9 листопада – День української писемності і мови
Щороку в Україні відзначають день української писемності і мови . День вшанування пам`яті Нестора літописця. Від нього бере початок писемна українська мова. Рідна мова дорога людині, як саме життя,- говорить народна мудрість. Діти про це повинні пам`ятати і берегти безцінний скарб- мову.
Мета. Систематизувати знання учнів про мову, збагатити власну мову прислів`ями, скоромовками. Удосконалювати навички виразного декламування віршів. Розвивати культуру зв`язного мовлення. Повторити і закріпити вивчене про значення слова, головні члени речення, будову слова. Виховувати любов до рідної мови, до митців українського слова, почуття патріотизму.
Матеріали та обладнання: презентація, малюнковий план уроку, магнітофон, плакат «Ними пишається Україна», картки із завданнями до уроку.
І. Організаційний момент
До уроку всі готові?
Є натхнення для розмови?
Тож не варто зволікати
Час урок розпочинати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Слайди 1-4. Педагог демонструє слайд із образом Нестора літописця та його послідовниками.
Вчитель: Кожному народу дорога його рідна мова, а для нас найдорожча –українська. Щороку 9 листопада в Україні відзначається день української писемності та мови. За православним календарем- це день вшанування пам`яті Нестора літописця. Дослідники вважають, що саме з Нестора починається писемна українська мова. Колись цього дня віддавали дітей до школи. Батьки вірили, що саме цей преподобний допоможе дитині вчитися. Старі люди говорили: « Хто вчиться з молоду- не зазнає на старість голоду».
Наша мова входить до трійки кращих мов світу. Це друга мова за мелодійністю після італійської.
Рідна мова дорога людині, як саме життя, – говорить народна мудрість.
Слайд 5-10. Учні читають із слайдів слова поетів про українську мову.
О, слово, ти як дивная сопілка
То звеселяєш, то хвилюєш нас
Тобі вклонялись Леся Українка
Й благословенний батько наш Тарас
Слайд 11. Народ говорить: «Слово до слова – зложиться мова»
Гасло уроку: Шануйте рідну мову, плекайте рідне слово.
Мова моя українська
Батьківська, материнська
Я тебе знаю не вивчену, просту
Домашню, звичну…
3. Перевірка домашнього завдання
Читання віршів учнями
Дитина: Ми є діти українські
Хлопці та дівчата
Рідний край наш – Україна
Рідна мова – українська
Дитина: Мова кожного народу
Неповторна і своя
В ній гримлять громи в негоду,
В тиші – трепіт солов’я.
2 дітей: Українська рідна мова
Мелодійна, світанкова!
Ти від серця йдеш до серця
І дзвениш, як те джерельце.
Щира, світла і казкова,
Ніжна-ніжна пелюсткова
Хлопчик: Ти багата і барвиста
І дзвінка, і промениста
І буденна, і святкова
Мова наша калинова!
Дівчинка: І свята, і найрідніша
І для слуху наймиліша
У тобі глибінь кринична
Ти близька для нас і звична
І весела, і завзята
Ти дотепна і крилата.
Хлопчик: Лагідна і терпелива
То сумна, то жартівлива
Мелодійна і лірична
І пісенна й поетична.
Вчитель: Скільки прекрасних і чудових слів про мову ми з вами сказали. Наша мова дуже багата і неперевершена. Цією мовою можна написати вірші, де кожне слово з однієї і тієї ж літери.
Качки край копанки клопочуть
Качаток кличуть під комиш
Кача впіймати кішка хоче
Катруся каже кішці! Киш.
Вчитель: У нашій мові є ряд слів із протилежним значенням. Адже у світі є дві протилежні сили і світло і темрява, любов і ненависть, добро і зло.
Дівчинка: В нашій мові є слова
Зовсім протилежні
І частенько так бува
Ми від них залежні.
Хлопчик: Як відійде темна ніч
Стане день, як квітка
Є товстий, неначе піч
Є тонкий, як нитка.
То веселий, то сумний
Кожен з нас буває
То старенький, то новий
Одяг надягає.
Налетів вітрець і стих
Ось таке тут діло
А на плач є завжди сміх
Й сонце засвітило.
Вчитель: Мова – то цілюще джерело. Цей скарб переданий нам сотнями поколінь. Пригадаємо прислів’я про мову.
Складіть прислів’я із двох частин. Прочитайте і поясніть утворені прислів’я.
Слайд 12:
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів
Вчитель: Запишемо у зошитах число, класна робота. Каліграфічна хвилинка.
Каліграфічна хвилинка
М п б ов кн ї ить сл мова
Запишемо два прислів’я, котрі запам’ятались.
Вчитель: Щоб мова була правильною і виразною наш народ склав скоромовки.
Дівчинка: Жатка в полі жито жне,
Жатку жайвір дожене.
Хлопчик: За горою біля броду
Обгороджений город.
Барабанять по городу
Бараболя і горох.
Колись Господь вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали – красу і елегантність, німці- дисципліну і порядок, поляки- здатність до торгівлі, італійці- хист до музики. Обдарував усіх Господь і побачив у кутку дівчину, що одягнена у вишиванку.
-Чого плачеш, дівчино? Ти хто?
-Я – Україна. Плачу, бо земля моя в крові, сини на чужині. Не плач ще залишився один неоціненний талант, що прославить тебе на весь світ- пісня. Дівчина взяла і понесла пісню у народ.
4. Виконання пісні про мову
Вчитель: Як гарно звучить рідна мова у прислів’ях, віршах, скоромовках. Які прекрасні слова у народній пісні. Саме такі гарні слова ми проспіваємо разом у пісні «Мова – чисте джерельце».
Фізкульхвилинка!
Ви втомились,
саме час дружно відпочити
і знайому фізкультпольку
в гості запросити.
Вчитель: Нелегкі завдання в мові
Скільки звуків, літер в слові
Підмет, присудок знайди
Та ще добре текст склади.
Діалог: «Ось ми пара яка у реченні головна».
Присудок: Ти хто?
Підмет: Я підмет! На хто і що відповідаю.
Присудок: Чого ж ти тут блукаєш і кого шукаєш?
Підмет: Кажуть друг у мене був. Що робити всіх питає.
Присудок: Так, це ж я, друзяко. Присудком мене звати.
Підмет: Що ж ти робиш признавайся? Зі мною в парі залишайся.
Присудок: Я з тобою згоджуюсь і з тобою залишаюсь.
Разом: Ось ми пара, яка в реченні головна.
Хтось речення зашифрував, а клас їх розгадав.
Складаємо речення за схемами про мову.
Дівчинка: Ти мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить.
Вчитель: А скільки різноманітних порівнянь у нашій мові. Завдання по варіантах.
І варіант ІІ варіант
вайлуватий як … кольорова як …
голосистий як… голодний як …
міцний як … червоний як …
ІV. Усвідомлення нових знань. Закріплення вивченого про закінчення і основу
Буква до букви і виникло слово. Слово до слова, зложиться мова.
Вчитель: Визначити закінчення і основу у словах, що однаково звучать.
Кожна рослина життя починає з кореня. Слова також мають корені ( слова від яких творяться)
Рідний – рід; шкільна— школа; українська - Україна
Вимова, мовлення, промовляти, мовний
Робота з підручником
Добір спільнокореневих слів до слів земля, родина
Позначення у словах закінчень,основ, коренів.
Слова, у яких спільний корінь- спільнокореневі.
6. Тренувальні вправи. Вправа 116
V. Підсумок уроку
Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній
Вона барвиста і чудова
І кривдити її не смій.
Вона ж у нас така багата
Така чарівна голосна
І нею можна все сказати
І найрідніша нам вона.
Кожен учень промовляє по одному прикметнику:
Ніжна, мила,світанкова,
Ясна,чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча
Дивна, радісна, співуча
Лагідна, жива, казкова
Красна, чарівна,шовкова
Найдорожча,добра, власна,
Мудра,сонячна, прекрасна
Солов` їна, барвінкова
Українська рідна мова
Вчитель:
Любим всі свою родину
А ще більше Україну
Тож у цей святковий час
Хай єднає мова нас!
Сонячна. Прекрасна
VІ. Домашнє завдання
Виконати вправу 118. Опрацювати правило.