Презентація на тему "Перехід слів з однієї частини мови в іншу"

Про матеріал
Яскрава, цікава презентація з героями з мультфільмів до уроку, метою якого є повторення основних способів словотворення в українській мові та детального розгляду переходу слів з однієї частини мови в іншу як одного зі способів словотворення.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Перехідслів з однієї частини мовив іншу. Урок української мови в 6 класіІМЕННИКПРИКМЕТНИКчи

Номер слайду 2

На цьому уроці ти зможешпригадати основні способи словотвору,самостійно визначити способи творення слів,порівняти ознаки іменника і прикметника,дізнатися про перехід слів з однієї частини мови в іншу,перевірити свої знання. Шановний шестикласнику!

Номер слайду 3

Який розділ мовознавства називається словотвором?Словотвір – розділ мовознавства, який вивчає способи та особливості творення похідних слів. Які слова називають непохідними?Непохідні слова не утворені від інших слів. Основу непохідних слів становить лише корінь. Які слова називають похідними?Похідні слова утворені від інших слів. Пригадай!

Номер слайду 4

Визнач, яке словопохідне, а яке непохідне?{85 BE263 C-DBD7-4 A20-BB59-AAB30 ACAA65 A}ПОХІДНІНЕПОХІДНІЛІСЛІСОВИЙМАЛИЙМАЛЕНЬКИЙСІСТИПЕРЕСІСТИВУХОНАВУШНИКИПоміркуй!++++++++ПЕРЕВІР СЕБЕstyle.colorfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 5

Основні способи творення слів. Префіксальний. Суфіксальний. Префіксально-суфіксальний. Складання основ. Безафіксний. Пригадай!

Номер слайду 6

Установи відповідність міжсловом і способом його творення{21 E4 AEA4-8 DFA-4 A89-87 EB-49 C32662 AFE0}1 Префіксальний. Ахата2 Суфіксальний. Ббезмежний3 Префіксально-суфіксальний Взаява4 Складання основ. ГІванович5 Безафіксний. Дпередпокій. Епішохід. Установи відповідність{21 E4 AEA4-8 DFA-4 A89-87 EB-49 C32662 AFE0}12345 ПЕРЕВІР СЕБЕД Г Б Е В

Номер слайду 7

Бабуся насварила кота за чергову шкоду. Ми попросили чергову покликати класного керівника. Дізнайся нове!У словосполученні за чергову шкоду виділене слово відповідає на питання ЯКУ?, вказує на ознаку (яка йде у певній наступності). Тому це слово — прикметник. У словосполученні попросили чергову виділене слово відповідає на питання КОГО?, називає особу за родом діяльності. Тому це слово — іменник. ПЕРЕВІР СЕБЕПорівняй речення. Чи до однієї частини мови належать виділені слова в обох реченнях?style.colorfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 8

Порівняй речення. Чи до однієї частини мови належать виділені слова в обох реченнях?Дізнайся нове!Вихідний дзвінок здійснити неможливо, якщо на рахунку закінчилися гроші. Вихідний ми провели весело і з користю. У словосполученні вихідний дзвінок виділене слово відповідає на питання ЯКИЙ?, вказує на ознаку. Тому це слово — прикметник. У словосполученні провели вихідний виділене слово відповідає на питання ЩО?, називає поняття. Тому це слово — іменник. ПЕРЕВІР СЕБЕstyle.colorfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 9

Прикметник виражає ОЗНАКУ предмета, особи чи поняття,узгоджується з іменником в роді, числі і відмінку, у реченні виконує роль ОЗНАЧЕННЯ:витівка (ЯКА?) черговадзвінок (ЯКИЙ?) вихіднийдень (ЯКИЙ?) вихідний. Зроби висновок!Інколи прикметник вживається без іменника і сам стає НАЗВОЮ, тобто іменником. У реченні виконує роль підмета або додатка. Нам допоміг (ХТО?) черговий. Ми запитали (У КОГО?) у чергового. ОТЖЕ, ПЕРЕХОДИТЬ ІЗОДНІЄЇ ЧАСТИНИ МОВИ В ІНШУ.ІМЕННИКПРИКМЕТНИКчи

