Матеріал використовуємо на уроці української літератури у 6 класі під час вивчення теми "Народні колискові пісні. «Ой ти, коте, коточок», «Ой ну, люлі, дитя, спать», який є наочним відтворенням ходу уроку.
Актуалізація опорних знань. Які народні пісні вам подобаються? Чим саме?Як пісня впливає на внутрішній стан людини? Чи може вона змінити ваш настрій?На ваш погляд, народна пісня — це вид мистецтва? Власні думки обґрунтуйте. Чому народні пісні пов’язані зі звичаями, обрядами, святами людей?Чи правильно говорять, що пісня допомагає людині жити? Вмотивуйте власні міркування.
Номер слайду 3
Нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим. Т. Шевченко
Номер слайду 4
Номер слайду 5
Колискова пісня — ліричний пісенний твір, який виконується матір’ю (рідше батьком чи іншим членом родини) над колискою дитини для того, щоб її приспати.
Номер слайду 6
«Ой ти, коте, коточок». У багатьох колисанках мотив присипання пов’язаний з ще однією напівміфічною істотою — котом. Кіт у слов’янських культах займає вагоме місце, він символ оберегу дому (спить на печі, стереже спокій; не відходить далеко від дому, завжди повертається). Крім того, очевидно, здавна була помічена здатність кота швидко засинати, спати більшу частину доби. З цим був пов’язаний звичай класти кота в колиску перед тим, як туди клали дитину. Текстів, де кіт бере участь у заколисуванні дитини, дуже багато, у багатьох варіантах і різних поєднаннях. Подекуди чітко простежується віра в те, що кіт є оберегом для дитини.
Номер слайду 7
«Ой ти, коте, коточок». Тема: оспівування колискової малечі зі всілякими побажаннями: бути розумним, міцним здоров’ям, щасливим.Ідея: віра матері у щасливе майбутнє своєї дитини. Основна думка: для матері її дитина — найцінніше в житті, їй вона бажає всіляких благ. Художні особливості твору. Звертання: «Ой ти, коте, коточок!», «Ой, спи, дитя, до обіда»Милозвучність мови підсилюється шляхом використання здрібні-ло-пестливих форм; «віночок», «м’ятоньки», «барвіночку», «Васи-лечку», «квіточки», «колисоньку», «головоньку», «кісточки», «сердечко», «говорушки», «ходусеньки», «ладусеньки». Повтори: «ой щоб…»Епітети: «запашний василечок», «добрий розум».
Номер слайду 8
Обговорення змісту твору за питаннями: Що являє собою кіт як свійська тварина?З яких квітів дівчата будуть плести вінок? Яке значення має сон у житті людини, зокрема для малят? Що означають три квіточки, які мати принесе дитині? Чому мати турбується, щоб у її дитини було здорове серце?Як цей твір пов’язаний з усною народною творчістю?А чи співала вам мати колискову? Про що саме?
Номер слайду 9
«Ой ну, люлі, дитя, спать»Центральним є образ матері. Він сповнений мріями, думками про майбутню долю дитини. У пісні виливаються почуття жінки, її ставлення до дочки чи сина в паралельному зіставленні з її власною долею, роздумами про житття.
Номер слайду 10
«Ой ну, люлі, дитя, спать»Тема: співання матір’ю колискової як вияв любові до своєї дитини і бажання бачити її щасливою, здоровою.Ідея: уславлення материнської турботи, щирості, піклування за милим дитинчам. Основна думка: головним для матері є, щоб її дитинча: Щастя-долю малоІ добрую годину. Художні особливості пісні. Порівняння: «як квіт червоніло». Звертання: «ой ну, люлі, дитя, спать». Епітет: «добра година».
Номер слайду 11
Обговорення змісту твору за питаннями: Чому матір, присипаючи дитину, бажає їй щасливої долі?Чи можна вважати, що жінка доглядає дитину у скрутний час? Про що свідчать три вижаті жінкою квітки?Що символізує червоний квіт?Для чого людині, особливо малим дітям, необхідно спати? Завдання. Спитайте у своєї мами, чи співала вона вам колискової і якої саме. Підготуйтеся її проспівати.
Номер слайду 12
Тест 1. «Ой ти, коте, коточок»1. Що заборонялося котику?а) Лякати дівчат;б) їсти сметану;в)виходити на двір.2. Яку квітку не будуть вплітати до вінка?а) Васильок;б) троянду;в) барвінок.3. Дитяті пропонується спати до обіду, поки…а) приготується смачна їжа;б) батько не принесе цікавих іграшок;в) мати з міста прийде.4. У творі згадується про три квіточки, друга з них…а) сонлива;б) щаслива;в) зрослива.
Номер слайду 13
Тест 1. «Ой ти, коте, коточок»5. Від захворювання чого оберігається дитина?а) Очей;б) шлунку;в) серця.6. Для чого в колисанці звертаються до кота? Бо він…а) пухнастий, муркоче і в такий спосіб присипля дитину:б) символізує оберег дому;в) є свійською твариною, яку полюбляють всі діти.7. Чого бажає мати своїй дитині?а) Стати справжнім громадянином країни;б) щоб мала щастя-долю;в) була багатою і грамотною.
Номер слайду 14
Тест 2. «Ой ну, люлі, дитя, спать»1. Мати намагається приспати дитину, бо…а) дуже втомилася через вередливість малечі;б) хотіла сама перепочити;в) їй необхідно було йти жито жати.2. Скільки квіток вижала мати?а) Дві;б) три;в) п’ять.3. Якою була друга квітка, що вижала мати?а) Сонливою;б) щасливою;в) дрімливою.4. Чого бажає мати дитині, співаючи їй колискову?а) Щастя-долі;б) не бути ледачою;в) стати мудрою і розумною.5. Який художній засіб використано в наступному рядку колискової: «Як квіт, червоніло»?а) Епітет;б) метафора;в) порівняння.
Номер слайду 15
Ключ. Тест 1. Тест 2.1.а2.б3.в4.а5.в6.б7.б1.в2.б3.в4.а5.в