Найперші автомобілі успадкували системи освітлення від карет, що представляли собою прості ліхтарі, вогонь у яких підтримувався або восковими свічками, або невеликими пальниками. Потім їх замінили карбідні або ацетиленові системи, що освітлювали дорогу палаючим газовим полум’ям. Увімкнення таких фар було цілим ритуалом. Ситуацію виправило впровадження лампи розжарення. Перша автомобільна лампа такого типу була запатентована ще в 1899 році французькою фірмою Bassee & Michel. 1930-й рік ознаменувався появою протитуманних вогнів і фар далекого світла. Система освітлення й сигналізації призначена для автономної системи освітлення автомобіля, для освітлення шляху, для установки засобів автосигналізації, які повинні забезпечувати учасників руху інформацією про характер руху, про вчинений маневр, про вид транспортного засобу, його габарити, а також про його приналежність.
Добре знайомі нам електричні фари стали широко застосовуватися на автомобілях з початку 20-х років XX століття. Втім, на моделях класу «люкс» їх почали використовувати навіть раніше: з середини 10-х рр. – практично відразу після винаходу. У 1962 році компанія Hella представила першу автомобільну галогенну лампу. В результаті світловіддача галогенових ламп зросла в півтора рази в порівнянні з лампами колишніх поколінь, ресурс – відразу вдвічі, знизилася тепловіддача, та ще й сама лампа стала набагато компактніше. Галогенні лампи досі залишаються «золотим стандартом» в області автомобільної світлотехніки.
Задні ліхтарі слугують для попередження інших водіїв про наявність автомобіля на дорозі і зміні характеру його руху. Типовий блок задніх ліхтарів включає: задні габаритні ліхтарі, стоп-сигнали, задні покажчики поворотів, ліхтарі аварійної сигналізації, ліхтар заднього ходу і задній протитуманний ліхтар. Задній габаритний вогонь працює спільно з переднім габаритним вогнем. Включений габарит звертає увагу інших автомобілістів на те, що на узбіччі або на стоянці зупинився автомобіль. Стоп-сигнал активізується автоматично при натисканні водієм педалі гальма. Позначає гальмування автомобіля. Задній габаритний вогонь і стоп-сигнал мають червоний колір, але стоп-сигнал горить яскравіше. Задній покажчик повороту працює спільно з переднім покажчиком повороту. Має жовтий колір. Повідомляє учасників руху про вчинений маневр – поворот або обгін. Ліхтар заднього ходу забезпечує освітлення при русі автомобіля заднім ходом. Активізується автоматично при включенні задньої передачі.
Будова системи світлової сигналізаціїАвтомобільні світлові прилади, як правило, складаються з наступних основних вузлів: оптичного елемента, корпусу і елементів, що підводять електричну енергію. Основним вузлом світлового приладу є оптичний елемент, який зазвичай складається з лампи розжарювання, відбивача і розсіювача. Саме оптичний елемент забезпечує перетворення електричної енергії в променисту. Всі частини системи освітлення та світлової сигналізації харчуються від акумуляторної батареї або генератора і з'єднані проводами. Покажчик поворотів наводиться в дію перемикачем важеля під рульовим колесом, аварійна сигналізація - вимикачем на панелі приладів. Стоп-сигнали спрацьовують автоматично при натисканні педалі гальма. При вмиканні передачі заднього ходу автоматично спрацьовує ліхтар заднього ходу. Переривчасту роботу (з частотою 60-120 циклів миготіння в хвилину) забезпечує реле. На панелі приладів передбачений світловий індикатор роботи системи.
В конструкції задніх ліхтарів в основному використовуються відбивачі вільної форми, рідше параболічні відбивачі. Джерело світла розташовується в фокусі відбивача (прямий відбивач). При використанні світлодіодів, кожному светодиоду призначається своя область відбивача. Ліхтарі бувають трьох типів: З лінзою Френеля. У цьому типі відсутні відбивачі, світло потрапляє на лінзу, а вона вже й формує промінь. Рефлекторний. Складається з відбивача і розсіювача. Комбінований. У ньому об'єднані два попередні типи, у вигляді відбивача і лінзи Френеля.
Основні ознаки несправностей та технічне обслуговування. Бувають випадки, коли ліхтар виходить з ладу і перестає засмагати після того, як ми включили задню передачу. Тому, після виявлення несправності, необхідно терміново провести ремонт електричного кола ліхтаря заднього ходу. В першу чергу, завжди перевіряють стан запобіжника. Наразі перевіряється працездатність лампи. Цілком можливо, що лампочка перегоріла. Для її перевірки можна користуватися стандартним тестером, який включає в себе звичайну батарею на 12 вольт. Потрібно підключити його до контактів лампи і перевірити її працездатність. Якщо лампа не загорілася – значить, вона перегоріла і її потрібно міняти. В основному ремонт освітлення і світлової сигналізації відбувається методом заміни лампочок, плавких запобіжників і усунення неконтакту деяких елементів.
Не горять окремі лампи фар або ліхтарів. Нещільний контакт лампи в патроні або перегоріла нитка лампи – відновити контакт лампи в патроні або замінити лампу. Перегоріли запобіжники – замінити запобіжники. Окислення контактів вимикачів або реле – зачистити контакти. Пошкодження проводів, окислення їх наконечників або ослаблення з'єднань проводів – перевірити, замінити пошкоджені дроти, зачистити наконечники. Не перемикається ближнє і дальнє світло фар. Окислення контактів перемикача світла фар – перевірити контрольною лампою, замінити несправний перемикач. Не працює контрольна лампа покажчиків повороту. Перегоріла лампочка – замінити лампу. Несправний реле-переривник покажчиків повороту – замінити реле-переривник. Перегоріла лампа одного з покажчиків повороту – замінити лампочку.rrrrr
Техніка безпеки під час ремонту. Професійний ремонт автомобільного електричного обладнання вимагає створення відповідних умов для роботи. Зазвичай це спеціально підготовлені приміщення - електровідділення або пости технічного обслуговування, укомплектовані всім необхідним: спецзасобами захисту працівника, спеціалізованим інструментом, аптечкою з необхідним набором медикаментів для надання першої медичної допомоги. Особливу увагу слід приділити використовуваному електроінструменту. Його застосування допускається тільки після попередньої перевірки стану ізоляції проводів. При роботі обов'язковим є і використання захисних пристосувань: гумового взуття і рукавичок.
Як бачимо, задні ліхтарі в автомобілі займають значну роль. Не будь автомобільного освітлення, то рух вночі було б неможливим, тому таке обладнання дуже актуально і необхідно. Якість і стан фар автомобіля не менш важливо для безпеки авто, ніж функціонування інших механізмів машини. Зараз у більшості випадків використовуються світлодіодні лампи, які характеризуються високою якістю ілюмінації й великим терміном експлуатації. Автомобільне освітлення пройшло безліч етапів для того, щоб досягти сучасного, ефективного та безпечного типу. Ми вважаємо, що майбутнє стоїть за фарами на основі світлодіодів, тому що вони споживають менше енергії, ніж традиційні лампи, а слугують на порядок довше.