Презентація "Неологізми"

Про матеріал
Презентація пояснення нового матеріалу, головних понять. Можна використовувати на уроці. Даний матеріал допоможе ознайомити учнів із застарілими словами та видами нових слів ( неологізмами та письменницькими новотвореннями), їх особливостями та сферами вживання; розвивати навички доречного використання цих слів в усному та писемному мовленні; виховувати культуру мовлення школярів. Запропонований матеріал допоможе сформувати наступні компетентності: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною мовою, культурну компетентність.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Неологізми. Письменницькі новотвори. Виконала вчитель української мови Ющенко О. Б.5 клас

Номер слайду 2

Пригадуємо!

Номер слайду 3

Неологізми. Письменницькі новотвори.Інновації- це створення нових речей ( Т. Льютт)Нове життя нового прагне слова ( М. Рильський)ІнноваціїЗверніть увагу на «слово дня». До активної чи пасивної лексики воно належить? Свою думку обгрунтуйте.

Номер слайду 4

Шукаємо відповіді на запитання: Чому в мові виникають нові слова? Хто їх створює?Як довго слово є неологізмом?Чи архаїзми були колись неологізмами?Навіщо потрібні письменницькі новотвори?Чи можна встановити народження слова?

Номер слайду 5

Інформаційна хвилинка. Науковці обрахували, що у мовах народів світу нове слово народжується кожні 98 хвилин. Доля неологізмів різна. Одні з них ніколи не потрапляють до активного словникового фонду, інші перетворюються в загальномовні одиниці й переходять до активного словникового запасу. Це означає, що неологізм – поняття конкретно історичне. У момент його появи й протягом певного часу лексичне новоутворення сприймається як неологізм.

Номер слайду 6

Мовознавча хвилинка. Розгляньте таблицю. Підготуйте розповідь про неологізми та письменницькі новотвори{0505 E3 EF-67 EA-436 B-97 B2-0124 C06 EBD24}Неологізми. Слова,що називають нові предмети або поняття. Блог, гаджет, селфі, коворкінг. Письменницькі новотвори. Авторські неологізми, які придумали письменники(-иці)Зграя, послуга ( Пантелеймон Куліш);чинник, свідоцтво ( Іван Франко);промінь, невідборонно ( Леся Українка)

Номер слайду 7

Інформаційна хвилинка. Серед майстрів індивідуально – авторських неологізмів можна назвати П. Тичину - сміхобризний, злотоцінно, трояндно;Лесю Українку – чарівливий співець;Д. Павличка – змозолілі пальці;М. Стельмаха – веселогубний чоловік.

Номер слайду 8

Лінгвістична хвилинка

Номер слайду 9

https://learningapps.org/display?v=p9xfqaut322 Знайди пару

Номер слайду 10

Спишіть речення, визначте письменницькі новотвори й пояснітьзначення. Поміркуйте, з якою метою їх використали майстри слова.1. Звірокоцький котозвір із вікна хижо визирнув надвір —там весна! 2. Бджолиність золота гуде.3. У ластівки — ластовенятко, в шовковиці —шовковенятко, в гаю у стежки — стеженятко, у хмари в небі — хмаренятко, в зорі над садом — зоренятко вже народилися . 4. У нас, дорослих, є оця внутрішня щемка туга за співописом .5. Ой гроза! Яка тривога! Громорегіт, вітросвист!

Номер слайду 11

Диктант з коментуванням Укажіть авторські неологізми (письменницькі новотвори) та слова, які увійшли до мови від­носно недавно у зв’язку з розвитком науки і техніки. Ракетяться ранкові небеса. «На старт!» — лунають дальні космодроми. І пахне материнкою роса, а космонавт вертається додому (А. Камінчук). Звичними персонажами телестрічок стали безжальні кіборги та підступні андроїди (3 газети). Вже скоро, скоро хмарнокрилі дні завісять світ марудними дощами (Б. Чіп). Зеленіє світ, зеленіє. І майбутній квіт брунькотіє Я. Кремінський).

Номер слайду 12

Хвилинка мудростіПоясніть лексичне значення кожного з неологізмів. Два-три з них уведіть до самостійно складених речень (усно).1. Дотиковий голод (skin hunger)Це потреба людини у дотиках, що стала особливо актуальною в період ізоляції. 2. Волл-кроул. Wall crawl – це вид туристичних подорожей, коли люди їдуть дивитися на стіни, зокрема, цікаві мурали чи графіті.

Номер слайду 13

3. Спендемік. Поєднання слів spend (витрачати) і epidemic (епідемія) означає несподівану тенденцію витрачати гроші під час кризи, особливо на те, що не потрібне. Хвилинка мудростіПоясніть лексичне значення кожного з неологізмів. Два-три з них уведіть до самостійно складених речень (усно).4. Клай-фай. Сli-fi – це книжки та фільми про негативні наслідки змін клімату, наприклад, про лісові пожежі, танення льодовиків чи посухи.

Номер слайду 14

5. Дистанційка. Віддалена (дистанційна) форма навчання, роботи.6. Локдаун. Синонім до українського слова карантин. Хвилинка мудростіПоясніть лексичне значення кожного з неологізмів. Два-три з них уведіть до самостійно складених речень (усно).

Номер слайду 15

Вправа "Групи слів"

Номер слайду 16

{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}Що новена уроці?+Щовідомераніше?VЗ чимви незгодні? _Що незрозуміли? ?Прощо іщехотіли бдізнатися? !Рефлексія

Номер слайду 17

Домашнє завдання. Обов’язкове: опрацювати теоретичний матеріал підручника, виконати вправу. За бажанням: утворити 2 власних неологізма, ввести їх в речення.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
15 вересня 2022
Переглядів
8735
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку