мета: ознайомити учнів з поняттями «власні іменники», «загальні іменники»; вчити вживати їх у власному мовленні; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати; виховувати інтерес до вивчення рідної мови.
Власні та загальні іменники. Велика буква у власних назвах. Презентацію підготувала вчитель початкових класів. Мощенської філії КЗ “Хащуватський ліцей”Карташова А. В.
Номер слайду 2
мета: ознайомити учнів з поняттями «власні іменники», «загальні іменники»; вчити вживати їх у власному мовленні; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати; виховувати інтерес до вивчення рідної мови.
Номер слайду 3
І. Організаційний момент. Ось лунає вже дзвінок. Кличе всіх нас на урок. Нумо дружньо всі сідаймо. Й наш урок розпочинаймо. Лізо, Даню, Макс, Ілля та Богданко. Вже пора, вгамуватися вам час. Та за парти сісти враз.
Номер слайду 4
ІІ. Актуалізація опорних знань. Вдома гарно ви трудилисьІ завдання всі зробили. Тож настав тепер вже час. Перевірити всіх вас. Швидше зошити беріть. Та завдання покажіть.1. Перевірка домашнього завдання (вправа 250, с. 103)— Прочитайте записані абзаци.— Поясніть правопис слів з пропущеними буквами.
Номер слайду 5
1. Словниковий диктант— Запишіть слова, розподіляючи їх за питаннями хто? або що?. Ведмідь, кукурудза, голуб, суниця, полуниця, хвилина, секунда, шпак,вівця, троянда, метелик, тополя.— Поставте наголос у словах.— Усно складіть речення з одним з цих слів. Любите ви працюватиІ звичайно в ігри грати. Пропоную не баріться. Та за ручку всі беріться. Зачитаю вам слова. Ну, а ви їх запишіть На дві групи розділіть. ХТО? чи ЩО? Мені вкажіть.
3. Робота за вправою 252 (с. 104)— Прочитайте вірш Романа Завадовича.— Спишіть вірш. Підкресліть іменники, які називають імена людей.— Чому ці слова пишуться з великої букви?— Яким великим українцям належать ці імена?— Чому виділене слово пишемо з великої букви?— Які ще слова можуть писатися з великої букви?Кожен з вас є особливий, Неповторний та грайливий. Коли вас хтось зустрічаєЯк вас звуть завжди питає. А ви відповідь даєте. Та ім’я своє назвете.
Номер слайду 8
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку— Сьогодні ми поглибимо свої знання про правопис слів з великої букви,ознайомимося з новими поняттями.Є слів багато в рідній мовіВони близькі нам і чудові. В них особливість є одна У правописі відмінність ця.І щоб нам грамотно писати. То правила потрібно знати.
Номер слайду 9
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. В нашій мові є слова,Що предмети називають.Їх загальні нарікають : Ріки, море чи поля, села , вулиці, міста, брат, сестра, тато і мама, дід, бабуся, друзі, вчитель. Загалом багато їх. Ти зовсім не сумнівайся і мерщій запам’ятай: При письмі в них не зівай, малі літери вживай.
Номер слайду 10
Але інші є слова - Це вже власні імена. Вони владу ніби маютьІ їх дуже поважають. Та щоб це всім показати. Слід з великої букви їх писати. Тож і ви не забувайте. Правило запам’ятайте: Прізвище, ім’я людини, кличку різної тварини, назви міста, чи села, вулиці, річок, морів, океанів та садів, гір чи луків і парків – завжди друже, поважай та велику букву в них вживай. Мороз. Снігуронька. Побігайчик
Номер слайду 11
1. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 104)— Які іменники називаються загальними? Як вони пишуться?— Наведіть приклади загальних іменників.— Які іменники називаються власними? Як вони пишуться?— Наведіть приклади власних іменників.
Номер слайду 12
2. Робота за вправою 253 (с. 104)— Прочитайте текст.— Де народився Т. Г. Шевченко?— Яким було життя малого Тараса?— Назвіть найкращих друзів хлопчика.— Кого найбільше любив малий Тарас?
Номер слайду 13
3. Вибіркове списування— Випишіть власні іменники із вправи 253. Перевірка виконання. Моринцях,Київщини,Тарас Григорович Шевченко, Шевченків,Кирилівки,Іван, Тараса, Катерина, Ярина, Марійка.
Номер слайду 14
Фізкультхвилинка. Стали, діти, біля парти. Кожен з вас здоров’я вартий. Піднімайте руки вгору,Сонце сили додасть хворим. Присідайте до землі,Будуть сили немалі. А тепер взялись за руки,Хай покинуть слабкість й муки. Нам же далі працювати,То й здоров’я треба мати.
Номер слайду 15
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань1. Робота за вправою 254 (с. 105)— Прочитайте текст.— Про кого в ньому йдеться?— Де народився відомий український письменник?— Де навчався Іван Франко?— Спишіть текст.— Підкресліть загальні назви однією рискою, власні — двома.
Номер слайду 16
2. Гра «хто більше за 1 хвилину?»Робота в парах1-ша пара записує імена дівчаток;2-га пара — імена хлопчиків. Перевірка робіт. Оголошення переможця.
Номер слайду 17
3. Гра «Звертайся правильно»— Запишіть, як треба звертатися до людей, які мають такі імена. Олексій, Катерина, Софія, Микола,Микола Іванович, Світлана Василівна.
Номер слайду 18
4. Робота за схемою— Дайте усні відповіді на запитання за схемою «іменник + власна назва».
Номер слайду 19
VІ. Підсумок уроку— Як пишуться власні іменники? Наведіть приклади.— Як пишуться загальні іменники? Наведіть приклади. Гра «Ланцюжок міст»— Продовжіть ланцюжок власних іменників, щоб кожний кінцевий звукпопереднього слова був першим звуком наступного слова. Харків — Вінниця — Ялта — Алушта — ...
Номер слайду 20
VІІ. Домашнє завдання. Вправа 255, с. 105. Правило, с. 104.
Номер слайду 21
Використана література. Українська мова. 3 клас. ІІ семестр (за підручником. М. Д. Захарійчук, А. І. Мовчун) / М. О. Володарська,А. І. Настенко, Л. І. Охрій, О. М. Пілаєва. — Х. : Вид.група «Основа», 2014. — 126, [2] с. — (Серія «Початковашкола. Мій конспект»). ISBN 978-617-00-2137-3.