3. Книга «Історія Лондонського автобуса» авторства Джона Крістофера, опублікована видавництвом History Press, докладно розповідає про історію одного з найбільш впізнаваних символів столиці Великобританії. Перша автобусна компанія почала обслуговувати клієнтів в 1829 році. Її очолював спеціаліст проектуванні автобусів Джордж Шильбер, який взяв за основу подібну службу автобусного сполучення, яка вже існувала в Парижі. Служба Джорджа Шильбера представляла себе кількома кінними екіпажами, які обслуговували клієнтів. Підприємство швидко стало популярним і викликало безліч наслідувань. До кінця дев’ятнадцятого століття монополістом у галузі стала фірма «Лондонська омнибусна компанія» – London General Omnibus Company (LGOC). На фотографії – традиційний автобус фірми «Лондонська омнибусная компанія» London General Omnibus Company (LGOC), приблизно 1910 рік, Пікаділі.
4. Перші автобуси з двигуном з’явилися в 1899 році. Першим автобусом з двигуном, запущеним в масове виробництво, є так званий автобус «B-type bus», що з’явився в 1910 році. До 1913 року приблизно дві з половиною тисячі таких автобусів обслуговували пасажирів, розвиваючи максимальну швидкість до 16 миль в годину. Протягом кількох наступних років вони змагалися з омнібус на лондонських вулицях, і омнібуси, зрозуміло ж, змушені були поступитися, тому що коні програвали в порівнянні з двигуном».
5. Коли в серпні 1914 року почалася війна, сотні автобусів були вилучені на потреби армії. Деякі перетворили на пересувні госпіталі, інші відповідали за доставку продовольства та амуніції солдатів. Деякі навіть перетворилися в пересувні голубники – голубина пошта все ще активно використовувалася на фронті. На фотографії – британські війська на другому поверсі автобусів типу «B-type bus», Аррас.
6. Після закінчення війни, стрімке розширення території Лондона в поєднанні з високою вартістю обслуговування трамваїв призвели до того, що стало з’являтися все більше автобусних маршрутів. До 1930 року за рік відбувалося близько двох мільярдів автобусних поїздок, що вдвічі перевищувало кількість подорожей на автобусі десять років тому. Багато з автобусних компаній того періоду навіть здавали свої автобуси в оренду для урочистих подій. На фотографії – плакат, що рекламує оренду автобусів, 1924 рік, Дербі.
7. В 1933 році лондонські автобуси перейшли у відання щойно створеної компанії London Transport. З’явилося безліч нових автобусів, в тому числі, автобуси типу STL-type ( на фотографії). «У цих автобусів була окрема водійська кабіна і критий другий поверх, вони вже нагадували сучасні автобуси», розповідає у своїй книзі Джон Крістофер.
8. Одним з головних пріоритетів під час Другої Світової війни було зберегти в цілості й недоторканності лондонську транспортну систему, щоб забезпечити безперебійне транспортування робітників, медиків та обслуговуючого персоналу. Вікна автобусів закрили спеціальними сітками, щоб запобігти можливі травми пасажирів, якщо в результаті вибуху бомби поблизу скло розіб’ється. Фари автобусів стали робити більш тьмяним, щоб вони не ставали мішенями для ворожих бомбардувань. Тим не менш, багато лондонських автобусів були знищені в період Лондонського бліцу.
10. До 1946 році постраждала під час Другої світової війни лондонська транспортна система почала відновлюватися. Автобусами в цей час користувалася більша кількість людей, ніж коли б то не було до цього. Останній трамвай був знятий з маршруту 5 липня 1952 року як остаточно втратив популярність вид транспорту. Кількість автобусів збільшувалася, з’являлися нові робочі місця – адже постійно потрібні нові водії і кондуктори. На цю роботу дуже охоче йшли жінки.
11. Після війни у Лондоні з’явилися автобуси нових моделей. На фотографії одноповерховий автобус моделі Leyland Tiger PS1, побудований в 1949 році. До кінця 1953 року, в розпорядженні лондонській транспортної компанії London Transport було більше семи тисяч двоповерхових автобусів-даблдекерів і 893 автобуса з одним поверхом.
12. 1956 році вперше з’явився найвідоміший лондонський автобус – той самий «Routemaster». Втілення Лондона шістдесятих років минулого століття новаторським за дизайнерським рішенням. Автобус отримав величезну популярність серед лондонців і гостей британської столиці. Причиною цього була головна особливість конструкції автобуса — наявність відкритої платформи ззаду, через яку здійснювався вхід і вихід. Дверей у автобуса не було. Відкрита платформа дозволяла швидко виходити і входити в автобус, не тільки на зупинках, але також і при стоянні на перехресті або в пробці. Всього було побудовано близько 3000 таких автобусів.
13. 1968 році виробництво цих автобусів було зупинено, з’явилися більш сучасні і ефективні моделі, яким не потрібна була команда з двох чоловік для обслуговування. Багато автобусів марки «Routemaster» раніше використовувалися, але в 2004 році Кен Лівінгстоун, який був тоді мером британської столиці, оголосив про припинення роботи цієї моделі автобусів. Це рішення викликало хвилю протестів громадськості. В результаті автобуси цієї моделі продовжують обслуговувати два оглядових туристичних маршрути: від Трафальгарської площі до Тауерського моста, і від Альберт-холу за Стрэнду до Олдвича. На фотографії – автобус моделі «Routemaster» на Трафальгарській площі.
14. Деякі з автобусів, які діють зараз в столиці. були спроектовані спеціально для лондонських вулиць. На фотографії – автобус марки Daimler DMS1 1970 року (зліва) поряд з автобусом моделі «Routemaster», який йому належить замінити. На жаль, автобус Daimler DMS1 популярністю у лондонців не користувався.
16. Ще один автобус, який не припав до душі лондонцям – це так званий «автобус-гармошка», який представив Кен Лівінгстоун в 2002 році. Такі автобуси легше могли маневрувати вулицями, у них були і інші переваги, але їх розкритикували за небезпеку, яку вони представляли для пішоходів і велосипедистів. Одна з читачок газети The Daily Telegraph написала в редакцію лист, де стверджувала, що такі автобуси – зло в чистому вигляді. На сьогоднішній день всі вони зняті з маршруту.
16. Ліловий лондонський автобус, який змінив колір на честь прем’єри третього фільму про Гаррі Поттера. Лондонські автобуси зазвичай червоного кольору, але після того, як в 1980 році компанія, у віданні якої вони знаходяться, була приватизована, багато з них змінили своє забарвлення. 25 автобусів було перефарбовано в 1977 році до срібного а потім в золотий колір до однойменного ювілею монархині в 2002 році.
17. Так виглядав старий автобус. У салоні були водій і кондуктор. Він продавав квитки. Кондуктори часто розповідали різні смішні історії під час поїздки. За роки експлуатації навколо автобуса виросла ціла культура. До прикладу, перший ряд сидінь на верхньому поверсі вважали "кутком закоханих". На місці за водієм можна було побути на одинці. Останні сидіння верхнього поверху найкраще підходили для поїздок в годину пік. Місце прямо над водієм - найкраще в автобус. З нього відкривався красивий панорамний вид.