільки їм притаманні звуки й букви. Розміщені в усталеному порядку, літери складають алфавіт, який українці ще називають абеткою, азбукою.

Саме письмо виникло наприкінці другого тисячоліття до нашої ери.

За один з найдавнішіх алфавітів уважають грецький, від якого походить і сучасна українська абетка.

Розповідь вчителя про “Графіку” - розділ мовознавчої науки. (“Графіка” вивчає систему умовних знаків для передачі звуків на письмі). Мова має усну і писемну форму. Для паредавання усного мовлення на письмі використовується система графічних знаків - знаки письма: букви, апостроф, знак наголосу, дефіс та розділові знаки (крапка, кома, тире, двокрапка тощо).

Під час розповіді використовується таблиця “Знаки письма”.______________________

ЗНАКИ ПИСЬМА

C:\Users\ABILI_~1\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image5.jpeg


 

  • Звуки мови позначаються на письмі буквами, або літерами. .Букви буваюті великі і малі, друковані і рукописні.

Сукупність букв, розміщених в усталеному порядку, називається алфавітом, або азбукою, абеткою. Слово “алфавіт” утворене від назв першої та другої літер-


грецької абетки “альфа” і “віта”, “азбука” - від давніх назв перших літер нашого алфавіту - “аз” - А і “буки” - Б. В українському алфавіті 33 букви (було 32), додалось ґ. Кожна з букв має свою назву.

(Учитель або учень читає напам ’ять алфавіт).

Учитель продовжує розповідь.

Слово “абетка”, “алфавіт”, “азбука” - синоніми. Вони походять від назв перших букв двох різних алфавітів. Абетка сучасної української мови утворена на основі слов’янської азбуки, що мала назву кирилиця (за ім’ям болгарських місіонерів - братів Кирила (Костянтина) та Мефодія, які склали цю азбуку для слов’ян і переклали грецькі релігійні книги на слов’янську мову. Брати Кирило та Мефодій з міста Солуня (Солоніки зараз). Мати - гречанка, батько - слов’янин. Брати були високоосвічені, знали багато мов. Папа Іоан VIII назвав Костянтина (Кирила) “творцем слов’янського письма” (880 рік).

Діти! Алфавіт постійно змінюється, удосконалюється. Були в старослав’янському алфавіті букви, які ми зараз не знаємо, не вивчаємо (юс великий, юс маленький і т.д.). Можна сказати і про літеру ґ. У багатьох часописах та інших виданнях (в діаспорі, в Україні) користуються нормами “Українського правопису” 1929 p., де рекомендовано послідовно вживати літеру у словах, які запозиченні з латинської, німецької, польської та інших мов (аґрарний, ґараж, ґатунок, ґейзер). Літеру ґ повернуто в українську мову третім виданням “Українського правопису”.

Давайте графічно запишемо алфавіт. 33 букви = 22 (на позначення приголосних звуків) + 10 (на позначення голосних звуків) + 1 (не позначає звуку).

Учень напам ’ять читає вірш.

Тридцять три букви в одному ряду,

Тридцять три букви у кревнім роду,

Тридцять три букви - багата сім’я,

Тридцять три букви - то пісня моя.

Азбуко рідна! Яка ж ти проста!

Крони зеленої зав’язь густа:

Буква одненька - а вже голосна,

Буква до букви - любов і весна.

Буква до букви - і склад мій і лад.

Слів найдорожчих людський зорепад.

В мові - розмові є всякі слова,

Букви ж поганої (ні!) не бува.

Букви, як люди, - м’які і тверді,

Букви, як друзі, в моєму труді,

З ними шукаю і знаю: знайду

Місце своє у людському роду.

( М. Сом )

Опрацювання.теоретичного матеріалу за підручником.

Учитель ще раз привертає увагу учнів до літери Ґ, а один з учнів розповідає про історію цієї букви.

З давніх-давен, аж до тридцятих років XX ст., українська абетка мала дві літери для передачі “г” гортанного (гомоніти, горн, доганяти) й зімкненого “г”, яке вживали в словах переважно іншомовного походження або в діалектних (ґанок, ґелґотати, ґирлиґа, ґвалт). Окремо графічне зображення збереглося в найдавніших словниках і граматиках української мови. Літеру “г” вживали видатні українські культурні діячі й філософи. Літера “ґ” в українському правописі історично виправда. Без неї не тільки важко пояснити походження того чи іншого слова, а часом неможливо навіть розкрити його зміст. Словник української мови фіксує 250 слів, що починаються цією літерою.

  1.           Закріплення вивченого матеріалу.

Кожен учень одержує карточку із завданнями.

  1. Записати в алфавітному порядку слова: батько, тітка, мати, племінниця, внук, син, зять, невістка.
  2. Вправа 316 (підручник, с. 116) або назвати в алфавітному порядку слова: дід, дядько, дівер, донька, дитина.
  3. Знайдіть “порушника” алфавітного порядку. Випишіть слово, яке стало не на своє місце. Назвіть букви.

Лагідний, мавка, лан, лаконічний, люб’язний. Магазин, маєток, макет, левада, м’ята.

  1. Хто більше?

Від поданих слів утворіть нові, змінюючи першу літеру: бій, рік, порт, мак, вір, січ.

  1. Хто швидше?

Записати самостійно підібрані слова так, щоб другі букви в них йшли в алфавітному порядку.

  1. Чи знаєте ви алфавіт?

Ведучий по черзі підходить до учасників гри і називає ту чи іншу букву. Учень продовжує алфавіт. Перемагає учасник, який ні разу не помилився.

  1. Загадки.

Дві дощечки, дві сестри понесли мене з гори. Сестра до брата в гості йде, а він від неї ховається. П’ять братів живуть у хаті, кожен має по кімнаті. Під одною шапкою чотири брати стоять.

  1. Скласти і записати слово із букв : а, р, и, д, н, о.

Усмішка.

Не знає

  • Ти вмієш читати?
  • Вмію.
  • А яка це буква?
  • А я буквів не знаю.

Робота з малюнком "Сильні татові руки”. (Можна використати інший малюнок на тему “Сім’я, родина ”.

Завдання: а) придумати речення, назвати у словах літери; б) придумати і записати 8-10 слів у алфавітному порядку.

Скоромовки

  1. У лузі журавлик

Щипав собі щавлик.

Купіть йому горшик –

Він зварить вам борщик.

  1. Ти малий скажи малому,

Хай малий малому скаже, 1 *

Хай малий теля прив’яже.

  1. В ямі не спиться вусатому сому,

Сому вусатому сумно самому.

Тести

Що вивчає графіка?

  1. Систему умовних знаків для передачі звуків мови на письмі.
  2.     Звуки мови та букви.
  3.     Букви, їх значення та вимову.
  4.     Принцип зображення букв на письмі.

Що таке письмо?

  1. Це голосні та приголосні букви.
  2.   Це алфавіт.
  3.   Це текст.
  4.   Це додатковий до мовлення засіб спілкування за допомогою графічних знаків.

Що таке алфавіт?

  1. Це голосні та приголосні букви та звуки.
  2.   Це сукупність розташованих в певній послідовності букв.
  3.   Це голосні наголошені та ненаголошені звуки й приголосні букви.
  4.   Це 33 звуки та букви, розташованих у певному порядку.

Що таке букви?

  1. Це алфавіт.
  2.   Це елементи каліграфії, що подаються в прописах.
  3.   Це весь алфавіт, крім м’якого знака (ь).
  4.   Це умовні знаки для позначення звуків мови.

Загадка

                                                            Брати чорні й криві,

Од роду всі німі,

А як тільки зійдуться,

Стануть в ряд і заговорять.

Учень.

Слово “буква” в усі слов’янські мови прийшло від германців. У них це слово означало букове дерево, а також дощечку з бука, на якій накреслювались письмена. У нас слово “буки” спочатку було назвою літери б, а пізніше будь-якої літери.

Учениця.

  • Буква - до букви,

      Слово - до слова...

Родиться диво –

ім’я йому – мова!


 

  • Ця мова буде жити вічно
  • На зло відступникам від роду.

Вона лірично і епічно

Думки століть несе народу.

І в третьому тисячолітті, -

Яке уже не за горами, -

Пребуде неповторна в світі

І буде вічно жити з нами!

А. Струк

Учениця.

  • Ти зрікся мови рідної

Тобі

Твоя земля родити перестане,

Зелена гілка в лузі на вербі

Від доторку твого зів’яне!

                                            Ти зрікся мови рідної.

Нема

Тепер у тебе роду, ні народу.

Д. Павличко.

Учитель.

Запам’ятай!

Батько й мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Бережи їх здоров’я і спокій. Не завдавай їм болю, прикрощів, страждань. Усе, що дають тобі батько й мати, - їх праця, піт, втома. Умій поважати працю батьків. Найбільше щастя для батька й матері - твоє чесне життя, працьовитість, а в шкільні роки - старанне навчання. Принось у дім радість, оберігай щастя сім’ї. Якщо люди вважають тебе поганою людиною - це велике горе для твоєї матері і твого батька. По-справжньому любити батька й матір - це значить приносити в дім мир і спокій.

( За В. Сухомлинським )

  1. Підсумки уроку. Оцінювання.
  2.        Домашнє завдання. Скласти і записати твір-мініатюру “Що для мене значить моя сім’я”. Записати в алфавітному порядку імена членів своєї родини.

C:\Users\ABILI_~1\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image6.jpeg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 липня 2018
Переглядів
994
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку