Три шляхи ведуть до розуму: шлях роздумів - найшляхетнініший,шлях наслідування - найлегший і шлях власного досвіду - найважчий. Конфуцій
Номер слайду 3
НАУЧІННЯ ЛЮДИНИ - це способи накопичення індивідуального досвіду в процесі взаємодії організму із середовищем. Види научіння. Пасивне научіння. Активне научіння. Пізнавальне научіння
Номер слайду 4
І. Пасивне научіння - організм пасивно реагує на подразники з формуванням мимовільних змін поведінкових реакцій1. Звикання (негативне научіння)Научіння, унаслідок якого зникає реакція на певний подразник, що повторюється (наприклад, звикання до шуму машин за вікном)2. Закарбування (імпринтинг)Научіння, під час якого в кризові періоди розвитку добре запам'ятовується вперше побачене (наприклад, закарбування новонародженим образу матері)3. Вироблення умовних рефлексів. Научіння, завдяки якому формується поведінкова реакція на певний умовний подразник (наприклад, на запах їжі виділяється слина)
Номер слайду 5
ІІ. Активне научіння - научіння шляхом активної взаємодії із середовищем, завдяки чому виникають нові поведінкові реакції1. Научіння шляхом спроб та помилок. Научіння шляхом випадкового виявлення зв'язку подразника з реакцією (наприклад, вміння їзди на лижах потребує багато спроб та падінь)2. Наслідування. Відтворення людиною рухів та вчинків інших людей (наприклад, научіння вимовляти звуки чи працювати з ноутбуком)
Номер слайду 6
ІІІ. Пізнавальне научіння - найскладніше научіння із застосуванням мислення1. Мимовільне (латентне) научіння. Научіння, що формує готовність людини до практичного виконання дії (наприклад, зорові враження дошкільнят є основою для гарного сприйняття математичних дій)2. Миттєве научіння, або осяяння (інсайт)Раптове знаходження розв'язку якоїсь ситуації (наприклад, історія відкриття Архімедом закону гідростатики)3. Научіння шляхом міркувань. Поповнення досвіду шляхом зіставлення явищ та формулювання висновків (наприклад, міркування під час розв'язування задачі)
Номер слайду 7
РОЗУМОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ЛЮДИНИ - діяльність, спрямована на поповнення досвіду із залученням пізнавальних форм научіння. Форми научіння:шляхом міркувань шляхом формування понять мові + абстрактне мисленнязв’язки між предметами та явищами. УЯВАОсобливості розумової діяльності людини визначають такі соціальні чинники: праця, суспільний спосіб життя, мовлення й абстрактне мислення.
Номер слайду 8
Чинники які впливають на розвиток розумової діяльності людини. Основою розумової діяльності є мислення, яке забезпечує пізнання довкілля в його взаємозв’язках. Розумова діяльність пов’язана з діяльністю сенсорних систем, що беруть участь у формуванні відчуттів. Тому дуже важливою є воля, що впливає на самоорганізованість, дисциплінованість, вибір найсприятливішого ритму й послідовності розумових операцій.
Номер слайду 9
Важливе значення в розумовій діяльності мають емоції. Позитивні емоції сприяють поліпшенню кровопостачання мозку, підвищенню тонусу кори мозку. У результаті цього поліпшується пам’ять і зростають творчі можливості мозку. У розумовій діяльності людина використовує образи, що формуються завдяки сприйняттю та уявленню. Тому дуже важливим є тренування пам’яті, що зберігає та відтворює необхідну інформацію. Ще одним важливим чинником, що впливає на розумову діяльність, є увага. Цей процес організовує надходження інформації та її участь у сприйнятті, мисленні. Чинники які впливають на розвиток розумової діяльності людини
Номер слайду 10
Важливим моментом, що визначає перебіг розумової діяльності, є розумова втома, що дуже часто пов’язана з тривалою роботою мозку в закритому приміщенні та сидячим способом життя. Чинники які впливають на розвиток розумової діяльності людини. Отже, важливу роль у розумовій діяльності відіграють відчуття, уявлення, мислення, пам'ять, емоції, увага, воля та інші прояви вищої нервової діяльності.