Презентація на тему: Трансактний аналіз Еріка Берна

Про матеріал
Презентація на тему: Трансактний аналіз Еріка Берна. Транзактний аналіз був заснований Еріком Берном в 1955 р. (США). У основі транзактного аналізу лежить філософське припущення про те, що кожна людина буде "в порядку" тоді, коли він буде сам тримати своє життя у власних руках і сам за неї нестиме відповідальність. Транзакція це дія (акція), направлена на іншу людину. Це одиниця спілкування. Концепція Е. Берна була створена у відповідь на необхідність надання психологічної допомоги людям, що мають проблеми в спілкуванні.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Трансактний аналіз Еріка Берна. Виконала: Тюріна О. В Перевірила: Березка С. В

Номер слайду 2

Транзактний аналіз був заснований Еріком Берном в 1955 р. (США). У основі транзактного аналізу лежить філософське припущення про те, що кожна людина буде "в порядку" тоді, коли він буде сам тримати своє життя у власних руках і сам за неї нестиме відповідальність. Транзакція це дія (акція), направлена на іншу людину. Це одиниця спілкування. Концепція Е. Берна була створена у відповідь на необхідність надання психологічної допомоги людям, що мають проблеми в спілкуванні.

Номер слайду 3

Е. Берн виділяє наступні три особи людини, що становлять, які обумовлюють характер спілкування між людьми: - батьківське;- доросле;- дитяче;

Номер слайду 4

Аналіз фіксованих екзистенційних позицій:- я неблагополучний - ви благополучні (самознецінювання);- я неблагополучний - ви неблагополучні (безнадійний відчай);- я благополучний - ви неблагополучні (гордовита перевага);- я благополучний - ви благополучні (повноцінна особа);

Номер слайду 5

На думку Т. Харріс, перша позиція у всіх людей однакова – «Я не благополучний – Ви благополучні», і утворюється вона по причині постійної безпорадності немовляти і очікування погладжувань. Далі на базі цієї установки можуть формуватися 2 або 3 позиції. А позиція «Ви благополучні – Я благополучний» може сформуватися тільки на підставі усвідомленого і словесно оформленого рішення. У основі четвертої лежать думка, віра і прагнення до дії. Дорослий — це те, що містить в собі дію, надію і можливість змін.

Номер слайду 6

Т. Харріс в своїй книзі: «Я – ОК, Ви – ОК» описує як формується Сильний Дорослий:1. Навчитеся розпізнавати своє Дитя, всі його вразливі місця, страхи, основні способи виразу відчуттів.2. Навчитеся розпізнавати свого батька, його повчання, розпорядження і фіксовані установки, а також основні форми прояву цих повчань, розпоряджень і установок.3. Спілкуючись з іншими людьми, будьте уважні до їх Дитя, звертайтеся до нього, заохочуйте і оберігайте його, з розумінням відноситеся до його потреби в самовираженні, а також до неблагополуччя, що обтяжує його.4. Іноді, якщо це необхідно, краще про себе злічити до десяти, щоб дати дорослому час на обробку даних, що поступають, на розрізнення вимог реальності і реакцій Батька і Дитяти.5. Якщо сумніваєшся, утримайся. 6. Ніхто не засудить вас за те, чого ви не говорили.7. Розробіть власну систему цінностей. 8. Без етичної опори неможливо ухвалювати рішення.

Номер слайду 7

Всяка взаємодія має соціальний і психологічний рівні. У явній взаємодії ці рівні збігаються, в прихованому – не збігаються. Всі взаємодії з самим собою, між двома, а також великою кількістю людей можна описати шістьма варіантами або типами взаємодій:- відхід в себе;- процедура (серія простих, додаткових Дорослих взаємодій, направлених на отримання передбачуваного або передбаченого результату);- операція (серія простих, додаткових комунікацій із заздалегідь відомими цілями, де задіяні не тільки Дорослі стани);- ритуали (стереотипна серія простих, додаткових, заданих зовнішніми обставинами і контрольованих Батьківськими станами взаємодій, знак взаємного визнання);- розвага, або проведення часу (серія простих додаткових взаємодій, згрупованих навколо однієї теми з метою структуризації певного інтервалу часу. Людина, початківець те або інша розвага, розраховує на підтримку цікавих для нього співбесідників. Коли ж хтось один в групі починає суперечити що влаштовує інших розвазі, то його обов'язково не приймуть в інші форми взаємодії);- близькість (це вільний від ігор, щирий обмін відчуттями, без експлуатації, що виключає витягання вигоди).

Номер слайду 8

Всі три стани «Я» насторожено відносяться до близькості. Батьківський стан боїться бути скомпрометованим близькістю, вважає, ніби близькість розцінюється такими, що оточують як прояв слабкості. Воно допускає близькість тільки у приватному житті. Дорослий розуміє, що близькість – це такий стан, в якому людина особливо незахищена і яким легко зловжити зловмисникові. Дитячий стан боїться розплати за близькість. Близькості нелегко дати визначення, проте можна вказати ряд умов, що сприяють її виникненню: виключення ігор, розкріпачення Дорослого, проходження установці "Я — о'кей, ви — о'кей". (Т. Харріс).

