Готуємося до зовнішнього незалежного оцінювання в 11 класі. "Узагальнення вивченого про речення, його види. Односкладне речення. Теорія і практика". Сподіваюся, що цей матеріал допоможе учням швидко та якісно повторити вивчене.
Речення — основна одиниця синтаксису; слово чи група слів, що передає повідомлення, запитання або пораду, прохання, наказ і виражає закінчену думку .
1. За метою висловлювання:
• розповідні (передають повідомлення):
Сьогодні холодно.
• питальні (передають запитання):
Сьогодні холодно?
• спонукальні (виражають спонукання до дії):
Одягайся тепліше!
2. За емоційним забарвленням:
• неокличні (думка виражена спокійно):
Ходи-но сюди.
• окличні (думка виражена з сильним емоційним забарвленням):
Ходи-но сюди!
Завдання 1. Вставити пропущені літери. Визначити речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.
Золоте свічадо розл…ває теплі ноти дня.
Хіба є хто на Землі кр…латіший за людину?
З в..ликим пензлем у в…ликих капцях фарбує гном оранжевий дашок.
Хай доля матері всміхнет..ся і рушником застеле слід.
Ліси мої, хто вас убереже?!
Хіба можливо матір посварити із н…мовлям?
Ро..кажи мені казку теплим голосом ночі, срібним пром…нем дня.
І сонце яре з гл…бини небес сипнуло світанкову позолоту!
Вклоніться, люди, майстрові старому, володареві слова й р…месла!
Хай в маленьких очах відбиваються світ од маленьких ромашок до стартів великих...
Тестове завдання 1. Спонукальним серед запропонованих є речення.
А Напишеш, рвеш, і пишеш знову, і знов не так, і знов не те…
Б Чи, може, це ввижається мені той несказанний камертон природи?
В І я іду, і падаю, і знову спішу вперед або плетусь назад.
Г Нехай душа не тьмариться гіркотою!
3. За будовою:
• прості (мають одну граматичну основу):
Вечір.
• складні (мають дві або більше граматичних основ):
Вечір, надворі швидко темнішає.
Завдання 2. Підкреслити в кожному реченні граматичну основу. Вказати, яке речення за будовою (просте чи складне).
Не заплямує ніхто світло духовного серця.
Я тільки там жадаю жити, де виросла моя душа.
Тоненьким дивним променем величніє душа.
І рано чесного труда душа торкнулась молода.
Життя навчає, труд єднає.
Лиш трутень звик солодкі жерти соти, бджола ж для меду й серце віддала.
Тестове завдання 2. Складним є речення.
А Не минає мене листопад, нагортає на серце зажуру.
Б Мої милі чорнобривці, щирі, милі українці, зичу щастя вам, любові, чорнобривці чорноброві.
В Прощаються з літом ліси, верхів'ям гудуть і гудуть.
Г Навіки полюбив я білі хати, завихорені цвітом вишняки і матіол вечірні аромати.
4. За складом граматичної основи:
• двоскладні (граматична основа складається з підмета і присудка):
Йшов невеликий дощ.
• односкладні (граматична основа має або підмет, або присудок):
Дощило.
Завдання 3. Підкреслити граматичні основи, визначити речення односкладні та двоскладні.
Робочі руки гори вернуть.
Працюй плечима, а не очима.
Громадою все зробиш.
Дарований хліб швидко черствіє.
Гуртом можна й ріку перекрити.
Дружна громада дружно й громадить.
Роботі ніколи нема кінця.
Іду я просторами рідного краю.
На обрії жодної хмарки немає.
Нема на світі інших Україн.
Стежки завіяло наново.
Так на святі урочисто!
Ранок. Свято. Злітає з вій солодкий сон.
Ранкове світло в небо пролилося.
Заступило веселкою зір.
Тестове завдання 3. Односкладним є речення.
А Кожна людина неповторна.
Б І я не я, і ти мені не ти.
В Орфею, грай на сопілці!
Г Промені як вії сонячних очей!
Тестове завдання 4. Двоскладним серед запропонованих є речення.
А Виходжу в ніч, іду назустріч долі.
Б На старих фотографіях всі молоді.
В Бляшаний звук води, веселих крапель звуки.
Г Напишеш, рвеш, і пишеш знову.
5. За наявністю другорядних членів речення:
• непоширені (не мають другорядних членів): Холодно. Вечір.
• поширені (мають один та більше другорядних членів):
Надворі було холодно.
Завдання 4. Визначити речення поширені й непоширені.
Заходить сонце.
Темніють гори.
Вершина відблиск сонячний несе.
Садок біліє і тихо ронить пелюстки.
Вишні тремтять, мов дівчата.
Об кручу хвиля хлюпала дніпрова.
Душа бунтує, не здається.
Можливо, буде гроза.
Поезія не тільки свято.
Ти прекрасна, земле!
Тестове завдання 5. Поширеним серед запропонованих є речення.
А Виростеш ти, сину…
Б Минуле здається миттю.
В Хто нас може підкорити?
Г Було життя як ночі горобині.
6. За наявністю необхідних членів:
• повні ( є всі слова для розуміння змісту): Від доброти душа тепліє.
• неповні ( пропущений головний або другорядний член речення, який необхідний для синтаксичного зв′язку опорних чи взаємозалежних слів, але його можна відтворити
1) з попереднього речення:
З′явилися вершники. За ними піхота. (У другому реченні пропущено присудок з′явилися).
2) із ситуації мовлення:
- Давно чекаєте на маршрутку?
- Хвилин десять.
(У другому реченні пропущено присудок чекаю).
3) зі змісту самого речення:
Одинадцятий клас! За мною!
(Пропущено рушаймо або ходімо).
Неповні речення вживаються і в другій частині складних речень.
Наприклад: Бджола жалить жалом, а людина – словом.
(Пропущено жалить).
Запам'ятати! Неповні речення не слід плутати з односкладними.
Наприклад:
Спочиваю. Розвидняється. Ніч. Весела молодь студмістечка.
Тире в неповних реченнях
У неповних реченнях тире ставиться на місці пропущеного присудка.
Наприклад: Професор читає лекцію для старшокласників, а доцент – для першого курсу.
Якщо пропущений інший член речення, то тире може ставитися або ні.
Наприклад:
По однім боці хвилюється пшениця, по іншім – сад росте. По однім боці хвилюється пшениця, по іншім сад росте.
Завдання 5. Визначити речення повні та неповні. В неповних реченнях вказати, що пропущено.
Всяке діло починай з голови.
Надворі ясна холодна ніч.
Вже де-не-де й димок із димаря.
Над пам'яттю простягнуто мости.
А під горою крейдяною дорога біла.
Несподівано, раптом у чорну тишу щось впало. Живе, веселе, безтурботне.
Згадав черешню білу-білу й подвір'я в пишнім спориші.
Тестове завдання 6. Повним є речення.
А Трохи вище від ставка – млин.
Б Мудра справа – жити без баталій.
В У полях – озера талої води.
Г У долині – луки, трави по пояс.
Тестове завдання 7. Неповним є речення.
А Лиш боротись – це значить жить.
Б Напевне, в кожному із нас дрімає щось від Піфагора.
В У нього очі – наче волошки в житі.
Г В городі тиша й мовчазний передзвін сердець.
Завдання 6. Відредагувати речення, уникаючи невиправданих повторів слів і ставлячи, де можливо, на місці пропущених членів речення тире. Указати неповні речення.
Кров свою віддам твоїй калині, пісню свою віддам травам, птицям і лісам...
Я закоханий в синь океану, а ще дужче я закоханий у зорі рум'яні.
Багаття ніколи не насититься дровами, а земля ніколи не насититься багаттям.
Пташка красна своїм пір'ям, а людина красна своїм знанням.
