Мета: навчальна: з’ясувати зміст понять «фольклор», «легенда»; «міфи» вміти розрізняти міфи від легенд; охарактеризувати особливості легенд та міфів та порівнювати їх; розкрити первісні уявлення українців про всесвіт та людину на основі творів «Про зоряний Віз» та «Чому пес живе коло людини?»; розвивальна: розвивати уяву, творче та асоціативне мислення, вміння переказувати міфи та легенди, тлумачити їх зміст; виховна: виховувати інтерес та шанобливе ставлення до світоглядних уявлень наших предків. Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Вірування давніх народів були тісно пов’язані з їхнім повсякденним життям та навколишнім світом. Первісні люди намагались пояснити зміни, явища і сили в природі за допомогою наявних на той час понять про стосунки між людьми. Так сили природи набували певних людських рис, з’явилися поняття богів, янголів, демонів, чортів, водяників, мавок, русалок, вовкулаків тощо. Ось так виникали міфи та легенди.
Бог грому та блискавки. Бог сонця. Велес-покровительхудоби. Сварог-бог -небесний коваль. Стрибог-бог вітрів. Лада-богиня любові та краси. Мара-богиня смерті і темної ночіБерегиня-богиня добра і захисту. Мокош-богиня доліСучасні вчені мають думку, що язичницькі боги, яких вважають виявом початкової міфології, насправді були уявленнями наших предків про Всесвіт.
988 року князь Володимир хрестив Русь, зробивши язичництво поза законом. Але попри намагання знищити будь-які прояви старої віри серед населення Русі, деякі язичницькі культи та обряди ще довго зберігалися та відправлялися потай, а деякі трансформувалися у християнські обряди та збереглися дотепер (наприклад, колядки, щедрівки, свято Івана Купала, Масляна)
Міф (від грец.— «казка», «переказ») — це вигадана розповідь, яка передає первісні уявлення наших предків про Всесвіт, надприродні сили, богів, духів і героїв. Легенда (лат. legenda — «те, що слід прочитати») –це розповідь про визначну історичну подію або незвичайну пригоду казкового чи фантастичного характеру. Фольклор-(від англ. folk-lore — народна мудрість), або усна народна творчість.
2. Персонажі – конкретні люди із своїми іменами, але володіють надзвичайними здібностями.1. Зображуване претендує на певну достовірність у минулому. Особливості легенд4. Прозова форма.3. Зображення незвичайних подій, наявність чудодійних предметів.5. Стисле зображення лише одного епізоду.
Міф «Про зоряний Віз»«Великий Віз» або «Велика Ведмедиця» — це сузір’я північної небесної півкулі, складається з семи великих зір та багатьох малих. Сім великих зір утворюють на небосхилі форму возу, за що й дістали таку назву. На території України спостерігається протягом цілого року. Народ підмітив деякі найголовніші сузір'я і дав їм характерні назви відповідно до форми, яку вони утворюють розташуванням зірок, що входять до їх складу.
«Зоряний Віз» — це: А небесне сузір’я;Б назва міста;В візок, прикрашений зірками;Г зоряний пил. Нащо дівчина пішла шукати воду?А Бо не було чим прати одяг; В щоб мати не вмерла від спраги;Б бо сама дуже хотіла пити; Г хотіла скупатися.3. Кого зустріла дівчина по дорозі додому?А Гарного парубка; В веселих подружок;Б вмираючих від спраги чоловіків; Г свою матір.4. Як утворився на небі «Зоряний Віз»?А Дівчина сама дала таку назву схожим зорям;Б Зірки рухались самі по собі, доки не утворили віз;В Ніхто не знає як. Мабуть, він завжди там був;Г зорі вилетіли на небо з перекинутого глечика дівчини. Якого товариша хотів мати пес?А Найкрасивішого; Б найсильнішого; В найбільшого за розміром; Г найвеселішого. Яку тварину не зустрічав пес у своїй подорожі?А Ведмедя;Б лева;В зайця;Г вовка. Чому пес постійно змінював друзів?А Через сварки; Б через страх; В через цікавість; Г через погані умови життя. Як пес зрозумів, що людина — найсильніша від усіх тварин?А Її боявся навіть лев; В вона годувала інших тварин;Б в неї була рушниця; Г вона мала найгучніший голос.