Презентація на тему: "Виклики міжвоєнного часу"

Про матеріал
У презентації розкриваються реалії та виклики міжвоєнного розвитку країн Європи, протистояння демократичних і авторитарних режимів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Виклики міжвоєнного часу5.12

Номер слайду 2

План уроку:Європа поміж економічною стабільністю та світовою кризою. Запровадження державного регулювання соціально-економічних процесів. Європа перед вибором між демократією та авторитаризмом. Радикалізація політичного життя. Ідеологічне осмислення нових реалій суспільного життя: комунізм, соціал-реформізм, неолібералізм, інтегральний націоналізм, фашизм і нацизм. Громадянська війна в Іспанії.

Номер слайду 3

1. Європа поміж економічною стабільністю та світовою кризою. Запровадження державного регулювання соціально-економічних процесів. У період між двома світовими війнами європейські країни пережили:  «шалені двадцяті» - стрімке економічне зростання, зумовлене вільною конкуренцією та невтручанням держави в економічне життя- пасивна роль держави. Наслідком такої пасивності стала світова економічна криза. «Велика депресія» змусила державу повернутися до активного регулювання економіки. Вона стала важливим чинником стабільності й прогресу. В період кризи стрімко зростає роль держави в регулюванні економіки. До того ж економічне піднесення в тоталітарних Радянському Союзі, Німеччині та Італії стимулювало поширення ідей планового ведення господарства. Спільними зусиллями держави й підприємців не лише було подолано наслідки кризи, а й закладено підвалини майбутньої стабільності. Перехід до державного регулювання також послабив соціальне напруження.

Номер слайду 4

2. Європа перед вибором між демократією та авторитаризмом. Радикалізація політичного життя. Початок XX ст. приніс людям багато страждань і розчарувань: економічні кризи, повстання й революції, світова війна. Демократія, на яку покладали багато надій, не убезпечила народи від небачених руйнувань і багатомільйонних жертв. Як наслідок, віра в демократію, міжнародне право та недоторканність особи й майна похитнулася. Важали: тільки авторитаризм, тобто сильна влада чи сильна особистість, може забезпечити країні стабільне й заможне життя.

Номер слайду 5

Авторитаризм (від латин. autoritas — вплив, влада) — політичний режим, за якого державна влада зосереджується в руках однієї особи, групи осіб тощо. Супроводжується значним обмеженням діяльності політичних партій та організацій, відсутністю поділу влади, обмеженням свободи слова й виборності державних органів, політичними репресіями тощо. Поступово набирає силу тоталітаризм

Номер слайду 6

Тоталітаризм (від латин. totalis — увесь, повний, цілий) — напрям політичної думки й тип політичного режиму, який за допомогою тотального контролю над усіма сферами суспільного життя прагне реалізувати агресивну політичну утопію. Тоталітарні режими сформували особливий тип людей — «homo totalitaricus», які вірили в «ідеальне» суспільство, сліпо довіряли авторитету, покірно схилялися перед силою й владою, ототожнювали себе із системою, партією, «вождем».

Номер слайду 7

Різновиди тоталітаризму

Номер слайду 8

3. Ідеологічне осмислення нових реалій суспільного життя: комунізм, соціал-реформізм, неолібералізм, інтегральний націоналізм, фашизм і нацизм. Міжвоєнний період — час осмислення нових явищ і пошук відповідей на економічні, соціальні й глобальні виклики. Нові реалії суспільного життя оцінювали з погляду провідних на той час ідеологій. Комунізм на словах був ідеологією рівності, якої можна досягти, знищивши приватну власність. Пролетаріат повинен повстати проти своїх роботодавців (буржуазії) і заснувати нове безкласове суспільство без приватної власності. Однак після того як комуністи захопили владу в Росії вони почали застосовувати агресивні методи в міжнародному масштабі. Протидія комуністичній експансії — один з основних напрямів протистояння між комунізмом і демократичними силами.

Номер слайду 9

Соціал – реформізм: У міжвоєнний період сподівалися на «вростання» капіталізму в соціалізм, відхиляли комуністичні заколоти як спосіб приходу до влади, обстоювали доцільність проведення соціальних реформ з метою підвищення рівня життя людей. Неолібералізм: Головний принцип - саморегулювання економіки.  Захищали економічну свободу, критикували тоталітаризм і соціалізм. Економіка вільного, з погляду неолібералів, суспільства має ґрунтуватися на вільних цінах і конкуренції.

Номер слайду 10

Інтегральний націоналізм. У міжвоєнний період оформився як окремий різновид авторитарного націоналізму. Розглядав націю як нерозривне ціле й передбачав беззастережне підпорядкування особистості інтересам нації як найвищої цінності. Прояви інтегрального націоналізму спостерігались у цей період в Угорщині, Югославії, Польщі, Туреччині. Україна

Номер слайду 11

4. Громадянська війна в Іспанії 1936 - 1939 Боротьба між демократією й тоталітаризмом набула драматичної форми в Іспанії. Громадянський конфлікт швидко став міжнародним. У 1931 р. на тлі економічної кризи в Іспанії була повалена монархія й проголошена республіка. На виборах 1936 р. перемогу здобув блок лівих партій — Народний фронт. Уряд Народного фронту значно скоротив безробіття, провів земельну реформу, відновив автономію Каталонії й проголосив інші, соціалістичні за своїм змістом реформи. Однак політика Народного фронту розколола іспанське суспільство. Прийшовши до влади під гаслами свободи й демократії, звільнивши 30 тис. політичних в’язнів, республіканці відправили до тих самих в’язниць 6 тис. своїх політичних опонентів, обмежили діяльність опозиційних газет.

Номер слайду 12

Економічна політика уряду й потурання захопленню робітниками підприємств, на яких вони не зуміли налагодити виробництво, призвели до виведення капіталів за кордон. У країні стрімко зросли ціни на продукти й товари масового попиту, підприємства банкрутували, їх закривали, а робітники знову ставали безробітними. Швидкими темпами зростала злочинність. Улітку 1936 р. в іспанському Марокко група вищих військових повстала проти уряду Народного фронту. Заколот підтримали 120 тис. військовослужбовців (80 % збройних сил держави), моральну підтримку надала католицька церква. Очолив заколот генерал Франсіско Франко.«М'яка́ констру́кція з варе́ними боба́ми: передчуття́ громадя́нської війни́» — картина іспанського художника Сальвадора Далі в стилі сюрреалізму, написана у 1936 році напередодні початку громадянської війни в Іспанії.

Номер слайду 13

Іспанська нація розкололася на два табори. Кожен табір любив «свою» Іспанію, і що більшою була ця любов, то більшою була ненависть і нетерпимість до прихильників «іншої» Іспанії. У тотальне протистояння були втягнуті величезні військові ресурси: авіація, флот, механізовані з’єднання. Громадянська війна в Іспанії спричинила гостру міжнародну кризу. СРСР підтримав республіканців, прихильних до Народного фронту, а Німеччина й Італія — націоналістів, які стали на сторону Ф. Франко. На стороні республіканців воювали понад 42 тис. добровольців-інтернаціоналістів з 54 країн. На стороні іспанських націоналістів — понад 300 тис. іноземних добровольців.

Номер слайду 14

ГРОМАДЯНСЬКА ВІЙНА В ІСПАНІЇ1936—1939 рр. Сили« Народний фронт »(Сили уряду)Ліві й праві(Франсіско Франко)СРСРНімеччина, Італія«Вони не пройдуть!» Республіканський плакат часів громадянської війни

Номер слайду 15

На початку громадянської війни націоналісти зазнали кілька серйозних поразок і контролювали лише третину території країни. Однак невдовзі вони перехопили ініціативу. І наприкінці 1938 р. остаточно змінили хід війни. Вони прорвали оборону республіканських військ і вибили їх із Барселони. Перехід на сторону заколотників командувача однієї з республіканських армій відкрив націоналістам шлях на Мадрид. Вони рухалися на столицю чотирма колонами, а п’яту сформували жителі міста — противники республіки. Вислів «п’ята колона» став синонімом зради. В останні дні березня 1939 р. Мадрид капітулював, а 1 квітня генерал Ф. Франко оголосив про закінчення війни. Режим заявив про 1 млн загиблих, більшість же істориків схиляється до цифри 600-700 тис. осіб. Капітуляція республіканських солдатів В Іспанії на довгі роки було встановлено диктатуру генерала Франко. Було страчено більше 100 тис. іспанців, ще 2 млн кинули до в’язниць і концтаборів.

Номер слайду 16

Тоталітарні режими існують і сьогодні в тих країнах, де не створена правова держава і не сформоване громадянське суспільство, де суспільна свідомість інфікується національним егоїзмом та шовінізмом. Трагічні приклади ще недавньої історії повинні стати застереженням для всіх людей доброї волі в їхньому прагненні і рішучості не допустити попрання невід’ємних прав людини.

Номер слайду 17

Пригадайте!Чому після І світової війни віра в демократію та міжнародне право похитнулася?До яких наслідків привело невтручання держави в економічне життя у 20-х рр.?Напрям політичної думки й тип політичного режиму, який встановлював тотальний контроль над усіма сферами життя?Різновиди тоталітаризму?1936 – 1939 рр. - ?Що означає вислів «п’ята колона»?Різновид авторитарного націоналізму, який озглядав націю як найвищу цінність?

Номер слайду 18

Домашнє завдання. Опрацювати навчальну презентацію. Знати дату громадянської війни та вміти пояснювати основні поняття теми.

pptx
Додано
15 листопада
Переглядів
689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку