Презентація на тему: "Початок словесного мистецтва. Фольклор. Міфи та легенди. Уявлення про всесвіт і людину у творах «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?».
Формувати вміння п'ятикласників розрізняти міфи та легенди; охарактеризувати особливості легенд та міфів ; розкрити первісні уявлення українців про Всесвіт та людину на основі творів «Про зоряний Віз» та «Чому пес живе коло людини?».
Початок словесного мистецтва. Фольклор. Міфи та легенди. Уявлення про всесвіт і людину у творах «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?». Добро і зло та їхня роль у житті людини. ТЛ: фольклор, міф, легенда.
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про те, що таке міфи і легенди.
Номер слайду 4
Мета: навчальна: з’ясувати зміст понять «фольклор», «легенда»; «міфи» вміти розрізняти міфи від легенд; охарактеризувати особливості легенд та міфів та порівнювати їх; розкрити первісні уявлення українців про всесвіт та людину на основі творів «Про зоряний Віз» та «Чому пес живе коло людини?»; розвивальна: розвивати уяву, творче та асоціативне мислення, вміння переказувати міфи та легенди, тлумачити їх зміст; виховна: виховувати інтерес та шанобливе ставлення до світоглядних уявлень наших предків. Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Номер слайду 5
1. Перевірка домашнього завдання: сенкан «Слово»2. Актуалізація опорних знань- Що таке «міф» і чого він може нас навчити?- Яких міфічних героїв ви знаєте? Наведіть приклади міфів, які вам знайомі.- Яким первісні люди бачили світ? Які вірування вони мали?
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Вірування давніх народів були тісно пов’язані з їхнім повсякденним життям та навколишнім світом. Первісні люди намагались пояснити зміни, явища і сили в природі за допомогою наявних на той час понять про стосунки між людьми. Так сили природи набували певних людських рис, з’явилися поняття богів, янголів, демонів, чортів, водяників, мавок, русалок, вовкулаків тощо. Ось так виникали міфи та легенди.
Номер слайду 9
Слов’яни вірили в багатьох богів, а першоджерелами Всесвіту вважали вогонь та воду.
Номер слайду 10
Бог грому та блискавки. Бог сонця. Велес-покровительхудоби. Сварог-бог -небесний коваль. Стрибог-бог вітрів. Лада-богиня любові та краси. Мара-богиня смерті і темної ночіБерегиня-богиня добра і захисту. Мокош-богиня доліСучасні вчені мають думку, що язичницькі боги, яких вважають виявом початкової міфології, насправді були уявленнями наших предків про Всесвіт.
Номер слайду 11
988 року князь Володимир хрестив Русь, зробивши язичництво поза законом. Але попри намагання знищити будь-які прояви старої віри серед населення Русі, деякі язичницькі культи та обряди ще довго зберігалися та відправлялися потай, а деякі трансформувалися у християнські обряди та збереглися дотепер (наприклад, колядки, щедрівки, свято Івана Купала, Масляна)
Номер слайду 12
Міф (від грец.— «казка», «переказ») — це вигадана розповідь, яка передає первісні уявлення наших предків про Всесвіт, надприродні сили, богів, духів і героїв. Легенда (лат. legenda — «те, що слід прочитати») –це розповідь про визначну історичну подію або незвичайну пригоду казкового чи фантастичного характеру. Фольклор-(від англ. folk-lore — народна мудрість), або усна народна творчість.
Номер слайду 13
2. Персонажі – конкретні люди із своїми іменами, але володіють надзвичайними здібностями.1. Зображуване претендує на певну достовірність у минулому. Особливості легенд4. Прозова форма.3. Зображення незвичайних подій, наявність чудодійних предметів.5. Стисле зображення лише одного епізоду.
Номер слайду 14
Особливості міфів1. Виражають найпростіші уявлення про довколишній світ.3. Не зафіксовані у писемній мові.4. Перенесення язичницьких понять на природу.5. Наділення речей та явищ таємною силою.2. Не мають оповідних функцій.
Номер слайду 15
Номер слайду 16
Міф «Про зоряний Віз»«Великий Віз» або «Велика Ведмедиця» — це сузір’я північної небесної півкулі, складається з семи великих зір та багатьох малих. Сім великих зір утворюють на небосхилі форму возу, за що й дістали таку назву. На території України спостерігається протягом цілого року. Народ підмітив деякі найголовніші сузір'я і дав їм характерні назви відповідно до форми, яку вони утворюють розташуванням зірок, що входять до їх складу.
Номер слайду 17
Номер слайду 18
Інформаційне гроно ДІВЧИНКА
Номер слайду 19
Номер слайду 20
РОЗТАШУЙ У ПРАВИЛЬНІЙ ПОСЛІДОВНОСТІ!
Номер слайду 21
«Зоряний Віз» — це: А небесне сузір’я;Б назва міста;В візок, прикрашений зірками;Г зоряний пил. Нащо дівчина пішла шукати воду?А Бо не було чим прати одяг; В щоб мати не вмерла від спраги;Б бо сама дуже хотіла пити; Г хотіла скупатися.3. Кого зустріла дівчина по дорозі додому?А Гарного парубка; В веселих подружок;Б вмираючих від спраги чоловіків; Г свою матір.4. Як утворився на небі «Зоряний Віз»?А Дівчина сама дала таку назву схожим зорям;Б Зірки рухались самі по собі, доки не утворили віз;В Ніхто не знає як. Мабуть, він завжди там був;Г зорі вилетіли на небо з перекинутого глечика дівчини. Якого товариша хотів мати пес?А Найкрасивішого; Б найсильнішого; В найбільшого за розміром; Г найвеселішого. Яку тварину не зустрічав пес у своїй подорожі?А Ведмедя;Б лева;В зайця;Г вовка. Чому пес постійно змінював друзів?А Через сварки; Б через страх; В через цікавість; Г через погані умови життя. Як пес зрозумів, що людина — найсильніша від усіх тварин?А Її боявся навіть лев; В вона годувала інших тварин;Б в неї була рушниця; Г вона мала найгучніший голос.
Номер слайду 22
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯПрочитати міф «Берегиня»(с.12), легенди «Неопалима купина»(с.12-13), «Як виникли Карпати»(с.14-16). Намалювати малюнок до твору, який найбільше сподобався.