Урок "Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником"

Про матеріал

Тема уроку. Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником.

Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про функцію слова, його лексичне значення, навчити розрізняти лексичне" і граматичне значення слова, користуватися тлумачним словником; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов і пошану до рідного слова.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Обладнання. Словник української мови в 11 -и томах, Короткий тлумачний словник, Словник української мови в малюнках, перекладні словники, підручник, таблиця, роздавальний матеріал.

Перегляд файлу

Тема уроку.   Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником.

               Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про функцію слова, його лексичне значення, навчити розрізняти лексичне" і граматичне значення слова, користуватися тлумачним словником; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов і пошану до  рідного слова.

Тип уроку.   Урок засвоєння нових знань.

Обладнання. Словник української мови в 11 -и томах, Короткий тлумачний словник, Словник української мови в малюнках, перекладні словники, підручник, таблиця, роздавальний матеріал.

                                                                                                          Оформлення.     На дошці запис: Лексика - сукупність слів нашої мови, її словниковий склад.                                                                                 

Лексикологія - наука про мову, яка вивчає словниковий склад мови.
                                                                                

Епіграф уроку. Ну що б, здавалося, слова.

Слова та голос - більш нічого,

А серце б'ється - ожива,

Як їх почує!...

                                                                                                                             Т.Г.Шевченко

Перебіг уроку

I.  Мотивація навчання школярів

                1.   Організаційний момент.

Черговий учень читає напам'ять вірш М.Рильського "Мова".

                2.  Учитель зачитує епіграф уроку і говорить: "Діти, сьогодні на уроці будемо досліджувати слово. Ми з вами помандруємо у чарівну країну Лексиконію".
Оголошення теми і мети уроку.

II.  Актуалізація опорних знань учнів

Пропоную виділити з-поміж поданих сполучень звуків ті, які є словами. Чи існують слова без значень? Чи існують значення без звукової оболонки? Шаду, душа, ушад. Налат, ланта, талант.

Учитель читає текст.

Лісовою стежкою ідуть батько й маленький син. Довкола тишина, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел та струмочок дзюрчить у лісовій гущині. Аж тут син побачив: назустріч їм іде бабуся.

-   Тату, куди бабуся йде? - питає син.

-   Зустрічати або проводжати,- каже батько й усміхається.- Ось як ми
зустрінемось з бабусею, ти й скажеш: "Доброго дня, бабусю!"

-   Навіщо ж казати ці слова?- дивується син.- Ми ж зовсім її не знаємо.

 -  А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо.
Ось і бабуся.

-  Доброго дня, бабусю!- каже батько.

-  Доброго вам здоров'я!- відказує бабуся і усміхається.

І хлопчик побачив: усе довкола змінилось. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттями дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. У кущах заспівали пташки - раніше їх не було чути.

-  Чому це воно так?- питається син.

-  Бо ми побажали людині доброго дня. (В.О.Сухомлинський) 

Запитання:

-         Назвіть найбільш важливі слова для передачі теми тексту, основної думки.

-         Розкажіть, як ви зрозуміли відповідь батька.

-         Подумайте, для чого слугує слово? Чи кожен навколишній предмет має свою назву?

-         Зверніть увагу на виділені в тексті слова. Чи знаєте, що вони означають?
Подумайте, що можуть називати слова?

-         Поміркуйте, що, крім інформації, може нести слово. Які ви знаєте прислів'я про роль слова?

III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1.            Робота з підручником. Вправа 532 (усно).

Учитель. Дійсно, навколо нас безліч предметів і явищ. Ми користуємось назвою того чи іншого предмета, ознаки, дії, процесу лише в тому разі, коли знаємо їх лексичне значення, тобто те, що воно означає. Чим більше слів ми знаємо, тим більшою їх кількістю користуємось під час спілкування. Вся інформація, яка надходить до нас, сприймається нами за допомогою слів. Чим більше слів сприймаємо, тим більше знаємо про себе, про світ, який нас оточує. Уявіть ситуацію, коли назва слова відома, а лексичне значення не пам'ятаєте або знаєте непевно. Що робити?

         Загадка

Незчисленна ми родина,

В нас на всіх - одна хатина ,

Але в ній і мир, і лад ,

І сусід сусіду рад .

Ну, а хто із нас щось значить -

Кожен сам вам розтлумачить.

Відгадка: тлумачний словник.

Учитель. Так, тоді звернемось до словника під назвою тлумачний.

2.      Ознайомлення із тлумачним словником, його будовою.
Читання у словнику статті «Слово».

3.      Вправи.

-              Що ми уявляємо, коли вимовляємо слова:
Олівець, зошит, книга, пенал, портфель?
Поясніть їх значення.

Диктант.

-              Назвати і записати слова за поданим лексичним значенням.

Людина, яка виявляє надзвичайну відвагу, хоробрість і самовідданість у бою чи праці.

Найвища почесна відзнака, нагорода за військові, трудові чи інші заслуги. Здатність людини думати, мислити, основа її свідомого життя. Знання, уміння, здобуті в житті, на практиці.

 

Розгадайте кросворд

 

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

1.    Ледача людина.

2.    Швидкий поїзд, автобус.

3.    Вид усної народної творчості.

4.    Головне місто держави.

5.    Яка буква "ображається" за те, що її не пишуть на початку слів?

6.    Судно, в якому врятувався Ной.

7.    Особа, яка написала твір.

Пересвідчившись, що учні зрозуміли суть понять "лексика", "лексичне значення", "словниковий склад мови", зрозуміли функцію слова в мові, акцентую увагу на тому, що лексичне значення можна тлумачити по-різному:

а)            добір близьких за значенням слів;

б)           вказівка на ознаки предмета;

в)            використання значень частин слова, за допомогою яких воно утворене.

4.            Аналіз таблиці.

"Слово (мовна одиниця)"; підручник, вправа 534, с. 80 (усно).

- Що нового про слово можна з неї дізнатись? Яке значення, крім лексичного,
може мати слово?

Вправа539 (письмово),

5.            Робота з тлумачним словником.

-              Знайдіть у тлумачному словнику лексичне значення слів:
плесо, світогляд, прем'єра, намовлятися, юність.

2-3 слова ввести до самостійно складених речень

-              Виписати з тлумачного словника по три слова, що означають назви предметів, назви ознак, назви дій, які починаються буквою к.

А на завершення - прес-конференція, яку проведуть укладачі словника української мови, редактор, журналіст, ролі яких виконують учні. Журналісти-учні ставлять питання: який том словника вийшов найбільшим, на яку букву найбільше слів, скільки часу витратили на видання словника і т.ін.

IV.          Підсумок уроку

-              Як можна розширити свій словниковий запас?

V.           Домашнє завдання. Вивчити параграф 26, вправа 543.

 

Завантаження...
docx
Додано
3 липня 2018
Переглядів
9107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку