Презентація містить детальну інформацію про сучасний урок, його типи, структуру, форми та методи, прийоми та різноманітні інтерактивні вправи, за допомогою яких реалізується триєдина мета: навчальна, розвиваюча та виховна.
Особлива увага приділена опису комбінованого типу уроку, який сьогодні є найбільш популярним та доречним в освітньому середовищі.
Також презентація містить "родзинки" комбінованих уроків (з досвіду роботи вчителя), які стануть в пригоді при підготовці до уроків як мови, так і літератури.
Один тип уроку від іншого відрізняється своєю структурою. Структура – сукупність, послідовність, взаємозв’язок елементів (етапів) уроку, з яких він складається. Структура уроку визначається завданнями, які слід вирішувати на уроках певного типу, щоб найбільш оптимальним шляхом досягти тієї чи іншої навчальної, розвиваючої та виховної мети.
РОЗВИВАЮЧА МЕТА: Формування й розвиток в учнів позитивних мотивів навчально-пізнавальної діяльності; Розвиток творчої ініціативи й активності; Стимулювання нових якісних змін у розвитку особистості (увага, пам’ять, логічне й образне мислення, усне й писемне мовлення, збагачення словникового запасу, збільшення понятійного апарату).
ВИХОВНА МЕТА: Визначення виховних можливостей навчального матеріалу, діяльності на уроці; Формування в учнів життєво необхідних якостей: старанності, відповідальності, ретельності, охайності, уважності, чесності тощо; Формування засобами навчально-пізнавальної діяльності світоглядної, моральної, правової, політичної, художньо-естетичної, економічної, екологічної культури тощо.
СТРУКТУРА КОМБІНОВАНОГО УРОКУ: Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру; Перевірка, оцінка і корекція раніше засвоєних знань, умінь і навичок; Відтворення і корекція опорних знань учнів; Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації учіння школярів; Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу; Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань; Підсумки уроку, повідомлення та інструктаж домашнього завдання.
1.Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру Мовна хвилинка (перевіряються вміння утворювати форму кличного відмінка однини з чергуванням звуків, орфографічні навички написання слів, культура усного й писемного мовлення) Завдання: утворити від поданих слів звертання, підкреслити вивчену орфограму, 2 з них увести в речення (усно) Друг, Олег, хлопець, юнак, чумак, індик. * * * Відповідь: друг – друже, Олег – Олеже, хлопець – хлопче,юнак – юначе, чумак – чумаче, індик – індиче. Друже, допоможи мені, будь ласка, виконати доручення вчителя.
2. Перевірка, оцінка і корекція раніше засвоєних знань, умінь і навичок Лінгвістична гра “Знайди помилку” (перевіряються знання мовної теми, вміння знаходити і виправляти неправильне написання, аргументувати свій вибір) Завдання: знайти слова з помилкою, виправити, пояснити правильність написання, аргументуючи свій вибір відповідним орфографічним правилом Корисний, шіснацять, тижневий, пристрастний, якісний, пізно, студенський, агенство, контрастний, бандуристці, невісці, перехрестний, чесний, хвасливий. * * * Відповідь: шістнадцять, пристрасний, студентський, агентство, невістці,перехресний, хвастливий. (Орфограма: спрощення в групах приголосних)
3. Відтворення і корекція опорних знань учнів Бліц-опитування (відтворення основних відомостей про звуки та букви української мови, знання алфавіту, поняття графіки, складу і наголосу) Запитання до учнів: Як називається знак, що служить для позначення звука на письмі? Який розділ науки про мову вивчає знаки письма? Скільки букв в українському алфавіті? Які букви завжди позначають два звуки? Яка буква не має звука? На що вказує м’який знак? Що таке склад? Як він утворюється? Як визначити кількість складів у слові? Які бувають види складів? Які слова називаються односкладовими? двоскладовими? багатоскладовими? Що таке наголос? Які звуки мови завжди вимовляються чітко й виразно? Що таке логічний наголос? Які словники підкажуть правильні наголошення слів?
ЛІНГВІСТИЧНІ “ЛЕТЮЧКИ” Прізвище, ім’я учня ________________________________________ Фразеологізми, їх значення 1. Фразеологізми – це ____________________________________________ 2. Фразеологія – це розділ науки про мову, який вивчає ____________________________________________________________ 3. Сукупність фразеологізмів певної мови називається ____________________________________________________________ 4. В яких стилях мови вживаються фразеологізми? ____________________________________________________________ 5. Фразеологізми надають мовленню ____________________________________________________________ 6. Де можна знайти значення фразеологізмів? ____________________________________________________________ 7. Фразеологізми згруповано навколо ____________________________________________________________ 8. Більшість фразеологічних словників укладено не за алфавітом, а ____________________________________________________________ 9. Часто до пояснення фразеологізмів у словниках додано фразеологічні ____________________________________________________________ 10. Наведіть три приклади фразеологізмів ____________________________________________________________ _______________________________________________________________
4. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації учіння школярів 1. Завдання: Прочитати речення, записане на дошці, по черзі підставляючи подані нижче слова. Весна цього року, … , буде ранньою і теплою. Мабуть, напевне, на щастя, безумовно, за народними прикметами, ймовірно. 2. Бесіда з учнями: Як вставлені вами слова чи сполучення слів впливають на зміст речень? З якою інтонацією ви вимовляєте їх? Як вони виділяються на письмі? Якою, на вашу думку, буде тема нашого уроку сьогодні? А що ми повинні будемо навчитися? 3. Повідомлення теми і завдань уроку вчителем
ЗА СПІЛЬНИМ ЛЕКСИЧНИМ ЗНАЧЕННЯМ УТВОРЮЮТЬ СИНОНІМІЧНІ РЯДИ (ГНІЗДА): злидар, злидняк, злидень, бідар, бідак, безштанько, голяк КЛЮЧОВЕ СЛОВО, ЯКЕ НАЙЧІТКІШЕ ВИРАЖАЄ ЗАГАЛЬНЕ ЛЕКСИЧНЕ (НЕЙТРАЛЬНЕ) ЗНАЧЕННЯ, НАЗИВАЄТЬСЯ ОПОРНИМ: Говорити, казати, мовити, розмовляти, балакати, гомоніти, базікати, мимрити, точити ляси
6. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань Коментоване письмо (Записати текст, коментуючи постановку розділових знаків при вставних словах і словосполученнях) Як відомо, обід в українській традиції – священний ритуал з давніх часів. До столу, як правило, сідали в один і той же час усією родиною. Розпорядником, безумовно, був батько-господар. Він же розпочинав ритуал, беручи першу ложку страви. Потім, за традицією, починали їсти всі інші члени родини. Бесіда з учнями: Про яку традицію йшлося в записаному тексті? Чи знали ви про неї? Чи дотримуєтеся ви її у своїй родині? Які саме, на вашу думку, риси характеру та морально-етичні норми поведінки виховувала ця давня українська традиція?
7. Підсумки уроку Продовжіть речення: Сьогодні на уроці ми працювали над темою… Протягом уроку ми навчилися… Найцікавішим було… Найскладніше мені було… Сьогодні ми повторювали…, складали діалоги відповідно до… Найактивнішим учнем на уроці був (була)… Свою роботу на уроці я оцінюю на … балів. Під час виконання домашнього завдання зверну особливу увагу на …