Повторення та узагальнення вивченого з теми "Прикметник"

Про матеріал
Конспект уроку "Повторення та узагальнення вивченого з теми "Прикметник"".
Перегляд файлу

 ТЕМА: УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО  З ТЕМИ « ПРИКМЕТНИК»

Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про прикметник, як самостійну частину мови; закріпити навички правильно визначати морфологічні ознаки прикметників, їх синтаксичну роль; розбирати прикметники як частину мови; розвивати пам'ять, увагу, культуру усного та писемного мовлення;виховувати почуття поваги та пошани учнів до творчості Лесі Українки.

Тип уроку: урок повторення, узагальнення й систематизації знань.

Обладнання: презентація, картки, роздавальний матеріал для роботи, кольорові олівці, маршрутний лист.

Хід уроку

1. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя:

Доброго дня дорогі діти, гості! Ви всі знаєте, що з приходом весни, в перші березневі дні ось уже багато років в Україні народ вшановує пам’ять Великого Пророка української нації, славного поета, відомого художника – Тараса Шевченка. (СЛАЙД 2)

25 лютого цього року країна відзначала ще одну дату( ювілейну) – 145-річчя з дня народження (1871- 1913) талановитої письменниці. Щоб дізнатися її ім’я, вам необхідно із запропонованих слів виписати прикметники, підкреслити другу букву в словах - ви отримаєте закодоване слово. ( ЛЕСЯ)

Весна, улюблений, краєвид, веселий, усний, писати, м’ятний, море.

Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що ім’я їй – ЛЕСЯ УКРАЇНКА.

( СЛАЙД 3)

2. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація.

Слово вчителя:

  Звертаючись до образу Лесі Українки, ми з вами сьогодні зробимо екскурс її життєвим і творчим шляхом, водночас повторюючи  та узагальнюючи наші знання про прикметник, як самостійну частину мови.

Я думаю, що біографічні дані, а також  поезії Лариси Косач  допоможуть нам закріпити навички правильно писати прикметники, визначати їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розвивати творчі вміння правильно використовувати прикметники в мовленні, виховувати почуття поваги та пошани до творчості Лесі Українки.

Тож давайте сформулюємо мету нашого уроку. ( СЛАЙД 4)


Повторити…Узагальнити…Закріпити …Розвивати…Виховувати…

Слово вчителя: Ще з дитинства Леся полюбила український одяг, невід’ємним елементом якого є віночок. (СЛАЙД 5)

І сьогодні на уроці ми будемо  виплітати вінок, як знак щирої любові й шани до великої доньки українського народу – Лесі Українки. Ми будемо протягом уроку  вплітати квіти, відповідаючи на запитання, та прикрашати віночок стрічками, виконуючи завдання.( СЛАЙД 6) Кожен з вас «виплітатиме»( малюватиме кольоровими олівцями на аркушах) протягом уроку свій віночок. Це листи оцінювання.

ІІІ. Узагальнення й систематизація вивченого.  Виконання вправ і завдань.

Отже, починаємо роботу, вплітаємо перші квіточки.

1. ВПРАВА « Закінчи речення» ( СЛАЙД 7).

- Прикметник – це…

- Прикметник змінюється  за …

- Категорії роду, числа й відмінка прикметника залежні від…

- Початковою формою прикметника  є форма …

- Прикметники поділяються на дві групи…

- У реченні прикметник буває …

- У мовленні прикметник використовують…( для точного опису предметів, явищ, подій. У художньому мовленні часто виконують функцію епітетів, метафор, надаючи висловлюванню образності, емоційності).

Ми пригадали граматичні ознаки прикметників та синтаксичну роль, яку вони виконують, і нас чекає завдання.

2. Робота з текстом « Загублені слова» ( СЛАЙД 8 )

1) Замість крапок вставте пропущені прикметники у потрібній формі,(знайти в довідці). 2) Виписати  два словосполучення «іменник + прикметник»(на вибір), у дужках зазначити рід число й відмінок прикметника.

                                               Український віночок

       Своєрідним … оберегом на Україні завжди був віночок. І сьогодні, як і в давнину, з… дитинства кожна дівчинка вчиться виплітати… віночки. Їх виплітали з … зілля від весни й до … осені.

Довідка: ранній, жіночий, квітковий, пізній, різний.

Які прикметники належать до твердої, які до м’якої групи? Як визначити рід, число та відмінок прикметника?

 

Слово вчителя.( СЛАЙД 9 )

   Молодці! Ми можемо «вплести» першу стрічку у віночок. Як ви думаєте, якого кольору вона буде? Звичайно, коричневого, що є символом землі. Тільки наша земля така щедра на талановитих людей, серед яких - Леся Українка.(СЛАЙД 10)

 

3. Пояснювальний диктант. Записати речення, пояснити орфограми, визначити синтаксичну роль прикметників.

 

Змалку Лариса була допитливою. ЇЇ дитинство минало серед чудової волинської природи. ( СЛАЙД 11) У дитячі любі роки, коли так душа бажала надзвичайного, дивного, я любила вік лицарства. ( вірш «Мрії»)

   Ви правильно визначили синтаксичну роль прикметників, Тож повинні прикрасити вінок. А ми вплітаємо до нього дві жовті стрічки, що є символами сонця, їх в’яжуть з обох боків, справа і зліва, щоб завжди в нашому житті були і світло, і тепло.( СЛАЙД 12)

4. Театральна хвилинка: ( СЛАЙД 13 )

 Показати за допомогою міміки прикметники (один учень). Угадані слова записати через кому.

Красивий(гарний),  низький, веселий, плаксивий, сумний, розумний, гордий.

 

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:   Який прикметник серед записаних характеризує  Лесю Українку  в дитинстві? Чому лірична героїня не казала про свій біль?

Які рядки свідчать про її горду вдачу? У якому вірші? Зачитати уривок.

 ( СЛАЙД 14) Дійсно, з дитинства Леся сподівалася на краще,  думала позитивно, гнала від себе сумні думки.

5. Опитування ( вплітання квітів):

  •  А до якої групи за значенням належать прикметники, які записали?

(до  якісних)

  • Що можна утворити від якісних прикметників?( ступені порівняння)
  • Як твориться вищий ступінь порівняння?
  • Як твориться найвищий ступінь порівняння?

      6. (СЛАЙД 15 ) Прочитайте.  Назвіть форми прикметників вищого та найвищого ступенів.  

 

 7. Робота біля дошки (за варіантами) ( СЛАЙД 16). Утворити від слів ступені порівняння прикметників. Чи від усіх слів можна утворити ступені порівняння? Чому?

 

Низький, босий, тепленький                Дорогий, преспокійний, старенький

 

Які зміни приголосних відбуваються при творенні ступенів порівняння?

 

Тож наступними ми пов’яжемо 2 зелені стрічки. Вони символізують живу природу, красу та юність, молодість людини ( СЛАЙД 17).

 

 

Ми продовжуємо ( СЛАЙД 18). Перед вами хата, у якій провели дитячі роки Леся, Михайлик (у родині- 6 дітей). У цій хатині були написані Лесею перші вірші.

 

8.    Усне редагування.( СЛАЙД 19-21)

 

  1. Самим першим твором  Лесі Українки був вірш Надія, написаний у 9 років.
  2. Найбільш цікавішим був вірш « Конвалія», що побачив світ, коли дівчиньці було 13 років.

 Ви добре попрацювали і можете прикрасити вінок блакитною стрічкою, що є символом неба. (СЛАЙД 22).

  Опитування ( вплітання квіточок):

  -  Які ще групи прикметників  за значенням ви знаєте?

-  Які прикметники називаються відносними, присвійними?

 

9.  Робота в парах ( СЛАЙД 23). Утворити присвійні прикметники від іменників, виділити суфікси. ( За допомогою яких суфіксів творяться присвійні прикметники?)

         Олена, Петро                                  Ольга, Михайло

 

Прикрасимо вінок рожевою стрічкою, що є символом оптимізму та сподівань на краще (СЛАЙД 24) .

10. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ( СЛАЙД 25). Якщо в словосполученні прикметник якісний, треба підняти руки вгору, якщо відносний, то в боки, якщо присвійний, необхідно присісти.

Заячий хвіст, заяча шапка, у нього заяча душа, пшеничне колосся, весела розмова, золота обручка, золоті руки, Лесин переклад.

 Коли відносні та присвійні прикметники набувають ознак якісних?(у переносному значенні)

11. (СЛАЙД 26) З 15 років Леся Українка займається перекладами. Як ви думаєте, скільки мов вона досконало знала? (10). Леся Українка їздила до багатьох міст, країн  на лікування. Дізнаємося, до яких, коли напишемо творчий диктант « Подорожуймо разом». Потрібно утворити прикметники за допомогою суфікса –ськ- від іменників ( СЛАЙДИ 27-28).

Одеса,Грузія, Єгипет, Рига, Чехія, Прага, Київ, Гадяч, Запоріжжя

Які зміни відбулися? Прикрасимо вінок помаранчевою стрічкою, що є символом оптимізму та сподівань на краще (СЛАЙД 29). Чому суфікс -ЕВ- у слові?(основа на шиплячий, наголос на основі) Поясніть правопис слова «дощовий»( наголос на закінченні, тому суфікс -ОВ-)

Опитування:

     - Яким способом утворили прикметники?

  • Які ще знаєте способи творення прикметників?
  1.  СЛОВОТВІРНИЙ РОЗБІР ( СЛАЙДИ 30-31).(Усно, ланцюжком).

Осінній   -  осінь, суфіксальний

Неясна   -   ясна, префіксальний

Прибережний -     берег, префіксально-суфіксальний

Волелюбний    -   любити волю, складання

Темно-синій   -       темний і синій, складання

Опитування:

  • Які орфограми в словах?( НЕ з прикметниками, -Н-,-НН- у прикметниках, правопис складних слів)
  1.  Вправа «ВЕЛИКІ ПЕРЕГОНИ» (СЛАЙДИ 32-33) (Якщо погоджуєтеся з твердженням, підніміть червону квітку, якщо ні, то синю).
  • Не з прикметником пишемо разом, якщо без НЕ не вживається.(ТАК)
  • Якщо прикметник у сполученні з НЕ означає одне поняття пишемо окремо.(НІ)
  • Якщо до прикметника є протиставлення, пишемо окремо.( ТАК)
  • Якщо прикметник виступає присудком, а словом НЕ заперечується ознака, пишемо разом(НІ)
  • Якщо перед прикметником стоять слова далеко, зовсім, аж ніяк, ні до чого, пишемо окремо(ТАК)
  • Складні прикметники пишемо разом, якщо вони утворені від рівноправних слів( їх можна з’єднати сполучником і)( НІ)
  • Якщо  складні прикметники означають відтінки кольорів, пишемо через дефіс(ТАК)
  • Якщо  складні прикметники утворені від залежних одне від одного слів, пишемо разом(ТАК)
  • Якщо складні прикметники утворені повторенням того самого слова, пишемо через дефіс(ТАК)
  • Слова жовто(гарячий), червоно(гарячий) пишемо через дефіс(НІ)
  • Слова глухо(німий), хитро(мудрий) пишемо разом. (ТАК)
  1. Словниковий диктант ( СЛАЙД 34).

Нещасливий; безталанний; не багатий, а бідний; давноминулий; багатогранний; тяжкохвора, осіння, солов’їні, незламна, нескорена, сповнена оптимізму, сильна духом, народно-визвольний; світло-зелений; довговічний; волелюбний; невідомий; не злий, а добрий; нецікавий; славнозвісний; літературно-краєзнавчий.

На які правила написаний словниковий диктант? ( Взаємоперевірка диктанту учнями, коментування слів). Скласти речення про Лесю Українку, використовуючи слова зі словникового диктанту.

Слово вчителя: ви добре попрацювали і можете прикрасити вінок фіолетовою стрічкою, що є символом розуму (СЛАЙД 35).

  1.  ХВИЛИНКА РЕЛАКСАЦІЇ – УСНЕ МАЛЮВАННЯ ( СЛАЙД 36) Ви знаєте для чого вживають прикметники в мовленні? ( для точного опису предметів, явищ, подій. У художньому мовленні часто виконують функцію епітетів) Закрийте очі, слухайте мелодію, уявіть море. Опишіть, яким ви його побачили? Які епітети підібрали?

Синє, тихе, спокійне, лагідне, привітне, безмежне, хвилююче, тепле, неосяжне …

А  ось яким його побачила Леся Українка ( Робота з підручником с. 51)

« Тиша морська» , виразне читання.

В час  гарячий, полудневий виглядаю у віконце:

Ясне небо, ясне море, Ясні хмари, ясне сонце.

Ви добре попрацювали й можете прикрасити вінок синьою стрічкою, що є символом природної стихії-води і водночас нескореності, незламності людського духу(СЛАЙД  37).

 Слово вчителя: Леся Українка прожила коротке життя. Але свій талант, хист, кожну хвилину свого свідомого життя вона віддала праці слова(СЛАЙД 38). Великою втратою для українського народу став день її смерті. Назвіть цю дату. (1 серпня 1913р) Лесі Українки давно немає серед живих. Та до нас вона промовляє своїми поетичними творами, вчить нас життєвої мудрості.

Лірична героїня твору «Як дитиною, бувало…» залишила для нас послання. ( СЛАЙД 39). Розшифрувавши його зміст, ми дізнаємося, якими повинні зростати та якими повинні стати в дорослому житті.

РОБОТА В ГРУПАХ: слова з конверту слід поєднати в речення. («Тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі»)(СЛАЙД40) Розібрати слово сильна як частину мови. Молодці! Ви добре впорались із цим завданням. Прикрасимо наш вінок червоною стрічкою, що є символом оптимізму(СЛАЙД 41)

 ПІДСУМОК: Я вважаю, ви сьогодні працювали добре. Тому вплітаємо у вінок шани останню білу стрічку – символ ваших знань, здобутих наполегливою працею. Пам’ятайте, діти , що шлях до знань, до слави нелегкий, тернистий. Треба знаходити в собі силу волі, щоб здолати життєві перешкоди, щоб розвинути свої здібності й таланти( СЛАЙДИ 42-43).

Як Леся любіть ви Вкраїну свою,

Й червону калину в зеленім гаю,

Під спів соловейка світанки стрічайте,

Як квітки у полі ви всі розквітайте,

Складайте вірші про красу України,

І Лесині вірші вивчайте сумлінно.

Я бажаю бачити вас працьовитими й  наполегливими не тільки під час вивчення української мови та  літератури, а й, безпосередньо ,у вашому житті. Нехай цей вінок стане оберегом для нас з вами, щоб ми жили в мирі, добрі, злагоді та любові. А які віночки вийшли у вас?

 

ОЦІНЮВАННЯ: с.160 впр.429 ( СЛАЙД)


VІІ. Домашнє завдання (СЛАЙД 44)

 

А тепер давайте пограємо в гру, гра називається „Одним словом”. Я буду читати визначення, а вам потрібно буде утворити з них присвійні прикметники. (2хв)

1. Слід, що залишає після себе вовк.

2. Яйце, що знесла свійська птиця.

3. Спів, що лунає у гаю.

4. Хустина, що належить матері.

5. Портфель, що належить Миколці.
 

 

 

 

 

 

 

 

МАРШРУТНИЙ ЛИСТ

  1. « Закодоване слово». Знайди прикметники, підкресли другу букву, назви ім’я письменниці .

Весна, улюблений, краєвид, веселий, усний, писати, м’ятний, море.

    2. Робота з текстом « Загублені слова»

1. Замість крапок вставте прикметники ( див. довідку) в потрібній формі. 2) Виписати  два словосполучення «іменник + прикметник»(на вибір), у дужках зазначити рід, число й відмінок прикметника.

                                   Український віночок

       Своєрідним … оберегом на Україні завжди був віночок. І сьогодні, як і в давнину, з… дитинства кожна дівчинка вчиться плести … віночки. Їх виплітали з … зілля від весни й до … осені.

Довідка: ранній, жіночий, квітковий, пізній, різний. (Які прикметники належать до твердої, а  які до м’якої групи?)

 

3.«Моделювання слів». Утворіть просту й складену форму ступенів порівняння прикметників від 2-х слів.

 

     4.   УСНЕ РЕДАГУВАННЯ.

 

  1. Самим першим твором  Лесі Українки був вірш Надія, написаний у 9 років.
  2. Більш  цікавішим був вірш « Конвалія», що побачив світ, коли дівчиньці було 13 років.

 

5. РОБОТА В ПАРАХ. Утворити присвійні прикметники від іменників, виділити суфікси. Введіть у речення одне зі слів.

    

 Олена, Петро                               Ольга, Михайло

 

6. СЛОВОТВІРНИЙ РОЗБІР ( усно). Назвати орфограми в словах.

 


Осінній -

Неясна   -  

Прибережний –

 

Волелюбний -

Темно-синій -

 

 


7. СЛОВНИКОВИЙ ДИКТАНТ

8. УСНЕ МАЛЮВАННЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 лютого 2022
Переглядів
1107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку