Ілюстративний супровід уроку хімії в 11 класі з теми “Нафта. Склад і властивості нафти. Продукти перегонки нафти. Застосування нафтопродуктів ”. (Стандартний рівень). Підготувала вчитель хімії Сіверського ЗЗСО І-ІІІ ступенів №2 Миронова Надія Геннадіївна
Номер слайду 2
"Топити піч нафтою все одно, що топити її асигнаціями" Д.І.Менделеев
Номер слайду 3
Основні джерела вуглеводнів Природний і попутний гази Нафта Вугілля
Номер слайду 4
Нафта Нафта - це масляниста рідина від бурого до чорного кольору з характерним запахом. Вона являє собою суміш різних вуглеводнів. Нафта набагато легше води і практично в ній не розчиняється. Нафта є найважливішим джерелом енергії і цінною сировиною для синтезу багатьох органічних сполук:вибухових речовин, антифризів, лікарських мазей, парфумерії, штучних волокон, розчинників, синтетичного каучуку та ін.
Номер слайду 5
Спочатку нафта використовувалася як ліки: для бальзамування. Потім її почали використовувати для приготування будівельних розчинів. Також нафта використовувалася для освітлення у ряді міст на Близькому Сході, Південній Італії. На початку XIX століття в Росії шляхом сублімації був отриманий гас. Він використовувався в лампах.
Номер слайду 6
Переробка нафти Фізичні процеси Ректифікація Перегонка склад суміші не змінюється Хімічні процеси Крекінг Риформинг відбувається зміна структури вуглеводнів
Номер слайду 7
Всі нафти при простий перегонці поділяються на наступні фракції: Газова фракція (tкип. до 400С) Газолиновая фракція бензинів(tкип. 40-1800C) Лигроиновая фракція(tкип. 150-2500С) Дизельна фракція (tкип. 180-3000С) Дизельне паливо(tкип.200-3300С) Мазут-залишок після перегонки нафти,який розділяє на наступні фракції: Соляровые масла Мастила Вазелін Парафін Гудрон-залишок після відгону мазуту.
Номер слайду 8
Пряма перегонка нафти
Номер слайду 9
Газова фракція (tкип. до 400С) Газолиновая фракція бензинів(tкип. 40-1800C) Лігроіновая фракция(tкип. 150-2500С) Керосинова фракция(tкип. 180-3000С) Дизельне паливо(tкип.200-3300С) Мазут-залишок після перегонки нафти,що розділяють на наступні фракції: Солярові масла Мастила Вазелін Парафін Гудрон-залишок після відгону мазуту.
Номер слайду 10
Використання складових фракцій нафти: Газова фракція Газоліновая фракція. З неї одержують газолін, автомобільний і авіаційний бензин. Лігроиновая фракція. Лігроин використовується як пальне для тракторів. Керосинова фракція. Керосин після очищення використовується як пальне для тракторів,реактивних літаків і ракет. Дизельне паливо. Мазут-залишок після перегонки нафти,який розділяє на наступні фракції: Соляровые масла Мастила Вазелін Парафін Гудрон-залишок після відгону мазуту.
Номер слайду 11
Переробка нафти - це її перегонка і крекінг. Переробка нафти
Номер слайду 12
Перегонка нафти
Номер слайду 13
Недоліки процесу ректифікації нафти при перегонці нафти цінна бензинова фракція становитьвід 5 до 20%. октанове число бензину близько 50 Для збільшення виходу світлих нафтопродуктів і підвищення октанового числа бензину деякі фракції прямий перегонки і мазут піддають вторинній переробці.
Номер слайду 14
Вторинна переробка нафти Хімічні методи переробки - крекінг, риформінгу – процеси,при протіканні яких відбувається зміна структури вуглеводнів: розпад молекул, дегідрування, гідрування, освіта циклів і т.д.
Номер слайду 15
Крекінг Крекінг - процес розщеплення вуглеводів, що містяться в нафти, в результаті якого утворюються вуглеводні з меншим числом атомів вуглецю в молекулі.
Номер слайду 16
Існують два види крекінгу: термічний : розщеплення молекул вуглеводню протікає при порівняно низьких температурах (470-5500С). Процес протікає повільно, утворюються вуглеводні з неразветвленной ланцюгом атомів вуглецю; каталитический : розщеплення молекул вуглеводню протікає при порівняно низьких температурах (450-5000С). Процес протікає повільно, утворюються вуглеводні з неразветвленной ланцюгом атомів вуглецю; піроліз : високотемпературний (7000С і вище) крекінг без доступу повітря.
Номер слайду 17
КРЕКІНГ нафти
Номер слайду 18
Недоліки термічного крекінгу процес повільний; утворюються вуглеводні нормальної будови, у тому числі алкени, які легко окисляються; бензин при зберіганні швидко осмоляется, що призводить до погіршення його експлуатаційних властивостей.
Номер слайду 19
Переваги каталітичного крекінгу швидкість процесу більша відбувається ізомеризація (розгалуження) ланцюга алкенів мало, бензин більш стійкий при зберіганні детонаційна стійкість бензину більша
Номер слайду 20
ПІРОЛІЗ Утворюється велика кількість газів, багатих ненасиченими вуглеводнями (этен, этін та ін.), які є цінною сировиною для нафтохімічної промисловості.
Номер слайду 21
Каталітичний риформінг (облагороджування бензинів) Суть процесу в тому, що при нагріванні бензину (наприклад, бензину, що виходить при перегонці нафти) у присутності платинового каталізатору алкани і циклоалкани піддаються перебудові (реформуються) без зміни числа вуглеводневих атомів в молекулі і перетворюються в ароматичні вуглеводні. Якість бензину поліпшується.
Номер слайду 22
Використання нафти
Номер слайду 23
Номер слайду 24
Головним природним джерелом вуглеводнів є нафта. Склад нафти розрізняється залежно від родовища, проте всі нафти при простий перегонці зазвичай розділяються на наступні фракції: газова фракція, бензин, реактивне паливо, гас, дизельне паливо, парафін, нафтовий гудрон.
Номер слайду 25
Д.І.Менделєєв, детально вивчивши технологічні і економічні проблеми нафтопереробки, запропонував будувати НПЗ в місцях концентрованого вжитку нафти Фактори розміщення Нафтопереробних заводів
Номер слайду 26
Детонація - це процес дуже швидкого згорання робочої суміші (вибухової) з освітою в камері згорання ударних хвиль. Детонація приводить до прогорання поршнів і випускних клапанів. Зовнішні ознаки детонації - характерний металевий стукіт і вібрація, чорний колір відпрацьованих газів (дим), нерівна робота двигуна. Що таке детонація?
Номер слайду 27
Детонаційна стійкість бензину Детонаційна стійкість є основним показником якості бензинів. Вона характеризує здатність бензину згорати в двигуні від іскри без детонації. Детонаційна стійкість бензину оцінюється октановим числом, що указується в стандартах або технічних умовах властивостей бензину. Октанове число бензину чисельно рівне процентному (за об’ємом) вмісту ізооктану в такій суміші з нормальним гептаном, яка рівноцінна по детонаційній стійкості випробовуваному бензину. Чим вище октанове число, тим більш стійкий бензин перед детонацією і тим кращими експлуатаційними якостями він володіє. За 100% прийнята детонаційна стійкість ізооктану, а точніше 2,2,4 - триметилпентана.
Номер слайду 28
Октанове число Октанове число — умовний показник, що характеризує здатність палива забезпечити бездетонаційну роботу двигунів із примусовим запаленням. Октанове число визначається на спеціальних установках шляхом порівняння характеристик горіння випробуваного палива й еталонних сумішей ізооктану з н-гептаном. Випробування протікають у двох режимах: жорсткому (частота обертання колінвалу 900 хв-1, температура всмоктуваної суміші 149оС ) і м'якому (600 хв-1, температура всмоктуваного повітря 52оС). Одержують відповідно моторне і дослідницьке октанове числа. Різниця між ними називається чутливістю і характеризує ступінь придатності бензину до різних умов роботи двигуна. Вважають, що дослідницьке октанове число(ОЧД) краще характеризує бензини при їзді в міських умовах, а моторне октанове число (ОЧМ)— в умовах високих навантажень і швидкостей. Середнє арифметичне між ОЧД й ОЧМ називають октановим індексом, прирівнюють до дорожнього октанового числа, що нормується стандартами деяких країн (наприклад, США) і вказується на бензоколонках як характеристика палива, що продається.
Номер слайду 29
Основні нафтові родовища
Номер слайду 30
Професії нафтопереробного комплексу Геолог Інженер Бурильник Техніки
Номер слайду 31
Лисичанський НПЗ Основний нафтопереробний актив в Україні. Підприємство вважається наймолодшим НПЗ в країні - його перша черга здана в експлуатацію 17 жовтня 1976 року.
Номер слайду 32
Історія розвитку підприємства 1976-Уведення в експлуатацію першої установки, початок роботи заводу. 1979-Пуск великотонажного в СССР виробництва етилену. 1980-1987-Уведення в експлуатацію каталітичного риформінгу бензину,установок гідрочистки дизельних палив. 1994-Уведення в експлуатацію підприємства поліпропілену і установки каталітичного крекінгу. 1999- Лисичанський НПЗ переробив рекордну кількість нафти - 531,3 тис. тонн. 2003- пуск в експлуатацію установки очищення для виробництва авіаційного палива. 2006- завод став першим підприємством української нафтопереробної галузі, сертифікований по трьох міжнародних стандартах: системам менеджменту якості, охорони праці і екології. 2007-початок вироблення дизпалива за стандартом Євро-4.
Номер слайду 33
Основні види продукції НПЗ Неетильований автомобільний бензин ; Дизельне паливо; Зимове дизельне паливо; Паливо для реактивних двигунів; Мазут; Поліпропілен; Сірка комова; Дорожні і покривні бітуми. Газ; Керосин; Мазут;
Номер слайду 34
Сьогодні НПЗ входить в десятку найкрупніших приватних нафтових компаній у світі по об’ємам видобутку нафти