Номер слайду 9

Аналіз неусвідомлюваних планів життя, або життєвих сценаріїв. Неусвідомлюваний план життя отримав назву життєвого сценарію. Формула закладки сценарію: Сценарій дорівнює сценарним заборонам плюс сценарним розпорядженням і рішенням, які приймає по їх приводу дитина. Розпорядження повідомляють дитину, що він повинен робити, заборони – від чого він повинен утриматися. Виконання розпоряджень винагороджується, порушення заборон карається. Ця «сімейна програма модифікації поведінки» допомагає батькам контролювати дії своїх дітей. Заборони + Розпорядження > Рішення = Сценарій

Номер слайду 10

Сценарії ґрунтуються на заборонах і розпорядженнях. Розпорядження: У книзі Яна Стюарта і Вен Джойнс «Життєвий сценарій», розглядаються директиви, які психолог Тейбі Кейлер виявив, спостерігаючи поведінкові реакцій, незмінно демонстровані людьми відразу перед тим, як включитися в якусь сценарну поведінку. Кейлер і його колеги склали список з п’яти таких посекундно розписаних поведінкових послідовностей, які вони назвали директивними («драйверами», «тим, що веде»). П'ять директив виявилися також особливим чином пов'язані з шістьма схемами розвитку сценарію. Спостерігаючи директивні стереотипи поведінки людини, можна з упевненістю передбачити, по якій схемі розвиватиметься його сценарій.

Номер слайду 11

Відомо п'ять директив: Будь досконалим/досконалою. Подобайся іншим. Наполегливо намагайся. Будь сильним/сильною. Поспішай. У житті вони можуть складатися з вказівок про те, що потрібно робити або не робити, а також думок про людей і мир в цілому. Ось декілька типових розпоряджень:"Поводься пристойно!""Не вередуй!""Будь хорошою дівчинкою!""Багато працюй!""Ти маєш бути кращим в класі!""Брехати негарно!""Не винось сміття з хати!«Кожна з них дає про себе знати певною сукупністю слів, інтонацій, жестів, положення тіла і виразу обличчя.

Номер слайду 12

Слідуючи директиві, людина вважає, що «Я ОК до тих пір, поки я… досконалий, подобаюся іншим і так далі». До тих пір, поки я слухаюся ув’язненого в директиві контрсценарної вказівки, я вважаю, що мені не потрібно слухатися заборони. Буває, проте, і так, що я не в силах діяти згідно директиві. Мені не вдається бути досконалим, подобатися іншим і так далі в тій мірі, яка б задовольнила мого Батька. А з цього, згідно моїм сценарним переконанням, витікає, що я повинен слухатися заборони. В результаті людина починає переживати негативні почуття, оскільки стикається з раннім рішенням, прийнятим у зв'язку з даною забороною. Проробляючи ці кроки, він кожного разу відтворює свій сценарій в мініатюрі. Тим самим, підкріплюючи його.

Номер слайду 13

Тейбі Кейлер представив цей процес у формі моделі, яку він назвав мінісценарієм.- ДИРЕКТИВА (Я + якщо) Ніяких відчуттів- СТУПОР (Я-ти + ) Типові форми здирства: Відчуття провини, образи, неспокою, спантеличеної, збентеження, сконфуження- ЗВИНУВАЧЕННЯ (Я + ти) Типові форми здирства: Відчуття засудження, торжества, захопленості, уїдливості, бездоганності, люті- ВІДЧАЙ (Я-ТИ) Типові форми здирства: Відчуття нікчемності, непотрібності, безнадійності, загнаності в кут, «ніхто мене не любить», «все марно» Виконуючи директиву людина не випробовує ніяких емоцій. Його дитина, що Пристосовується, вважає, що поки він керується директивою, він ОК.

Номер слайду 14

Якщо життєвий досвід в ранньому дитинстві привів людину до виводу, що «Я не - ОК, і ти теж», в ході мінісценарію я можу перейти в життєву позицію Я-Т-. В цьому випадку я опиняюся в четвертій позиції мінісценарію – позиції відчаю. Я можу потрапити в неї прямо з позиції 2 або в обхід, через позицію. Теорія мінісценарію не припускає якоїсь певної послідовності кроків при переміщенні з однієї позиції в іншу. Кожна людина має свою власну, типову для нього схему такого переміщення.

Номер слайду 15

Заборони. Психотерапевти Боб і Мері Гулдінг звернули увагу, що в основі ранніх негативних рішень у різних людей знов і знов виявляються дванадцять заборонних тим. 12 батьківських заборон (з частинкою НЕ):не будьне робине ростине будь дитиноюне будь самим собоюне будь значущим (не висовуйся)не належ (не зв'язуйся)не будь близькимне досягай успіхуне думайне відчувайне будь здоровим. Сценарій є результатом компульсивного повторення – люди прагнуть знову і знову пережити нещасливі події свого дитинства.

Номер слайду 16

Типи сценаріїв: Переможці, Непереможці, Невдахи. (Е. Берн)Різновиди сценаріїв:сценарій «Ніколи» (міф про Тантал)сценарій «Завжди» (міф про Арахне)сценарій «До тих пір, поки» і «Перш ніж» (міф про Язоне)сценарій «Після» (міф про Дамокла)сценарій «Знову і знову» (міф про Сізіфа)сценарій «Рай в небесах» (історія Філемона і Бавкиди)

Номер слайду 17

Клод Штайнер в своїй книзі «Сценарії життя людей. Школа Еріка Берна», виділяє три основні життєві сценарії і звільнення від них:«Без любові» (депресія) – потрібно уміти приймати і віддавати погладжування«Без розуму» (божевілля) - потрібно пізнавати мир уникати ігнорування і помилкової інформації.«Без радості» (пристрасть до наркотичних речовин) - потрібно знайти втрачений контакт з власним тілом, навчитися отримувати природне задоволення.

Номер слайду 18

Дякую за увагу!!!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Семененко Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кудревич Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
31 січня 2021
Переглядів
6164
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку