Тема: рм13.Усний твір опис приміщення за картиною «Селянська хата» в художньому стилі
Мета: повторити вивчене про типи мовлення розглянути відмінності між науковим і художнім описом приміщення, визначити роль іменників в описі,розвивати мовлення школярів ,розглянути побут 19 ст.
Тип уроку: розвиток усного мовлення.
Методи: «гронування», «віднови втрачену сторінку» , «кишенькова вправа»
Обладнання:підручник,картки для ранків,дві картини для опису ,презентація «Предмети інтер*єру сільської хати 19 ст» ,тексти з описом приміщення в науковому та художньому стилях.
Хід уроку
Клас прикрашений в українському стилі,на дошці картини для опису. Записана дата та тема уроку. Записаний епіграф
Моя хата – моя фортеця.
(Український народний вислів)
1.Організаційний етап
Розшифровуємо епіграф.
2.Оголошення теми і мети(запис на дошці)
3.Актуалізація опорних знань
Вчитель:тож згідно з темою ви вже зрозуміли,що ми будемо складати твір,але спочатку давайте ж пригадаємо,які взагалі є різновиди текстів.
Вихід 3 учнів,які розповідають про типи текстів
Учень1: я- розповідь,я розповідаю про вчинки героїв,про події.До мене можна поставти питання що сталося?
Учень2:я- роздум,я маю довести чи спростувати якусь думку а допомогою доказів.Домене можна можна питання Чому?
Учень 3: я-опис.Я характеризую та описую предмет чи явище. До мене можна поставити питання який?Яскладаюся з таких частин : назва предмета,його характеристика та опис,власне враження.
Вчитель: Отже,ми з вами розібралися в чому різниця між різними типами,а сьогодні нашу увагу ми приділимо саме опису в художньому стилі. Але що ж саме ми будемо описувати скажете,після того як відновите втрачену сторінку зі щоденника
Прийом «Віднови втрачену сторінку»
Діти під пісню Дмитро Андрієвський «Батьківська хата» складають пазл «Піч»
Вчитель: Отже ви склали піч . Піч це символ чого,якого приміщення?
Так,и будемо описувати сільську хатину,а яка ж вона для вас?
Метод «Гронування»
Хата рідна
Біла кохана
Гарна своя мальовнича
Вчитель: молодці,я зрозуміла яка хата для вас ,а тепер давайте переглянемо презентацію і дізнаємося,якою ж вона була всередині в часи наших прабабусь.
Перегляд презентації
Вчитель: Ми переглянули презентацію,які речі вам запам`ятались найбільше?Молодці.Про типи ми з вами вже говорили,а які ж бувають стилі? Опис приміщення може бути складений у науковому чи художньому стилях.
У науковому описі приміщення інформація про його розмір, форму, освітлення, колір стін, про наявні в ньому предмети з вказівкою на місце їх розташування подається безсторонньо, ставлення автора до описаного не висловлюється. Мета такого опису – точність і конкретність. Слова вживаються тільки в прямому значенні.
У художньому описі передано ставлення автора до описаного приміщення. Нерідко автор описує приміщення через сприйняття котрогось із героїв твору. Мета художнього опису приміщення – викликати певне ставлення до нього та до людини, яка тут мешкає або працює. У такому описі всебічно використовуються художні засоби.
У художній описах приміщення нерідко використовується уособлення – меблі та речі „олюднюються”. Так вони докладніше й повніше можуть „розповісти” про життя своїх господарів.
Вчитель: от і опис приміщення може бути в науковому або художньому стилі ,давайте спробуємо розібратися а в чому ж різниця?
Робота з текстом .Хтось один читає вголос , досліджуємо а в чому ж різниця?
Ця кімната площею 12 квадратних метрів. Висота стін 2 метри 60 сантиметрів.
Вікно кімнати виходить на південь. Тому приміщення достатньо світле в будь-яку пору року.
Підлога в кімнаті паркетна, стіни та стеля обклеєні шпалерами. На підлозі – килим синього кольору. На вікнах – голубі штори.
Ліворуч від входу, у кутку, стоїть диван-ліжко. Біля вікна письмовий стіл та стілець. На столі – настільна лампа. Справа (від вхідних дверей) стіна зайнята полицями-стелажами, заповненими книгами. У кутку між вікном та стелажами – тумбочка, на якій стоїть музичний центр.
***
Кімната була велика, аж у четверо вікон. Ліворуч, під глухою стіною, стояло ліжко, неначе виплутане з тонкого заліза. За межами проти вікна - стіл. На столі - усяких виробок з дерева, глини, каміння. По обидва боки стола на круглих підставках стояли дві темні чоловічі постаті. Одна з них була в шапці і кожусі, друга - без шапки з кучерями.
По стінах - картин, аж очі розбігаються. Між двома вікнами чорна блискуча шафа. На ній постать чоловіка, що обперлася на шаблю, за ним - крилатий орел... (За Панасом Мирним).
Вчитель: отже згідно з темою уроку нам треба опис в художньому стилі. Який текст відповідає вимогам?Отож спробуймо скласти план до тексту
План
1.Велика чи маленька
2.Що є в кімнаті?
3.Дкілька слів про господаря і комфорт
«Вчитель:а тепер давайте всі разом опишемо картину 1,для цього поділимось на 3 команди .
(Поділ на 3 команди за допомогою різнокольорових карток)
Перша група має описати тло ,стіни кімнати,друга – предмети ,що є в приміщенні ,третя-висновок,про комфорт кімнати і про господаря)
5хв на підготовку.
Виступ учнів .
Вчитель: молодці,ви зрозуміли як правильно описати картину,на що слід звернути увагу .Тепер спробуйте самостійно кожен описати картину 2.
5 хв на підготовку.
Виступ учнів.
4.Підсумок.
- Чи досягли ми мети?Чи сподобався вам урок .
Дерево для рефлексії.
Оцінки.
Домашнє завдання. Описати сучасну хатину.