Нафта Нафта - це масляниста рідина від бурого до чорного кольору з характерним запахом. Вона являє собою суміш різних вуглеводнів. Нафта набагато легше води і практично в ній не розчиняється. Нафта є найважливішим джерелом енергії і цінною сировиною для синтезу багатьох органічних сполук:вибухових речовин, антифризів, лікарських мазей, парфумерії, штучних волокон, розчинників, синтетичного каучуку та ін.
Спочатку нафта використовувалася як ліки: для бальзамування. Потім її почали використовувати для приготування будівельних розчинів. Також нафта використовувалася для освітлення у ряді міст на Близькому Сході, Південній Італії. На початку XIX століття в Росії шляхом сублімації був отриманий гас. Він використовувався в лампах.
Всі нафти при простий перегонці поділяються на наступні фракції: Газова фракція (tкип. до 400С) Газолиновая фракція бензинів(tкип. 40-1800C) Лигроиновая фракція(tкип. 150-2500С) Дизельна фракція (tкип. 180-3000С) Дизельне паливо(tкип.200-3300С) Мазут-залишок після перегонки нафти,який розділяє на наступні фракції: Соляровые масла Мастила Вазелін Парафін Гудрон-залишок після відгону мазуту.
Газова фракція (tкип. до 400С) Газолиновая фракція бензинів(tкип. 40-1800C) Лігроіновая фракция(tкип. 150-2500С) Керосинова фракция(tкип. 180-3000С) Дизельне паливо(tкип.200-3300С) Мазут-залишок після перегонки нафти,що розділяють на наступні фракції: Солярові масла Мастила Вазелін Парафін Гудрон-залишок після відгону мазуту.
Використання складових фракцій нафти: Газова фракція Газоліновая фракція. З неї одержують газолін, автомобільний і авіаційний бензин. Лігроиновая фракція. Лігроин використовується як пальне для тракторів. Керосинова фракція. Керосин після очищення використовується як пальне для тракторів,реактивних літаків і ракет. Дизельне паливо. Мазут-залишок після перегонки нафти,який розділяє на наступні фракції: Соляровые масла Мастила Вазелін Парафін Гудрон-залишок після відгону мазуту.
Недоліки процесу ректифікації нафти при перегонці нафти цінна бензинова фракція становитьвід 5 до 20%. октанове число бензину близько 50 Для збільшення виходу світлих нафтопродуктів і підвищення октанового числа бензину деякі фракції прямий перегонки і мазут піддають вторинній переробці.
Існують два види крекінгу: термічний : розщеплення молекул вуглеводню протікає при порівняно низьких температурах (470-5500С). Процес протікає повільно, утворюються вуглеводні з неразветвленной ланцюгом атомів вуглецю; каталитический : розщеплення молекул вуглеводню протікає при порівняно низьких температурах (450-5000С). Процес протікає повільно, утворюються вуглеводні з неразветвленной ланцюгом атомів вуглецю; піроліз : високотемпературний (7000С і вище) крекінг без доступу повітря.
Каталітичний риформінг (облагороджування бензинів) Суть процесу в тому, що при нагріванні бензину (наприклад, бензину, що виходить при перегонці нафти) у присутності платинового каталізатору алкани і циклоалкани піддаються перебудові (реформуються) без зміни числа вуглеводневих атомів в молекулі і перетворюються в ароматичні вуглеводні. Якість бензину поліпшується.
Детонація - це процес дуже швидкого згорання робочої суміші (вибухової) з освітою в камері згорання ударних хвиль. Детонація приводить до прогорання поршнів і випускних клапанів. Зовнішні ознаки детонації - характерний металевий стукіт і вібрація, чорний колір відпрацьованих газів (дим), нерівна робота двигуна. Що таке детонація?
Детонаційна стійкість бензину Детонаційна стійкість є основним показником якості бензинів. Вона характеризує здатність бензину згорати в двигуні від іскри без детонації. Детонаційна стійкість бензину оцінюється октановим числом, що указується в стандартах або технічних умовах властивостей бензину. Октанове число бензину чисельно рівне процентному (за об’ємом) вмісту ізооктану в такій суміші з нормальним гептаном, яка рівноцінна по детонаційній стійкості випробовуваному бензину. Чим вище октанове число, тим більш стійкий бензин перед детонацією і тим кращими експлуатаційними якостями він володіє. За 100% прийнята детонаційна стійкість ізооктану, а точніше 2,2,4 - триметилпентана.
Октанове число Октанове число — умовний показник, що характеризує здатність палива забезпечити бездетонаційну роботу двигунів із примусовим запаленням. Октанове число визначається на спеціальних установках шляхом порівняння характеристик горіння випробуваного палива й еталонних сумішей ізооктану з н-гептаном. Випробування протікають у двох режимах: жорсткому (частота обертання колінвалу 900 хв-1, температура всмоктуваної суміші 149оС ) і м'якому (600 хв-1, температура всмоктуваного повітря 52оС). Одержують відповідно моторне і дослідницьке октанове числа. Різниця між ними називається чутливістю і характеризує ступінь придатності бензину до різних умов роботи двигуна. Вважають, що дослідницьке октанове число(ОЧД) краще характеризує бензини при їзді в міських умовах, а моторне октанове число (ОЧМ)— в умовах високих навантажень і швидкостей. Середнє арифметичне між ОЧД й ОЧМ називають октановим індексом, прирівнюють до дорожнього октанового числа, що нормується стандартами деяких країн (наприклад, США) і вказується на бензоколонках як характеристика палива, що продається.
Історія розвитку підприємства 1976-Уведення в експлуатацію першої установки, початок роботи заводу. 1979-Пуск великотонажного в СССР виробництва етилену. 1980-1987-Уведення в експлуатацію каталітичного риформінгу бензину,установок гідрочистки дизельних палив. 1994-Уведення в експлуатацію підприємства поліпропілену і установки каталітичного крекінгу. 1999- Лисичанський НПЗ переробив рекордну кількість нафти - 531,3 тис. тонн. 2003- пуск в експлуатацію установки очищення для виробництва авіаційного палива. 2006- завод став першим підприємством української нафтопереробної галузі, сертифікований по трьох міжнародних стандартах: системам менеджменту якості, охорони праці і екології. 2007-початок вироблення дизпалива за стандартом Євро-4.