Навчання дітей. Виховання громадян і воїнів (на прикладі Афін і Спарти)6 ВІ42
Номер слайду 2
Велику увагу греки приділяли вихованню і навчанню дітей. Однак у різних полісах сформувалися й різні освітні правила і традиції. Дізнайтеся про ці особливості — знайдіть у навчальному матеріалі відповіді на запитання освітнього дартсу. Діємо: практичні завдання1. Розгляньте ілюстрації параграфа та опрацюйте думки античних мудреців щодо освіти.2. Дайте відповіді на запитання до них.3. Заповніть у зошиті порівняльну таблицю «Освіта та виховання в Афінах і Спарті».{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Характеристика. Афіни. Спарта. Хто мав право навчатися. Головне завдання виховання. Чого навчали дітей
Номер слайду 3
1. НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ В АФІНАХДавні греки значну увагу приділяли навчанню та вихованню дітей. На їхню думку, освічена людина — це, передусім, мудрий, відважний, справедливий громадянин. Він мав бути готовим брати участь у політичному житті, управлінні державою, захищати свою батьківщину на полі бою. Палестра — приватна гімнастична школа для хлопчиків 12-16 років. Навчання в афінській школі (червонофігурний розпис,V ст.до н. е.)Уважно розгляньте ілюстрації та визначте, які знання та вміння здобували учні в афінських школах. Мудрість віків. Думки античних мудреців про виховання. Надмірне захоплення мусійними науками (література, граматика, філософія, риторика), нестача фізичних вправ призводить до слабкості людини. Платон. Вільну людину від раба вирізняє можливість вести дозвілля, відпочивати (звідси skhole — школа) та вміння розпорядитися вільним часом, тобто поєднати приємне з корисним. Для цього й потрібне навчання музики, щоб уміти грати та вести бесіду про неї. Аристотель (про навчання музики)1. Поясніть: «гармонійний розвиток особистості» Спробуйте довести, що афінські школи сприяли гармонійному розвиткові особистості.2. Зверніть увагу, чи зображені на ілюстраціях дівчатка. Поясніть чому.
Номер слайду 4
2. ВИХОВАННЯ ЮНИХ СПАРТІАТІВГоловним завданням виховання юного спартанця була підготовка відважного воїна. Спартанська влада втручалася в особисте життя громадян і керувала вихованням юнацтва. Сім’я повинна була давати державі міцних, здорових дітей, які стали б надійною опорою рабовласницької Спарти. У сім років хлопчиків забирали в батьків та об’єднували в невеликі загони. Тут їх виховували всіх разом, привчаючи до суворої дисципліни. Пізнавально й цікаво. Про витривалість спартанських дітей ходили легенди. Якось спартанський хлопчик украв лисеня і сховав його під плащем. Звірятко почало дряпати й кусати хлопчика, який, стоячи в шерензі, боявся навіть поворухнутися. Тільки коли лисеня прогризло йому живіт, хлопчик упав мертвим. Дітей привчали висловлювати свої думки коротко й влучно, кількома простими словами — лаконічно. Наприклад, спартанка, проводжаючи сина на війну, вручала йому щит із такими словами: «З ним або на ньому!». Це означало, що вона бажала йому перемоги, а якщо — загибель, то тільки героїчна (воїна, що загинув на полі бою, несли до місця поховання на щиті). Вислів «Зі щитом або на щиті» став крилатим.
Номер слайду 5
3. ВИХОВАННЯ ДІВЧАТОК В АФІНАХ ТА СПАРТІДіємо: практичні завдання1. Розгляньте пам’ятки давньогрецького живопису та визначте, чим відрізняються зображені на ілюстраціях жінки.2. Як пов’язані заняття жінок зі способом життя громадян Афін і Спарти?Жінки в гінекеї, Афіни (червонофігурний розпис, V ст. до н. е.)Дівчата на спортивних змаганнях, Спарта (чорнофігурний розпис)Отже, виховання дітей, як і організація родинного життя та суспільного устрою, у Спарті й Афінах істотно відрізнялися.
Номер слайду 6
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯІ. Знаю й систематизую нову інформацію1. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Навчання дітей. Виховання громадян і воїнів (на прикладі Афін і Спарти)». Дайте відповіді на запитання.2. Обговоріть виконану таблицю та дайте відповіді на запитання:а) Поміркуйте, чи відповідали демократичним принципам система освіти в Афінах та Спарті.б) Яка система виховання — афінська чи спартанська — вам більше подобається? Чому?ІІ. Обговоріть у групіУчені помітили, що в Афінах за короткий проміжок історичного часу з’явилася і творила велика кількість геніальних людей: скульптор Фідій, драматург Софокл, філософи Сократ, Платон, Анаксагор, Зенон, Протагор. Поміркуйте, як це пов’язано з особливостями навчання та виховання юних афінян.ІІІ. Мислю творчо1. Запитання для уважних. Чи знаєте ви секрети гарних манер? Розгляньте ілюстрацію «Навчання в афінській школі (с. 795)». Хто із зображених персонажів є рабом?2. Зіставте систему виховання в давній Греції та в країнах стародавнього Сходу (за параграфом 21). Визначте спільне й відмінне.