Усний твір- опис приміщення на основі власних вражень або за картиною

Про матеріал
Розробка даного уроку допоможе вчителю на уроці,а також може бути використана під час підготовки відкритого уроку.
Перегляд файлу

Тема: рм13.Усний твір опис приміщення за  картиною «Селянська хата» в художньому стилі

Мета: повторити вивчене про типи мовлення розглянути відмінності між науковим і художнім описом приміщення, визначити роль іменників в описі,розвивати мовлення школярів ,розглянути побут  19 ст.

Тип уроку: розвиток усного мовлення.

Методи: «гронування», «віднови втрачену сторінку» , «кишенькова вправа»

Обладнання:підручник,картки для ранків,дві картини для опису ,презентація «Предмети інтер*єру сільської хати 19 ст» ,тексти з описом приміщення в науковому та художньому стилях.

Хід уроку

Клас прикрашений в українському стилі,на дошці картини для опису. Записана дата та тема уроку. Записаний епіграф

                                                                                                                         Моя хата – моя фортеця.

                                                                                                                              (Український народний вислів)

1.Організаційний етап

Розшифровуємо епіграф.

2.Оголошення теми і мети(запис на дошці)

3.Актуалізація опорних знань

Вчитель:тож згідно з темою ви вже зрозуміли,що ми будемо складати твір,але спочатку давайте ж пригадаємо,які взагалі є різновиди текстів.

Вихід 3 учнів,які розповідають про типи текстів

Учень1: я- розповідь,я розповідаю про вчинки героїв,про події.До мене можна поставти питання що сталося?

Учень2:я- роздум,я маю довести чи спростувати якусь думку а допомогою доказів.Домене можна можна питання Чому?

Учень 3: я-опис.Я характеризую та описую предмет чи явище. До мене можна поставити питання який?Яскладаюся з таких частин : назва предмета,його характеристика та опис,власне враження.

 

Вчитель: Отже,ми з вами розібралися в чому різниця між різними типами,а сьогодні нашу увагу ми приділимо саме опису в художньому стилі. Але що ж саме ми будемо описувати скажете,після того як відновите втрачену сторінку зі щоденника

Прийом «Віднови втрачену сторінку»

Діти під пісню Дмитро Андрієвський «Батьківська хата» складають пазл «Піч»

Вчитель: Отже ви склали піч . Піч це символ чого,якого приміщення?

Так,и будемо описувати сільську хатину,а яка ж вона для вас?

Метод «Гронування»

Хата                               рідна

           Біла                            кохана

Гарна                  своя       мальовнича

Вчитель: молодці,я зрозуміла яка хата для вас ,а тепер давайте переглянемо презентацію і дізнаємося,якою ж вона була всередині в часи наших прабабусь.

Перегляд презентації

Вчитель: Ми переглянули презентацію,які речі вам запам`ятались найбільше?Молодці.Про типи ми з вами вже говорили,а які ж бувають стилі? Опис приміщення може бути складений у науковому чи художньому стилях.

У науковому описі приміщення інформація про його розмір, форму, освітлення, колір стін, про наявні в ньому предмети з вказівкою на місце їх розташування подається безсторонньо, ставлення автора до описаного не висловлюється. Мета такого опису – точність і конкретність. Слова вживаються тільки в прямому значенні.

У художньому описі передано ставлення автора до описаного приміщення. Нерідко автор описує приміщення через сприйняття котрогось із героїв твору. Мета художнього опису приміщення – викликати певне ставлення до нього та до людини, яка тут мешкає або працює. У такому описі всебічно використовуються художні засоби.

У художній описах приміщення нерідко використовується уособлення – меблі та речі „олюднюються”. Так вони докладніше й повніше можуть „розповісти” про життя своїх господарів.

 

Вчитель: от і опис приміщення може бути  в науковому або художньому стилі ,давайте спробуємо розібратися а в чому ж різниця?

Робота з текстом .Хтось один читає вголос , досліджуємо а в чому ж різниця?

Ця кімната площею 12 квадратних метрів. Висота стін 2 метри 60 сантиметрів.

Вікно кімнати виходить на південь. Тому приміщення достатньо світле в будь-яку пору року.

Підлога в кімнаті паркетна, стіни та стеля обклеєні шпалерами. На підлозі – килим синього кольору. На вікнах – голубі штори.

Ліворуч від входу, у кутку, стоїть диван-ліжко. Біля вікна письмовий стіл та стілець. На столі – настільна лампа. Справа (від вхідних дверей) стіна зайнята полицями-стелажами, заповненими книгами. У кутку між вікном та стелажами – тумбочка, на якій стоїть музичний центр.

***

Кімната була велика, аж у четверо вікон. Ліворуч, під глухою стіною, стояло ліжко, неначе виплутане з тонкого заліза. За межами проти вікна - стіл. На столі - усяких виробок з дерева, глини, каміння. По обидва боки стола на круглих підставках стояли дві темні чоловічі постаті. Одна з них була в шапці і кожусі, друга - без шапки з кучерями.

По стінах - картин, аж очі розбігаються. Між двома вікнами чорна блискуча шафа. На ній постать чоловіка, що обперлася на шаблю, за ним - крилатий орел... (За Панасом Мирним).

 

Вчитель: отже згідно з темою уроку нам треба опис в  художньому стилі. Який текст відповідає вимогам?Отож спробуймо скласти план до тексту

План

1.Велика чи маленька

2.Що є в кімнаті?

3.Дкілька слів про господаря і комфорт

«Вчитель:а тепер давайте всі разом опишемо картину 1,для цього поділимось на 3 команди .

(Поділ на 3 команди за допомогою різнокольорових карток)

Перша група має описати тло ,стіни кімнати,друга – предмети ,що є в приміщенні ,третя-висновок,про комфорт кімнати і про господаря)

5хв на підготовку.

Виступ учнів .

Вчитель: молодці,ви зрозуміли як правильно описати картину,на що слід звернути увагу .Тепер спробуйте самостійно кожен описати картину 2.

5 хв на підготовку.

Виступ учнів.

4.Підсумок.

- Чи досягли ми мети?Чи сподобався вам урок .

Дерево для рефлексії.

Оцінки.

Домашнє завдання. Описати сучасну хатину.

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 лютого 2022
Переглядів
557
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку