Перегрівання ДВЗ Переохолодження ДВЗ зменшується потужність через зростання механічних витрат на подолання сил тертя; зменшується наповнення циліндрів свіжим зарядом робочої суміші; нагрівається мастило, в'язкість його зменшується, мащення деталей погіршується; деталі інтенсивно спрацьовуються і змінюють свої механічні властивості. знижується потужність, підвищується витрата палива через погіршення умов утворення і згоряння робочої суміші; збільшуються затрати потужності на подолання сил тертя через погіршення мащення деталей при збільшенні в'язкості масла.
сорочка охолодження (порожнини блока і головки блока циліндрів); радіатор верхній і нижній патрубок з’єднується з сорочкою охолодження; рідинний відцентровий насос; вентилятор; термостата; кришка з пароповітряним клапаном; зливний краник, встановлених на нижньому бачку радіатора і блока циліндрів.
Трактора МТЗ-80 і МТЗ-82 (чотирициліндрові чотиритактні дизельні двигуни сімейства 4Ч11/12,5 (моделі Д-240 і Д-243) Трактор Т-150, Т–150К (СМД-62 V-подібний 6-ти циліндровий, чотиритактний, дизельний двигун (оснащений турбонаддувом з безпосереднім уприскуванням палива. Двигун ЯМЗ-236Д (без турбонаддува, з займанням від стиснення).
Надійність роботи рідинної системи охолодження залежить від властивостей охолоджувальної рідини: достатньо теплоємкою висока температура кипіння низька температура замерзання не мати схильності до утворення накипу не викликати корозії металевих деталей не пошкоджувати гумових та пластикових матеріалів безпечна для людини в процесі експлуатації пожежонебезпечна, дешева, поширена
Радіатор призначений для охолодження рідини. Складається з верхнього і нижнього бачків, сполучених між собою серцевиною. Тепла вода двома трубопроводами подається із сорочок охолодження головок циліндрів у верхній бачок, в якому є заливна горловина з паровідвідною трубкою. Заливна горловина закривається кришкою з паровим і повітряним клапанами.
підтримує в системі надлишковий тиск 0,14 Мпа; підвищує температуру кипіння; зменшує пароутворення і витрату охолоджувальної рідини; відводить пари рідини з системи в атмосферу при її закипанні, коли тиск в системі збільшується до 0,15...0,17 МПа; сполучає атмосферу із системою при остиганні рідини; запобігає сплющенню і деформації трубок серцевини;
підтримує температуру охолодженої рідини при різних навантаженнях двигуна і температурах навколишнього повітря, забезпечує швидке прогрівання двигуна після його пуску; залежно від температури охолоджувальної рідини спрямовує потік із сорочки охолодження у верхній бачок радіатора або до насоса через відвідну трубку. Термостати бувають рідинні (сильфонні) і з твердим наповнювачем. Застосовують обидва типи термостатів.
ЩО: Перевірити рівень охолоджувальної рідини в радіаторі, усунути підтікання, у разі потреби долити воду; Очистити радіатор від бруду та рослинних решток; ТО – 1: Змастити підшипник рідинного насоса; Перевірити натяг паса вентилятора; ТО – 3: Промити систему охолодження розчином для видалення накипу; Сезонне обслуговування (СО): Перевірити роботу термостату та термометру; Установити або зняти утеплювальні чохли.