Як були організовані суспільство і влада в Стародавньому Єгипті

Про матеріал
Урок розроблено за модельною навчальною програмою "Досліджуємо історію і суспільство 5-6 класи для закладів середньої освіти (авт. Пометун. О.І., Ремех Т.О., Малієнко Ю.Б. , Мороз.П.В.)
Перегляд файлу

Тема: Як було організовані суспільство і влада у Стародавньому Єгипті

Мета уроку: 1)розглянути процес утворення держави у давньому Єгипті, 

2)сформувати в учнів уявлення про владу фараона, визначити особливості культури давньоєгипетської цивілізації, 

3)ознайомитися з відомими пам’ятками давньоєгипетської цивілізації осмислити і передати враження, яке могли справляти на давнє населення пам’ятки культури Єгипту; 

4)розвивати вміння працювати з візуальними джерелами інформації; вдосконалювати вміння логічно мислити, розвивати творче мислення школярів

Формувати  компетентності:

-Компетентність спілкування державною мовою для спілкування під час пояснення навчального матеріалу; для вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі; 

-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів    інформації; 

-Математичну компетентність шляхом встановлення хронологічної послідовності

- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості вивчення історії та толерантного ставлення до культури

та традицій інших народів.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: зошити, підручник  О.Пометун «Досліджуємо історію і суспільство», історичні атласи, ілюстративний матеріал, 

роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, відеоматеріали.

 

Очікувані результати.

Після уроку учні/учениці зможуть:

називати дати, пов’язані з темою уроку;

застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;

характеризувати суспільний лад та структуру суспільства;

показувати на карті територіальні межі давньоєгипетського суспільства.

 

                                         Хід уроку:

І. Організаційний момент

Психолого-емоційне налаштування.

Прослуховування музики

https://www.youtube.com/watch?v=Wxsh_8ZWgMg

Метод «Кольоротерапія»

Оберіть колір, який відповідає вашому настрою

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Історичний диктант

1.Де розташований Єгипет?

2. Як називали єгиптяни свою країну?

3. Що було основою господарства Давнього Єгипту?

4. Що таке іригація?

5. Які пристрої використовувалися для штучного зрошення полів?

6. Які ремесла були поширені в Давньому Єгипті?

Виноситься чорний ящик, в якому знаходиться папірус. Учні повинні здогадатися, надавши правильні відповіді на запитання:

 - одна із візиток Єгипту.

Якщо учні не вгадали, вчитель дає підказки

 - сувенір з Єгипту;

 - пов’язано з р. Ніл;

 - річ рослинного походження;

 - служить для збереження інформації;

          - його висота від 3 до 6 м.    

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

Евристична бесіда:

 - До яких наслідків приводить розвиток скотарства та рільництва? (обмін між общинами і поява торгівлі)

 - Яким чином виникає нерівність? (з появою майновою нерівності серед общинників з’являються знатні й багаті, які підкорюють простих селян і ремісників. Так зароджується експлуатація. Щоб захищати панівні верстви, потрібна була певна сила, цією силою була ДЕРЖАВА)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

   «Мозковий штурм»

 - Як ви думаєте, чому не існувало держави за умов первіснообщинного ладу?

 - Що, на вашу думку, необхідно було єгиптянам, щоб об’єднатися? (сильна влада)

 - У кого була найбільша влада, хто був самим могутнім в Єгипті? (фараон)

          - Що свідчило про могутність фараона? (будівництво пірамід)

Робота з ілюстраціями ( стр.46)

-         Що розповідають піраміди про давньоєгипетське суспільство?

 

Театралізація

Правитель Нижнього Єгипту: Я - правитель Нижнього Єгипту. Моє царство розташоване у дельті Нілу. Мої піддані осушили болота, прокопали безліч каналів, почали вирощувати сади та виноградники, займатись землеробством. Довгі роки ми вели жорстоку війну з сусіднім царством, та, на жаль програли її.

                                           (Знімає корону і віддає другому правителеві)

Правитель Верхнього Єгипту: Я - правитель Верхнього Єгипту. Мої землі розташовані в долині Нілу. Мої піддані зводять греблі, будують дамби, копають канали. Тривалий час ми вели боротьбу з Північним царством і нарешті отримали перемогу. Тепер я правитель обох царств, володію двома коронами і завжди буду носити їх разом!

                                            (Вдягає білу корону разом з червоною)

 

Який же наслідок мала боротьба царств? (об'єднання.)

Ці події відбулись близько 3000 р. до н.е. Відомо,що царя-переможця звали Менес або Міна. Він заснував першу загальнодержавну столицю Мемфіс.

Міна став засновником першої династії єгипетських царів, від нього почалося літописання в Єгипті.

Династія – це правителі, які належать до одного й того самого роду й успадковують владу один проти одного.

Робота в парах.

Знайдіть місце у схемі «Суспільна піраміда» населенню Давнього Єгипту та впишіть  відповідні літери.

А. Фараон.

Б. Вільні рільники та ремісники.

В. Верховне жрецтво, знатні вельможі, вищі чиновники, воєначальники.

Г. Дрібні чиновники: писарі, рахівники, контролери, а також архітектори та художники.

Робота в групах

Заповнити таблицю «Діяльність фараонів»

1 група - Тутмос ІІІ

2 група – Расзес ІІ

 

V Узагальнення та систематизація знань.

   Робота в парах.

Прочитайте твердження, які стосуються певних груп населення. Розфарбуйте відповідними кольорами кружечки.

       Фараон

        Вельможі

        Простолюдин.

     Жив у глинобитних, але високих, зазвичай триповерхових     будинках з товстими стінами, садом, ставком або басейном.

    За житла правили хижі з плетеного папірусу, обмазані мулом.

    Мав одяг, що уособлював його божественне походження, обов’язковими елементами якого були перука та накладна борода, заплетена в кіску.

   Мав чітко регламентоване життя: упродовж дня відвідував прийоми, брав участь у судових засіданнях, прогулянках та розвагах.

   На щодень носив настегнову пов’язку із широким поясом, у свята – пояс із вишивкою та недорогі прикраси.

  Одягався в царські шати, приносив жертви, слухав молитви.

   Помешкання зі смаком обставляв ліжками, столами, кріслами, скринями, шафами.

   Умеблювання: циновки, крісла з папірусу, рідше – скрині.

Гра «Піймай помилку»

(Учням пропонується текст з помилками, які потрібно знайти і виправити)

 «Один брехун і хвалько стверджував, що він побував разом із нами в Стародавньому Єгипті. Ось що він розповів товаришам

Коли я потрапив до цієї країни, то дізнався, що в єгиптян велике горе. Ніл не розливався уже декілька років і дуже обмілів. Решту річок легко можна було перейти. Як тільки я вирушив до піраміди, як хлинула злива і мені довелося рятуватися від неї у дубовому гаю. Там я зустрівся з фараоном. Він ввічливо зі мною поговорив. Він мав красиве біле волосся та багато татуювань».

Робота в парах.

 Напишіть короткі тези, які відповідають на питання «Що роби-ли?».

Орієнтовний вигляд тез

Прокладали канали і дамби.

Ставили заслонки.

Використовували шадуфи.

 Об’єднувалися в номи.

  Обирали номарха.

 ЗНАЮ: 

1. Як і коли утворилась єдина держава в Єгипті? Кому належала влада в ній?

2. Які верстви населення були в Стародавньому Єгипті?

РОЗУМІЮ

1. Поміркуйте, як природно-географічні умови Стародавнього Єгипту вплинули на організацію влади.

2. Як ви розумієте поняття «фараон», «вельможа», «держава»?

ВМІЮ

1. Охарактеризуйте структуру давньоєгипетського суспільства. Поміркуйте, чим можна пояснити величезну владу фараона.

2. Порівняйте життя простого єгиптянина і вельможі.

ВИСЛОВЛЮЮ ДУМКУ

Якими знаннями, на вашу думку, мав би володіти фараон, щоб керувати державою? Закінчіть речення: «Я вважаю, що правитель Стародавнього Єгипту повинен володіти такими рисами та знаннями, як...».

ЗВ’ЯЗОК ІЗ СУЧАСНІСТЮ: Поміркуйте, яка роль влади в організації сучасного суспільства? Якими знаннями та якостями, на вашу думку, мають володіти люди на керівних посадах в державі? Свою думку обґрунтуйте.

Кросворд у вигляді пірамід.

Р

А

Б

Ш

А

Д

У

Ф

Д

Е

Р

Ж

А

В

А

Є

Г

И

П

Т

Я

Н

И

Н

 

1)Займав нищу сходинку єгипетського суспільства

2)Пристрій для підйому води

3)Спосіб організації суспільства, який створений для підтримки внутрішнього порядку, захисту від зовнішніх ворогів.

4)Житель Єгипту.

                 «Піраміда знань»

На дошці намальована піраміда. За 10 хв. до кінця учитель питає учнів «Що нового Ви дізналися на уроці?». Кожен учень може написати свій варіант. Та вийти до дошки приклеїти свою відповідь як цеглинку до Піраміди знань.

 

VІ .Рефлексія

-         Чи сподобався вам урок?

-         Чи все вдалося під час уроку?

-         Що ви не зрозуміли?

-         З чим виникли проблеми?

 

VІІ. Інструктаж з домашнього завдання.

1) Опрацювати § 9 підручника.

2) Накресли лінію часу. Позначити дату виникнення давньоєгипетської держави. Скільки тисяч років тому це було? Позначити дати правління Тутмоса ІІІ та Рамзеса ІІ. Скільки років відтоді минуло?

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Kotyk Anna
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
31 грудня 2023
Переглядів
655
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку