Презентація на тему: "Йоган Вольфганг Гете. Трагедія "Фауст"

Про матеріал
Презентація "Йоган Вольфганг Гете. Трагедія "Фауст" рекомендується як допоміжний матеріал для першого уроку по вивченню творчості письменника. В ній використані відеоматеріали (біографія письменника), наводиться коротка хронологічна таблиця. Розглядаються такі питання: етапи німецького Просвітництва; характерні ознаки та мистецтво доби; Гете і Україна; періоди творчості; історія створення, паспорт трагедії "Фауст", композиція та сюжет твору; визначення жанру твору як філософської трагедії. В презентації також використані аудіозаписи найбільш відомих творів композиторів епохи Просвітництва та творів Гете.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Йоганн Вольфґанґ Ґете(1749 – 1832)Трагедія «Фауст»Викладач СТФК НУХТ Чужинова Т. П.

Номер слайду 2

Етапи німецького Просвітництва.{7 DF18680-E054-41 AD-8 BC1-D1 AEF772440 D}Етапи. Характерні особливості Література. Перший етап 1720–1740 рр. Панували раціоналістична філософія й віра в можливість розумної перебудови суспільства. У цей час у літературі розвивалися просвітницький класицизм (Й. Х. Готшед), просвітницька сатира (Х. Л. Лісков), поезія бароко (Й. Х. Гюнтер), стиль рококо (Ф. фон Хагедорн). Другий етап 1750–1760 рр. Активізувалася літературна та філософська діяльність митців німецького Просвітництва - з’явилися критичні cтатті, маніфести, у яких вони обґрунтовували принципи нової естетики. Закладено засади реалістичного відображення дійсності, формувалася національна література. Праці Г. Е. Лессінга та Й. Й. Вінкельмана мали вплив на розвиток літератури та культури того часу. Третій етап 1770-і роки Характеризувався бунтівними мотивами, пафосом боротьби та перетворення дійсності. Діяльність «штюрмерів» — представників групи «Буря і натиск», які стверджували рівність усіх людей, право на свободу та щастя, пріоритет почуттів над розумом. На початку 1770-х років сформувалося декілька центрів «буремних геніїв»: Франкфурт, Страсбург, Геттінген. Рання творчість Й. В. Ґете, Ф. Шиллера, а також діяльність Й. В. Гердера, Г. А. Бюргера та багатьох інших видатних митців пов’язані з рухом «Буря і натиск». Четвертий етап 1790-і роки Називають «веймарським класицизмом», бо в м. Веймарі жили тоді Й. В. Ґете та Ф. Шиллер,які висунули програму естетичного виховання особистості й суспільства, перетворення дійсності за допомогою засобів мистецтва, на ідеалах античної краси й проголошенні цінності людини, її вільного духу та почуттів. Й. В. Ґете та Ф. Шиллер розробили власні теорії. «Веймарський класицизм» прагне осмислити проблеми особистості, культури, історії та знайти шляхи подолання дисгармонії світу за допомогою внутрішніх можливостей людини. Провідну роль у цьому вони надавали мистецтву. Наприкінці XVIII ст. в Німеччині формується романтизм, що стане провідним напрямом у Європі XIX ст.

Номер слайду 3

Просві́тництво — широка ідейна течія, яка відображала антифеодальний, антиабсолютистський настрій освіченої частини населення у другій половині XVII —XVIII століття. Просвітителі вважали метою людське щастя, шлях до якого — переустрій суспільства відповідно до принципів, продиктованих розумом, природним правом людини. Вправа на уяву: Спробуйте перенестися в час, коли жив Гете – в епоху Просвітництва. Робочий кабінет Гете. Представники: Джон Локк (1632-1704); Шарль Монтеск’є (1689-1755); Вольтер (1694-1778); Жан-Жак Руссо (1712-1772); Дені Дідро (1713-1784).

Номер слайду 4

мистецтво епохи просвітництва. ХVІІ ст. є часом видатних досягнень в європейському мистецтві. Бароко. Рококо. Класицизм. Пануючі стилі: Музика. Музика бароко - стиль європейської музики в період між 1600-1750 рр. Ії вершина - творчість Й. С. Баха, Г. Ф. Генделя А. Вівальді. Й. С. Бах. А. ВівальдіГ. Гендель. Й. С. Бах: Вершина класицизму – творчість Й. Гайдна, А. Моцарта, Л. Бетховена. Й. Гайдн. А. Моцарт. Л. Бетховен. А. Моцарт: Л. Бетховен:

Номер слайду 5

1749 - 1832https://www.youtube.com/watch?v=i. Dk. Ier. Zx9t0https://www.youtube.com/watch?v=i. Dk. Ier. Zx9t0

Номер слайду 6

Йоганн Вольфганг фон Гете (1749-1832) Йоганн Вольфганг фон Гете – німецький поет, державний діяч, мислитель. Народився Гете 28 серпня 1749 в Франкфурт-на-Майні в багатій буржуазній сім’ї. Його батько – імператорський радник, юрист, мати – дворянка, дочка франкфуртського старійшини. Уже в дитинстві Йоганн почав проявляти вражаючі здібності до наук. Уже в сім років він знав кілька мов, крім того, в цьому віці він почав писати свої перші вірші і складати п’єси. Багато читав і намагався максимально поповнювати свій багаж знань. У 1765 році Гете стає студентом Лейпцигського університету, де мав вивчати правознавство. В цей час він вперше закохується, і це стало приводом для створення ліричного збірника віршів «Аннетте» (1767). Серйозна хвороба в 1768 році ледь не поставила останню крапку в біографії Йоганна Гете, змусивши його залишити навчання в університеті, яке він зміг продовжити лише в 1770 році в Штрассбурзі. Вивчав природничі науки і медицину. У 1771 р після захисту дисертації Гете стає доктором права. У 1772 році Гете переїжджає в місто Вецлар на юридичну практику. Саме в цьому місті поет переживає муки нерозділеного кохання до нареченої свого друга Шарлотти Буф. Свої глибокі переживання Гете передав у своєму творі «Страждання юного Вертера» – цей роман зробив поета знаменитим. У 1775 році Гете, на запрошення герцога Карла Августа переїжджає в місто Веймар, займаючи посаду таємного радника, незабаром стає міністром в уряді. Відомий письменник і поет, маючи широкі повноваження, контролював фінанси, стан доріг, просвітництво. За свої успіхи на цьому поприщі Гете в 1782 році був зведений в сан дворянина, а в 1815 році стає першим міністром в уряді Карла-Августа. 1791 рік ознаменувався відкриттям в місті театру, що відбулося при безпосередній участі письменника. Успішна державна служба не заважала його літературній діяльності (драма «Егмонт» і «Іфігенія в Тавриді», починає трудитися над «Фаустом», пише вірші та балади). Не нехтує також вивченням фізики, ботаніки та природничих наук. У 1784 році Гете відкриває міжщелепову кістку людини, а в 1790 році виходить трактат «Досвід метаморфози рослин». Коли Гете було вже майже шістдесят років, він поєднався цивільним шлюбом з Крістіаной Вульпіус, своєю коханою і матір’ю його дітей, незважаючи на те, що вона була простолюдинкою, а це викликало протест суспільства. Шлюб мав статус цивільного та відбувся всупереч негативному відношенню до нього двору. В 1808 – перша частина трагедії «Фауст» виходить у світ. Кінець роботи над «Фаустом» припадає на 1831. Геніальний літератор пішов з життя 22 березня 1832, залишивши величезну спадщину у вигляді безлічі віршів, балад, п’єс, романів, наукових робіт в сфері анатомії, геології, мінералогії, фізики. Й. В. Ґете й Харківський університет У 1803 р. розпочалося листування Й. В. Ґете з графом С. Потоцьким, який обіймав посаду попечителя Харківського навчального округу. У цей час у Харкові проводили інтенсивну роботу щодо заснування університету. Й. В. Ґете зацікавився цією ідеєю й розпочав підбирати викладачів для цього навчального закладу. Не дивно, що в 1827 р. його було обрано почесним членом Ради Харківського університету. Завдяки зусиллям Й. В. Ґете з Німеччини до Харкова приїхали викладати професор хімії та металургії Л. Шнауберт і філософ Й. Б. Шад, який особливо вплинув на формування в Харкові філософської школи.

Номер слайду 7

Здоровий спосіб життя. Правильне харчування, повна відмова від шкідливих звичок (куріння тютюну, вживання спиртного і розгульного способу життя). Йоганн Гете займався фехтуванням, захоплювався танцями та любив їздити верхи. Довгий час дружив з письменником Фрідріхом Шиллером. Письменник грав на клавесині та флейті. Знав 6 іноземних мов: латинську, грецьку, французьку, італійську, перську. Творчість. З 10 років займався літературною творчістю. Улюблений автор – Даніель Дефо. Кращі твори Гете були написані після 50 років. Проживши вісімдесят два роки, він став відомий завдяки своєму знаменитому шедевру «Фауст»Особисте життя. Протягом 4-х років Гете листувався з Беттиною фон Арнім, яка була молодша за нього на 36 років. Переписка почалася в 1807 році (коли Гете було 58 років, а Беттині – 22) і закінчилася в 1811 році після сварки Беттіни з дружиною Гете. Відносини Гете і фон Арнім описані в романі Мілана Кундеи «Безсмертя».14 жовтня 1806 Йоганн узаконив стосунки з Крістіаною Вульпиус. Всього у них було п’ятеро дітей, але вижив тільки старший син, всі інші вмирали, не проживши й двох тижнів. Хоббі. Гете дуже любив грати в шахи. Гете дуже любив фіалки. Він засівав насінням фіалок всі підходящі для цього вулиці рідного Веймара. Ці квіти німці досі називають «квітами Гете». А німецькі садівники вивели величезну кількість сортів запашної фіалки, названих ними в честь героїв творів Гете. Дивацтва. Гете працював тільки в герметично закритому приміщенні без найменшого доступу свіжого повітря. Не міг гавкоту собак і запаху тютюнового диму. Смерть. Гете помер від застуди. Він помер 22 березня 1832, рівно опівдні, тобто в час його народження. Останні слова Гете – «Будь ласка, закрийте вікно». Пам’ять. На честь Гете названі кратер на Меркурії і мінерал гетит. Цікаві факти: Цікаві факти. Троянда «Йоган Вольфганг Гете»Фіалки Гете, які досі ростуть у ВеймаріІменами персонажів Гете названі кілька сортів фіалок: «Доктор Фауст» - з чорними квітками, «Маргарита» - з блакитними, «Мефістофель» - червоного кольору.

Номер слайду 8

Гете і Україна. На українську мову твори Гете перекладали: П. Гулак-Артемовський, М. Рильський, М. Зеров, М. Бажан та ін. Будинок, у якому народився Вольфґанґ Ґете і помер Григорій Орлик. Довгий час В. Ґете листувався з уродженцем Закарпаття Іваном Орлаєм. Й. В. Ґете й Харківський університет У 1803 р. розпочалося листування Й. В. Ґете з графом С. Потоцьким, який обіймав посаду попечителя Харківського навчального округу. У цей час у Харкові проводили інтенсивну роботу щодо заснування університету. Й. В. Ґете зацікавився цією ідеєю й розпочав підбирати викладачів для цього навчального закладу. Не дивно, що в 1827 р. його було обрано почесним членом Ради Харківського університету. Завдяки зусиллям Й. В. Ґете з Німеччини до Харкова приїхали викладати професор хімії та металургії Л. Шнауберт і філософ Й. Б. Шад, який особливо вплинув на формування в Харкові філософської школи. Харьківський університет 1805 р.

Номер слайду 9

Твори ГетеІфігенія в ТавридіНайвідоміші твори Гете є класикою світової літератури:драма «Гец фон Берліхінген» (1773)роман «Страждання молодого Вертера» (1774)балада «Вільшаний король» (1782)трагедія «Іфігенія в Тавриді» (1787)«Коринфська наречена» (1797)поема «Герман і Доротея» (1797)поема «Фауст» (1808—1831)1https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3 A%2 F%2 Fwww.youtube.com%2 Fwatch%3 Fv%3 Dyz9 CIl0 Ne78&psig=AOv. Vaw1 P5 Umggd07 LNPwh4gq. W4 N5&ust=1674446132238000&source=images&cd=vfe&ved=0 CBEQjhxq. Fwo. TCIC9gomk2vw. CFQAAAAAd. AAAAABAE

Номер слайду 10

Періодизація творчості

Номер слайду 11

трагедія «Фауст». Історія створення. Над трагедією “Фауст” Й. В. Гете працював протягом 60 років (з 83 прожитих). Перший варіант -“Прафауст”- виник близько 1773р. 1831р., за півроку до смерті, літом написані останні сцени трагедії Трагедія побачила світ через 100 років після смерті автора – 1790 р., коли знайшли рукопис. Був опублікований фрагмент твору. Фауст – історична особа, жив у 16 ст. Образ створений на основі народних переказів і легенд про чорнокнижника і мага, що підписав угоду з дияволом. До цієї теми зверталися і інші письменники.«Фауст» Гете відрізняється від інших величним, грандіозним характером головного героя, поставленого у центр Всесвіту, природи, часів, культури. Тож давня легенда набула всесвітнього масштабу.“Доктор Фаустус”Художник Джером Давід (1645)

Номер слайду 12

“Фауст”. Паспорт твору. Жанр – філософська трагедія, тому що головне у ній не зовнішній хід подій, а розвиток гетевської думки. За масштабом зображення дійсності, глибиною образів і силою ліризму твір можна назвати поемою. Глобальність порушених питань дозволяє назвати твір філософською поемою, а характер конфліктів дає всі підстави говорити про «Фауста» як про поему драматичну або ж як про поему у драматизованій формі. За жанром твір “Фауст” – це філософська трагедія та драматична поема Тема: сенс людського буття Ідея: Що є людина на землі – « божественне створіння», яке прагне істини, чи «тварина із тварин». Фабула трагедії — перша частина — це вічна історія кохання, друга — історія вічності. У першій частині зображено «мікросвіт» людини, її індивідуальне, особисте життя, друга частина, «макросвіт», відбиває суспільно-політичне життя людства. Проблематика трагедії “Фауст”:проблема пошуку людиною сенсу буття та сили людського розуму (головна проблема твору); проблема співвідношення віри і безвір’я, добра і зла, любові і ненависті; проблема людського щастя; проблема свободи життєвого вибору людини; суспільного та духовного призначення людини. Автор- Йоганн Вольфганг Гете Рік написання. І частина – 1806 р., ІІ – 1825 – 1831 рр. Напрям – романтизм Універсалізм зображення. Художній простір: земля, небо, пекло. Персонажі: реальні, фольклорні, міфічні біблійні. Час дії: минуле, теперішнє та майбутнє – тобто сама вічність.

Номер слайду 13

Композиція та сюжет. Трагедія складається: з трьох вступних текстів: - “Ліричної присвяти друзям юності”, - “Театрального прологу”, - “Прологу на небі” та 1 і 2 частин: - 1 частина (надрукована в 1808р.) - не розбита на дії, складається з 25 сцен. У І частині чітко видно три сюжетні центри: Фауст – Мефістофель, Фауст – Маргарита, Фауст – Вагнер. Композиційні зв’язки між ними здійснюються введеними в дію другорядними персонажами (алегоричні та міфологічні образи). - 2 частина (надрукована в 1832р.) - має 5 дій. У ІІ частині увага автора зосереджена на втіленні ідей. Дія І змальовує в діалогах картини занепаду, кризи феодальної монархії. Сатирично замальовується правляча верхівка. У ІІ дії – задум викликати до життя Гелену Прекрасну як зразок вічної краси. В лабораторії створюється істота Гомункул, який супроводжує Фауста у його пошуках шляхів до прекрасного, але розбивається і гине. В ІІІ дії розповідається про одруження Фауста з Єленою Прекрасною. Народжений син Евфоріон гине (дух поезії). Людина створена для земного, а краса – лише ілюзія. В ІV дії Фауста не привабила слава воєначальника. В V дії Фауст підбиває підсумок життя. Він пересвідчується в цінності реального буття і діяльного життя людини.

Номер слайду 14

«Фауст» як філософська трагедія{21 E4 AEA4-8 DFA-4 A89-87 EB-49 C32662 AFE0}№Філософські проблеми, порушені в трагедії Гете 1 Увага до проблем духовного буття людини й людства, питань світобудови.2 Прагнення через міф осмислити нагальні питання добра і зла, життя і смерті, кохання й сенсу існування тощо. 3 Пошук гармонії всупереч хаосу та дисгармонійності життя. 4 Культ краси, думки, природи, вільного людського духу. 5 Трагізм образу головного героя, зумовлений суперечливістю життя та пізнання істини. 6 Універсальність художнього змісту, образів і ситуацій, які мають глибокий філософський підтекст.

Номер слайду 15

Використані джерелаhttps://faktypro.com.ua/page/20-czikavikh-faktiv-pro-getehttps://opera.com.ua/afisha/faust-10https://uahistory.com/topics/events/8965https://dovidka.biz.ua/faust-analizhttps://dovidka.biz.ua/yogann-gete-biografiya-korotkohttps://dovidka.biz.ua/yogann-gete-tsikavi-faktihttps://www.google.com/search?sxsrf=AJOqlz. X5pu75 CWRLS7 WGzi52zku. Tb. Xw. Exg:1674301413482&qhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%D1%83%D1%81%D1%82_(%D0%93%D0%B5%D1%82%D0%B5)https://shkola.in.ua/2250-zarubizhna-literatura-11-klas-nikolenko-2019-stand.html

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Манжос Світлана Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Вознюк Людмила
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Чигілейчик Жанна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Чубін Вікторія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
pptx
Додано
22 січня 2023
Переглядів
9320
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку