1. Поняття виконавчих органів місцевих рад Виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та Закону України «Про місцеве самоврядування» створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами на строк її повноважень. Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади – також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади. У сільських радах, що представляють територіальні громади, які налічують до 500 жителів, за рішенням відповідної територіальної громади або сільської радивиконавчий орган ради може не створюватися. У цьому випадку функції виконавчого органу ради (крім розпорядження земельними та природними ресурсами) здійснює сільський голова одноособово.
У межах, встановлених законами України, виконавчі органи міської ради здійснюють власні і делеговані повноваження у сферах і галузях:- соціально-економічного і культурного розвитку, планування та обліку; - бюджету, фінансів і цін; - управління комунальною власністю; - житлово-комунального господарства; - побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування; - транспорту і зв`язку; - будівництва; - освіти;
- охорони здоров`я; - культури; - фізкультури і спорту; - регулювання земельних відносин і охорони навколишнього природного середовища; - соціального захисту населення; - зовнішньоекономічної діяльності; - оборонної діяльності; - адміністративно-територіального устрою; - забезпечення законності, правопорядку, охорони прав, свобод, законних інтересів громадян; - інші повноваження.
Найвищим виконавчим органом міської ради є її виконавчий комітет, який очолює міський голова. Виконавчий комітет координує діяльність інших виконавчих органів міської ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності міської громади, заслуховує звіти про роботу їх керівників; має право змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому виконавчих органів міської ради, а також їх посадових осіб.
Міська рада в межах затверджених нею структури і штатів може створювати департаменти (архітектури, благоустрою, міського господарства) управління (кадрової роботи, цивільного захисту), відділи (освіти, з земельних питань, юридичний, фінансовий..) та інші виконавчі органи для здійснення повноважень виконавчих органів ради. Діяльність зазначених виконавчих органів ради здійснюється відповідно до Положень про управління, відділи та інші виконавчі органи, що їх затверджує міська рада.
Виконавчі органи міської ради є підзвітними, підконтрольними і відповідальними перед міською громадою. Вони періодично, але не менш як два рази на рік, інформують населення про виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку, міського бюджету, з інших питань місцевого значення, звітують перед міською громадою про свою діяльність. Перший заступник і заступники міського голови та інші члени виконавчого комітету міської ради, керівники виконавчих органів міської ради ведуть особистий прийом громадян.
2. Гарантії місцевого самоврядування, його органів та посадових осіб Законодавство України гарантує територіальним громадам, органам і посадовим особам місцевого самоврядування самостійну реалізацію наданих їм повноважень. Гарантіями місцевого самоврядування розуміють сукупність умов і засобів, які забезпечують реалізацію завдань і функцій, захист прав місцевого самоврядування. Серед них виділяють загальні й спеціальні (юридичні) гарантії місцевого самоврядування:
Загальні гарантії - це економічні (виступають закріплена в Конституцією України економічна система суспільства, в основі якої лежить принцип свободи економічної діяльності, рівноправності форм власності, рівного правового захисту державної і комунальної власності). політичні (відноситься закріплення в Конституції принципу гарантування місцевого самоврядування, принципу народовладдя, який здійснюється через органи державної влади й органи місцевого самоврядування, розмежування їх компетенції). В Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування (ст. 7)), духовні засади суспільства і держави, що створюють реальні можливості для стимулювання, виконання завдань та функцій місцевого самоврядування.
Спеціальні (юридичні) гарантії- це правові засоби забезпечення функціонування системи місцевого самоврядування, закріпленні в законах, підзаконних актах, статутах громад і актах органів місцевого самоврядування гарантії, які забезпечують організаційно-правову самостійність місцевого самоврядування; гарантії захисту прав місцевого самоврядування.
Органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами. Підстави, види і порядок відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначаються Конституцією України, ЗУ «Про місцеве самоврядування» та іншими законами. Органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Органи та посадові особи місцевого самоврядування мають право звертатися до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади інших органів місцевого самоврядування, підприємству, установ, організацій, які обмежують права територіальних громад, повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Територіальна громада у будь який час може достроково припинити повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування, якщо вони порушують Конституцію або Закони України, обмежують права і свободи громадян, не забезпечують здійснення наданих їм повноважень. Повноваження сільської, селищної, міської, районної в місці, районної, обласної ради можуть бути достроково припиненні у випадках, якщо рада прийняла рішення з порушенням Конституції або Законів України. Якщо сесії ради не проводяться без поважних причин у строки, встановленні законом, або рада не вирішує питань віднесених до її відання.
3. Відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування В практиці місцевого самоврядування розрізняють конституційно-правову і майнову відповідальність органів і посадових осіб самоврядування. Органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами (ст.74 Закону “Про місцеве самоврядування”). Вищою формою конституційно-правової відповідальності органів і посадових осіб місцевого самоврядування є дострокове припинення їх повноважень у встановленому законом порядку. Так, щодо сільських, селищних і міських рад та голів, то рішення про дострокове припинення їх повноважень може бути прийняте шляхом проведення місцевого референдуму. Чинне законодавство допускає і процедуру саморозпуску сільських, селищних та міських рад, а також добровільної відставки сільських, селищних і міських голів.
Майнова або цивільно-правова відповідальність органів і посадових осіб місцевого самоврядування наступає за їх неправомірні рішення, дії або бездіяльність, якими вони завдають юридичним і фізичним особам матеріальної та моральної шкоди. Ця шкода згідно з чинним законодавством відшкодовується органами і посадовими особами місцевого самоврядування в повному обсязі за рахунок коштів місцевого бюджету. Коли ця шкода обумовлена розумним ризиком, то це одна справа. Інша – коли вона обумовлена некомпетентністю, особистими інтересами депутатів або сільського, селищного чи міського голови. В таких випадках закон має встановлювати відповідальність тих, хто заподіяв необґрунтовану матеріальну і моральну шкоду, яку відшкодувала територіальна громада. Депутати і службовці органів місцевого самоврядування, сільські, селищні і міські голови несуть також в межах закону дисциплінарну, адміністративну, фінансову і кримінальну відповідальність. Важливою є і громадсько-політична відповідальність органів і посадових осіб місцевого самоврядування, яка може виражатися в їх добровільній відставці і саморозпуску.
Перелік завдань для самоконтролю. Тести з розгорнутою відповіддю. Право та реальна здатність територіальної громади – жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста – самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України – це…Жителі, об’єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об’єднання жителів кількох сіл, селищ, що мають єдиний адміністративний центр, сільську раду, – це …Створюваний представницьким органом місцевого самоврядування орган, що є підконтрольним і підзвітним відповідній раді, а з питань здійснення делегованих йому повноважень органів виконавчої влади – також підконтрольним відповідному органу виконавчої влади, – це …Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад в Україні є …Виконавчий комітет ради утворюється …
Місцеві ради в межах своїх повноважень ухвалюють нормативні акти у формі …До представницьких органів Конституція України та Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» відносять …Територіальна громада – це …Правовий акт, що не має обов’язкової чинності, за змістом майже завжди є декларацією і формулює загальні принципи й цілі будь-яких міжнародних домовленостей – це … Органи місцевого самоврядування – це …