Урок розвитку писемного мовлення.
Складання казки за уявою на тему «Як подорожує краплинка води»
Мета: навчати учнів складати казку, передаючи діалог дійових осіб; збагачувати словниковий запас; розвивати уяву, вміння фантазувати; виховувати любов до природи..
Хід уроку
І. Організаційний момент
Ось дзвінок вже пролунав,
Він на урок малят позвав.
Будем старанно працювати,
І писати, і казки складати,
Щоб сказали всі про нас:
— Тут малята — просто клас!
ІІ . Актуалізація опорних знань
— Ідучи за цифровими підказками, прочитайте прислів’я:
2 вчить 3 як 5 світі 1 казка 4 на 6жить.
— Які типи казок ви знаєте? Народні, фантастичні, казки, про тварин, авторські, побутові
— До якого типу тексту належить казка?
— Чим казка відрізняється від оповідання?
— Казка нас навчає розуму, виховує в нас найкращі почуття,вчить любити й поважати старших, друзів. Без казки не буває дитинства: веселого, доброго, грайливого. Послухайте загадку і скажіть, що допомагатиме нам сьогодні на уроці.
3.Робота над загадкою
Мене п’ють, мене ллють, усім потрібна я. Хто я така? (Вода)
— Так, вода. А чи замислювалися ви, діти, над тим, що було б наземлі без води? (Не росли б дерева, квіти, не зеленіла б травичка, небуло б птахів, звірів, і навіть нас — людей.)
— У давнину, коли довго не було дощу, вода не поливала нашуземлю, люди виходили на подвір’я і закликали дощик.
Промовляння заклички
Іди, іди, дощику,
Зварим тобі борщику
У зеленім горщику.
Мені — каша,
Тобі — борщ,
Щоб рясніший ішов дощ.
ІІІ . Повідомлення теми й мети уроку
— На сьогоднішньому уроці ми спостерігатимемо за дощовою краплинкою, вирушимо разом із нею у цікаву подорож, послухаємоїї захопливі оповідки, а потім і самі створимо казку «Як подорожує краплинка води».
ІV. Робота над мовним матеріалом
— Діти, що ви уявляєте, почувши слово вода?
Хмарка сніг океан калюжа
ВОДА
Краплинка дощ вода річка
Учитель «ловить» краплинку води.
— Що у мене в руці? (Краплинка води)
— Звідки впала дощова краплинка? (З неба)
— Де вона народилася? (У хмарці)
— Чому ви так вважаєте? (Бо хмарка дощ приносить.)
— Чи всі хмарки дощ приносять? (Ні, тільки темні.)
— А які ще є хмари? (Сірі, білі)
— А білі хмарки приносять дощ? (Білі хмарки плавають у небі,як лебеді. Вони молоді, набираються сили.)
— На що схожі хмарки? (На коників, на пух, солодку вату,тварин, замки…)
— А які хмарки в різні пори року? (Восени небо затягнуте густими сірими хмарами. Взимку сірі хмари темніють і, ніби важкі брили, нависають над землею. Навесні небо блакитне, світле.)
— Чи можна полічити всі краплинки, які падають з неба,з хмарок? (Ні)
— Чи загинуть краплинки, які впадуть на землю?
(відповіді дітей)
Спостереження за краплинками
— Як краплинки падають на землю?(Вони ніби танцюють на асфальті, підстрибують, неначе змагаються, хто вище; то кружляють у повітрі, то ніби тупають ніжками: кап-кап.)
Фізкультхвилинка
Робота над складанням казки «Як подорожує краплинка води»
— Уявіть, що ви спіймали краплинку.
— Яку казку вона вам може розповісти?
Усні розповіді учнів із введенням діалогу.
— Послухайте, яку казку розповів мені коник-стрибунець.
Йшов рясний дощ. Краплинки весело кружляла у таночку. Раділи, співали пісню дощову. Сіла одна Крапелька на листок калини.Заіскрилася, запишалася та раптом побачила маленьку тендітну Липку з прив’ялим листям…
— Пофантазуйте, яка розмова могла відбутися у казці між героями.
— Чому ти, Липко, зажурилася? Чому листочки свої опустила?
— Мене давно не поливав дощик!
— Липко, я можу тобі допомогти.
— А як?
— Зачекай, я полечу до хмаринки, покличу своїх сестричок, і ми тобі допоможемо!
Налетіла хмаринка. Пішов теплий дощик. Упали краплинки на Липку. Зраділа Липка, підняла своє зів’яле листя.
Відтоді товаришують краплинки з Липкою. Як хороше жити, коли в тебе є вірний друг!
— Продовжте твердження: «Цей урок навчив мене…