Мета:
§- навчальна: сформувати поняття «небесне тіло», «зоря», «сузір'я», формувати знання про особливості зірок (форму, величину, їхню віддаленість від Землі, стан, температуру), кількість зірок, про інші види тіл космічного простору;
§- розвивальна: формувати наукову лексику, забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ, з якими людина зустрічається у повсякденному житті, розвивати вміння використовувати додаткові джерела природничих знань, самостійно і творчо працювати зі спеціалізованою літературою, сприяти розвитку спостережливості;
§- виховна: виховувати естетичне сприйняття зоряного неба, повагу до розвитку наукових знань.
Експрес-опитування — Що таке небесна сфера? — Де буде розташовуватись центр небесної сфери, якщо спостерігач знаходиться в м. Харкові на майдані Незалежності? — Де розташовується екватор небесної сфери? — Що входить до небесної сфери? — За який час Сонце проходить по великому колу небесної сфери?
Коли Сонце сідає за горизонт, на безхмарному небі то тут, то там з’являються зорі. Спочатку одна, потім друга, третя… десята, двадцята… І вже не перерахувати, настільки їх стало багато. Придивившись, ми бачимо, що зорі розташовуються то невеличкими групами, то скупченнями. Що це за скупчення? Як впливають зорі на життя на Землі? Що таке Полярна зірка? Яка її роль? Про це та про інші цікаві факти ви дізнаєтесь у ході нашого уроку.
Небесні тіла. Зорі та Сузір’я Мета: - навчальна: сформувати поняття «небесне тіло», «зоря», «сузір’я», формувати знання про особливості зірок (форму, величину, їхню віддаленість від Землі, стан, температуру), кількість зірок, про інші види тіл космічного простору; - розвивальна: формувати наукову лексику, забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ, з якими людина зустрічається у повсякденному житті, розвивати вміння використовувати додаткові джерела природничих знань, самостійно і творчо працювати зі спеціалізованою літературою, сприяти розвитку спостережливості; - виховна: виховувати естетичне сприйняття зоряного неба, повагу до розвитку наукових знань.
У зоряне небо людина вдивлялась ще із сивої давнини. Головними світилами для людини тоді були Сонце та Місяць. Спостерігаючи за їхнім рухом, люди відкрили деякі важливі явища. Так, вони помітили, що денний шлях Сонця по небу залежить від сезону. Вони зрозуміли також, що Місяць і яскраві рухливі зірки, які пізніше греки назвали планетами, рухаються приблизно тим же шляхом, що і Сонце. І ще вони помітили, що в різні сезони року певні зорі сходять незадовго до настання ранку, а інші заходять відразу після заходу Сонця.
Поява мореплавства та рільництва спричинила обожнювання зірок. Уже в сиву давнину люди об'єднали групи зірок у сузір’я і дали їм назви людей, тварин, рослин і речей. Чимало назв сузір'їв та зірок пов'язано з грецькою міфологією. Олександрійські вчені у 3 ст. до н. е. звели в певну систему уявлення античності про сузір'я, дали їм назви, які збереглися до нашого часу. Велика Ведмедиця пов'язана з міфом про Каллісто.
* Прийом «Мікрофон» - Чим відрізняються зорі між собою? - Чи всі зорі однакові? - Що являють собою зорі? - Чому зорі світяться? - Чим відрізняються зорі від інших небесних тіл? - Навіщо зараз вивчати зорі? - Що таке туманності? - 3 чого вони складаються? - Чи можна порівняти туман над землею та туманність у космосі?
Інтерактивна гра «Вірю — не вірю». Сонце — це планета Сузір’я — це зорі, розташовані по всій небесній сфері. Полярна зірка розташовується в сузір’ї Великої Ведмедиці. Сузір’я Малої Ведмедиці ще називають Малим Ковшом. У небі Північної півкулі древні греки виділяли 12 зодіакальних сузір’їв. Сонце рухається навколо Землі.
Підсумки уроку Небесними тілами є всі природні космічні об`єкти, які обертаються навколо Сонця чи іншої зірки Зорі - це гарячі небесні тіла, що випромінюють світло. Зорі поділяються за температурою та розміром. Розрізняють кілька видів туманностей: темна і світлова. Сузір’я — це групи зірок, взаємне розташування яких складає якусь фігуру чи контур.