Обміркуйте й обговоріть ситуацію Руслан проходив повз Катрусину парту, випадково зачепив її пенал, і той упав на підлогу. Катруся образилася й спеціально скинула з парти Руслана все, що він підготував до уроку. Після цього вони ледве не побилися. Оцініть ситуацію цього конфлікту й запропонуйте можливі шляхи його розв’язання.
Наприклад, ви відповідаєте біля дошки, і вам здається, що ви це робите добре. Однак вам поставили зовсім не ту оцінку, на яку ви сподівалися. У вас і в учителя різні погляди на вашу відповідь. Учитель порівнює вас з іншими учнями й розуміє, що ваша оцінка не може бути високою. Виникає конфлікт поглядів.
Нерідко виникають конфлікти, пов’язані не з різними поглядами, а з різними цілями. Наприклад, ви зібралися йти в кіно з однокласниками, а ваш молодший брат просить, щоб ви взяли його із собою. Але вам не хочеться цього робити, тому ви починаєте дратуватися. Брат продовжує наполягати. У вас різнаціль, тому й виник конфлікт цілей.
Конфлікт - це відсутність згоди між людьми, групами людей або організаціями. Можна виділити кілька стадій розвитку конфлікту. На першій стадії з’являються умови для виникнення конфлікту в майбутньому, наприклад такі, що пов’язані з особливостями спілкування людей. Сашко завжди грубо звертається до Олега або, навпаки,демонстративно не помічає його.
Третя стадія пов’язана з тим, що учасники подій вибирають шляхвирішення конфліктної ситуації. А шляхів може бути декілька:1) Сашко й Олег не поступаються один одному, починається бійка;2) Олег поступається Сашкові, тому що не хоче з ним зв’язуватися;3) Сашко й Олег, розуміючи, що їх покарають, якщо вони почнутьбитися у їдальні, роблять вигляд, що нічого не трапилося;4) Сашко поступається Олегові, бо він вирішив поступитися слабшому.
Коли шлях вирішення обраний, учасники конфлікту починаютьдіяти. Ці дії будуть мати певні наслідки: позитивні або негативні. Конфлікт може завершитися його врегулюванням або переростан -ням в інший конфлікт. Сашко й Олег можуть залишитися в нормаль-них стосунках, а можуть і далі сваритися один з одним.
Розпалювання конфліктів. Способи конструктивного розв’язання конфліктів.Є люди, які просто не можуть жити без конфліктів. Вони розпалюють конфлікти за будь-яких обставин. Але ж це зовсім нескладно. Для цього не знадобиться ні багато розуму, ні багато витримки. Значно важче навчитися конструктивно розв’язувати конфлікти.
Способи розв’язання конфліктів. 1. Суперництво. Тоді ви намагатиметеся домогтися свого, нехай навітьце зашкодить людям, які вас оточують.2. Співпраця. Це пошук такого варіанта поведінки,при якому враховуються інтереси обох сторін. Звісно, результати такої різної поведінки так само будуть різними: у першому випадку - конфлікт поглиблюється, а в другому - долається.
Розгляньмо, як діють ці стратегії в конкретному конфлікті. Припустімо, що ви хочете брати участь в організації новорічного вечора й бути на ньому ведучим. Ваша однокласниця Оленка так само хоче бути ведучою.1. У варіанті суперництва ви поводитеся в конфлікті активно, усім пояснюєте, що Оленка не підходить, тому що в неї погана дикція й не яскрава зовнішність. Одне слово, домагаєтеся свого за будь-яку ціну.2. Варіант співпраці припускає, що ви з Оленкою зможете домовитися й вести програму разом.3. Компромісом буде ситуація, у якій ви запросите вести концерт когось третього, але самі підготуєте для нього свої номери.4. Пристосування приведе до того, що ви добровільно поступитеся Оленці роллю ведучої.5. А ухиляння - це припинення будь-якого спілкування з Оленкою й відмова від розв’язання проблеми. Нехай інші думають, що робити.
Тема: «Моделювання способів конструктивного розв’язання конфліктів» ст. 114.1. Заповніть у зошиті таблицю «Способи розв’язання конфлікту». Зробіть висновок.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Способи поведін-ки в конфліктнійситуаціїОписповедінки. Результатповедінки1. Варіантсуперництва2. Варіантспівпраці3. Варіанткомпромісу4. Варіантпристосування5. Варіантухиляння