Не хоче півень на чуже весілля, та несуть півня на чуже весілля.
Односкладні речення
З головним членом підметом З головним членом присудком
Називне (Н) Означено-особове (О-О)
Неозначено-особове (Н-О)
Узагальнено-особове (У-О)
Безособове (БО)
Односкладне речення з головним членом підметом
Називне: підмет виражений іменником у Н. в.
Наприклад: Вечір. Тихий ранок.
Односкладне речення з головним членом присудок
1. Означено-особове: присудок виражений дієсловом у формі І або ІІ особи однини або множини теперішнього або майбутнього часу дійсного або наказового способу.
Наприклад:
Встаньте! Заспіваймо пісню веселеньку! Мрію гарно відпочити. Йдемо туди о восьмій.
2. Неозначено-особове:
- присудок виражений дієсловом у формі 3 особи множини дійсного способу (у всіх часах).
Наприклад:
На селі співають.
Наприклад:
На другий день тільки про це і говорили.
3. Узагальнено-особове: за способом вираження присудка подібне до означено-особового та неозначено-особового речень, але стосуються фольклору чи крилатих висловів відомих людей.
Наприклад:
Від своєї долі не втечеш. Від добра добра не шукають. Раніше встанемо – більше зробимо. Вдармо лихом об землю.
4. Безособове речення: особа не визначається. Присудок може бути виражений:
Завданння 7. Підкреслити граматичні основи. Визначити тип односкладних речень.
Той монастир недавно збудували.
Чудесна київська осінь...
Вчи лінивого не молотом, а голодом.
Надходила осінь.
Проса покошено.
Далека сопілка на схилах Дніпра.
Голкою криниці не викопаєш.
Козацькому роду нема переводу.
Від своєї тіні не втечеш.
Величезні історичні зміни в нашій дійсності можна і треба показувати через долю людей, через образи.
Шануйте здобуте трудом поколінь, помножте його у пошані.
Не сумуй одна, не журись одна.
За одного битого двох небитих дають.
Надворі було тихо, як у хаті.
Мріяти й шукати, доки жити, шкварити байдужість на землі.
Можна тільки відчуть з вишини, як до сонця тяжіє земля.
Заграли знову труби до походу, війнуло громом з Тясмина-ріки.
Мело, крутило, скаженіло, огортаючи присмерками весь край.
Підеш тією стежкою, глянеш кругом себе, і скрізь бачиш зелене море верб, садків, конопель, соняшників, кукурудзи та густої осоки.
Дивлюся, аж світає, край неба палає...
Тестове завдання 8. Неозначено-особовим є речення.
А Яка важка у вічності хода!
Б У сірі бубни били, наче в бубни.
В І все на світі треба пережити.
Г Спокійно і буденно стало в лісі.
Тестове завдання 9. Безособовим є речення.
А Щезай в пожежах самосполень, в гірких руїнах власних попелищ!
Б І наперед не треба ворожити, і за минулим плакати не варт.
В Затінок, сутінок, день золотий.
Г Страждаю, мучусь, і живу, і гину, благословляю біль твоїх тенет.
Тестове завдання 10. Узагальнено-особовим є речення.
А Дитячих днів моїх ожина.
Б Сльозами горю не поможеш.
В Будьте схожі самі на себе, будьте чортом чи ангелом з неба.
Г Спокійно і буденно стало в лісі.
Завдання 8. Зробити синтаксичний розбір речень.
Прикордонник із собакою подолали перешкоду.
Хто із старших може мені порадити?
Яблука на голому гіллі світяться спокійно серед саду в сумовитій
надвечірній млі в сумовиту пору листопаду.
В далечінь холодну без жалю за літом синьоока осінь їде навмання.
Скупе проміння осіннього сонця самітньо відсвічує немічною позолотою на білому тлі беріз.
Шумлять сади над берегами в моєї юності краю.
На темнім матовім листі в гаю де-не-де видніє осіння позолота.