Номер слайду 10

Запиши речення. До виділених слів постав питання, визнач їх синтаксичну роль. Зроби висновок, якою частиною мови є виділені слова в запропонованих реченнях. Виконай завдання в зошиті 1. Рядове село Тополівка було нічим не кращим і не гіршим від інших сіл. 2. Рядовий матрос Семен Нагорний за три роки служби став досвідченим моряком. 3. Рядовий Тарас Шевченко серед безводних, безрадісних азіатських степів карався, мучився, але не каявся. 4. Вартові сумлінно несуть службу. 5. Охороняти об’єкт бійцям допомагають вартові собаки. ПЕРЕВІР СЕБЕ 1. Рядове село Тополівка було нічим не кращим і не гіршим від інших сіл. 2. Рядовий матрос Семен Нагорний за три роки служби став досвідченим моряком. 3. Рядовий Тарас Шевченко серед безводних, безрадісних азіатських степів карався, мучився, але не каявся. 4. Вартові сумлінно несуть службу. 5. Охороняти об’єкт бійцям допомагають вартові собаки.style.colorfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 11

Деякі слова, що вказували на ОЗНАКУ предмета,особи чи поняття перейшли в іменники — власні назви. Зміїний — острів, що розташований у Чорному морі і належить Україні, став причиною міждержавної суперечки. Це цікаво!ЗАУВАЖ!ПОРІВНЯЙ!Із прикметників в іменники перейшла назва другого місяця року. Хоч весна і не за горами, але землю у своїх лещатах тримає лютий мороз. Та й не дивно — лютий володарює. Для наметового табору пластуни обрали рівне місце. Рівне — місто обласного значення в Україні, обласний центр Рівненської області. Для людини зміїний укус часто стає фатальним.style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 12

Дізнайся більше!Порівняй речення. Чи до однієї частини мови належатьвиділені слова в обох реченнях?Між (ЧИМ?) колом і еліпсом є суттєва різниця. Діти стали (ЯК?) колом і взялися за руки. У першому реченні виділене слово відповідає на питання ЯК?, вказує на ознаку дії, виконує роль обставини. ОТЖЕ, ЦЕ ПРИСЛІВНИК. У другому реченні виділене слово НАЗИВАЄ геометричну фігуру і має форму орудного відмінка. ОТЖЕ, ЦЕ ІМЕННИК. ПЕРЕВІР СЕБЕstyle.colorfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 13

Дізнайся більше!Ми сиділи на лавках під квітучими каштанами, милувалися (ЧИМ?) весною і її вродою.(КОЛИ?) Весною братові минуло десять літ. Порівняй речення. Чи до однієї частини мови належатьвиділені слова в обох реченнях?ПЕРЕВІР СЕБЕУ першому реченні виділене слово НАЗИВАЄ пору року і має форму орудного відмінка. ОТЖЕ, ЦЕ ІМЕННИК. ТАКИМ ЧИНОМ, ІМЕННИК МОЖЕ ВИКОНУВАТИ РОЛЬПРИСЛІВНИКА, ПЕРЕХОДИТЬ ІЗ ОДНІЄЇ ЧАСТИНИ МОВИ В ІНШУ. У другому реченні виділене слово відповідає на питання КОЛИ?, вказує на час дії, виконує роль обставини. ОТЖЕ, ЦЕ ПРИСЛІВНИК.style.colorfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 14

Виділене слово утворене шляхом переходу однієї частини мови в іншу в реченні: Перевір свої знання!АБВГСпробуй ще!Правильно!Спробуй ще!Спробуй ще!rrrrrrrrrrrrrrr

Номер слайду 15

Виділене слово утворене шляхом переходу однієї частини мови в іншу в реченні: Перевір свої знання!АБВГСпробуй ще!Правильно!Спробуй ще!Спробуй ще!rrrrrrrrrrrrrrr

Номер слайду 16

Виділене слово утворене шляхом переходу однієї частини мови в іншу в реченні: Перевір свої знання!АБВГСпробуй ще!Правильно!Спробуй ще!Спробуй ще!rrrrrrrrrrrrrrr

Номер слайду 17

Перевір свої знання!АБВГСпробуй ще!Правильно!Спробуй ще!Спробуй ще!Слово, що перейшло з однієї частинимови в іншу, є в реченні:rrrrrrrrrrrrrrr

Номер слайду 18

Перевір свої знання!АБВГСпробуй ще!Правильно!Спробуй ще!Спробуй ще!Слово, що перейшло з однієї частинимови в іншу, є в реченні:rrrrrrrrrrrrrrr

Номер слайду 19

Молодець!Сьогодні на уроціЯ розумію, що мені треба. Чудова робота!

Номер слайду 20

Домашнє завдання: Подані слова ввести до самостійно складених речень: а) як прикметники; б) як іменники.І варіант: приголосний, минуле, посівна.ІІ варіант: молодий, пальне, набережна.

pptx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
12072
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку