Педагогічна ситуація — складова частина педагогічного процесу, педагогічна реалія, через яку інженер-педагог управляє педагогічним процесом і педагогічною системою.
1. Оберіть один із запропонованих варіантів відповіді або вкажіть свій. Відповідь обгрунтуйте. Учителька перехопила записку з карикатурою на себе і підписом-коментарем. Як вчинити їй у цій ситуації:а) демонстративно порвати записку і викинути;б) показати записку класу і висловити своє невдоволення;в) показати записку класові і попросити учнів висловити своє ставлення до неї;г) похвалити автора за художню майстерність, але поспівчувати його низьким успіхам у навчанні;ґ) основне - з'ясувати, хто автор записки, а вже "управа" на нього знайдеться;д) замислитися: а чи немає у власній зовнішності і поведінці чогось карикатурного, що провокує такі записки;е) поставитись до цього з почуттям гумору: "Чудово! Але ніс у мене не такий, а довший, вуха - більші і взагалі...";є) ваш варіант відповіді?
Номер слайду 3
У класі немолода вчителька - "стара діва". Вітаючи її зі святом, учень спеціально бажає їй щастя в особистому житті. Як педагогу реагувати на цю безтактність учня:а) стримано подякувати і продовжити урок;б) відповісти з усмішкою: "Ну що ж, допомагайте, адже ви - моє особисте щастя!";в) скромно відповісти: "Це побажання для мене не найактуальніше. Я і так щаслива ...";г) суворо запитати: "Сергію, ти про що? Ти думаєш, що говориш?!";ґ) іронічно запитати: "Це всі побажання з твого арсеналу вітань?";д) ваш варіант відповіді?
Номер слайду 4
Учитель після дзвоника заходить до класу. Там шум і загальне пожвавлення. На вчителя уваги не звертають. Як почати урок?1. Підвищивши голос, привітатися з класом, закликати до тиші і порядку.2. Мовчки стояти перед класом, очікуючи тиші.3. Чимось здивувати клас і в такий спосіб привернути до себе увагу (почати співати, декламувати вірші тощо).4. Постукати журналом (ручкою, указкою, книжкою тощо) по столу, закликаючи до порядку.5. Не заходити до класу, відчинити двері й дочекатися тиші.6. Почати урок із захоплюючої історії.7. Почати урок із письмового опитування.8. Попросити всіх підвестися і сказати, що стоятимуть доти, доки не вгамуються.9. Мовчки почати записувати на дошці нову тему або незвичне за формою завдання для учнів.
Номер слайду 5
На початку уроку в класі шум і хтось стукає по парті. Учитель не знає, хто це робить Варіанти рішень:1. Припинити урок і чекати тиші.2. Спробувати з'ясувати, хто заважає вести урок.3. Вийти з класу.4. Зібрати щоденники в усіх учнів і записати зауваження.5. Запропонувати класу важке або цікаве для них завдання.6. Дати класу самостійну чи контрольну роботу.7. Не зважати на сторонній шум і продовжувати працювати.8. Попросити припинити акомпанувати, бо це ускладнює пояснення нового матеріалу
Номер слайду 6
Учень успішно відповів біля дошки і отримав високу оцінку. Однак потім учитель знайшов у нього шпаргалку. Як вчинити вчителю?Варіанти рішень:1. Забрати шпаргалку і виправити оцінку.2. Зробити вигляд, що не помітив шпаргалки.3. Присоромити, але оцінки не змінювати.4. Похвалити за добре підготовлену шпаргалку.5. Зазначити, що не врахує цієї оцінки під час підбиття підсумків семестру (року), але запропонувати її довести.6. Пошкодувати, що не помітив шпаргалки, але оцінки не змінювати.7. Пошкодувати, що учень не міг самостійно, без шпаргалки добре відповісти.
Номер слайду 7
. Учень буквально закидав учителя запитаннями, намагаючись спіймати його на незнанні чи обмеженій ерудиції. На якесь питання вчитель не може відповісти відразу. Що йому робити?Варіанти рішень:1. Не відповідати на запитання учня.2. Пообіцяти повернутися до цього запитання на наступному занятті.3. Зізнатися, що не може відповісти на запитання і поміркує над ним.4. Запропонувати всьому класу відповісти на це запитання й розібрати його на наступному уроці.5. Вилаяти учня за те, що ставить запитання не за темою, і не відповідати на нього.6. Спробувати жартома уникнути необхідності відповідати, але на наступному уроці неодмінно до цього повернутися.7. Похвалити учня за добре запитання й пообіцяти обговорити його, коли буде час.
Номер слайду 8
Учитель записує нову тему на дошці. У цей час невідомо звідки на його столі з'явилося кошеня. Клас заспокоїти неможливо. Якою має бути реакція вчителя?1. Здивуватися; обуритися з цього приводу і попросити терміново забрати кошеня.2. Спробувати з'ясувати, чиє кошеня.3. Не проводити уроку доти, доки кошеня не заберуть із класу.4. Самому винести кошеня за двері.5. Здивуватися, як кошеня потрапило на стіл, і запропонувати кому-небудь з учнів віднести його додому.6. Захопитися милим кошеням, пошкодувати, що через складність навчального матеріалу не можна приділити йому належної уваги й попросити учня, який бажає мати тварину в себе вдома, забрати кошеня.7. Не звертати на кошеня уваги, а учням запропонувати самостійну роботу на оцінку
Номер слайду 9
Учитель підвівся зі стільця і підійшов до дошки, щоб записати тему уроку. У класі почувся стриманий сміх. З'ясувалося, що на костюмі вчителя залишився відбиток від малюнка, спеціально зробленого крейдою на спинці стільця. Як має відреагувати вчитель?1. Обуритися, образитися і вийти з класу.2. Посміятися разом з усіма над своєю незграбністю й неуважністю.3. Проігнорувати сміх і спокійно продовжити урок до дзвоника.4. Сказати учням, що ви такого не очікували від них.5. Попросити кого-небудь з учнів допомогти почистити костюм і продовжити урок.6. Вилаяти учнів за цей вчинок, образитися, але урок закінчити.
Номер слайду 10
Учитель пояснює спосіб розв'язання складної задачі, але щойно він відвернувся, як один із учнів починає жестами передражнювати його. Як вчинити вчителю?1. Вигнати порушника з класу.2. Зробити йому зауваження.3. Порадити влаштуватися на роботу в цирк.4. Викликати учня до дошки або дати йому індивідуальне завдання на оцінку.5. Відвернути увагу класу від порушника цікавим завданням або інформацією.6. Посміятися разом з усіма, відзначивши неординарні театральні здібності учня, дати можливість усім трохи розслабитися, потім перейти до роботи.