9 листопада – День української писемності і мови

Про матеріал
Систематизувати знання учнів про мову, збагатити власну мову прислів`ями, скоромовками. Удосконалювати навички виразного декламування віршів. Розвивати культуру зв`язного мовлення. Повторити і закріпити вивчене про значення слова, головні члени речення, будову слова. Виховувати любов до рідної мови, до митців українського слова, почуття патріотизму.
Перегляд файлу

9 листопада – День української писемності і мови

 

Щороку в Україні відзначають день української писемності і мови . День вшанування пам`яті Нестора літописця. Від нього бере початок писемна українська мова. Рідна мова дорога людині, як саме життя,- говорить народна мудрість. Діти про це повинні пам`ятати і берегти безцінний скарб- мову.

Мета. Систематизувати знання учнів про мову, збагатити власну мову прислів`ями, скоромовками. Удосконалювати навички виразного декламування віршів. Розвивати культуру зв`язного мовлення. Повторити і закріпити вивчене про значення слова, головні члени речення, будову слова. Виховувати любов до рідної мови, до митців українського слова, почуття патріотизму.

Матеріали та обладнання: презентація, малюнковий план уроку, магнітофон, плакат «Ними пишається Україна», картки із завданнями до уроку.

І. Організаційний момент

До уроку всі готові?

Є натхнення для розмови?

Тож не варто зволікати

Час урок розпочинати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Вступне слово вчителя

Слайди 1-4. Педагог демонструє слайд із образом Нестора літописця та його послідовниками.

Вчитель: Кожному народу дорога його рідна мова, а для нас найдорожча –українська. Щороку 9 листопада в Україні відзначається день української писемності та мови. За православним календарем- це день вшанування пам`яті Нестора літописця. Дослідники вважають, що саме з Нестора починається писемна українська мова. Колись цього дня віддавали дітей до школи. Батьки вірили, що саме цей преподобний допоможе дитині вчитися. Старі люди говорили: « Хто вчиться з молоду- не зазнає на старість голоду».

Наша мова входить до трійки кращих мов світу. Це друга мова за мелодійністю після італійської.

Рідна мова дорога людині, як саме життя, – говорить народна мудрість.

Слайд 5-10. Учні читають із слайдів слова поетів про українську мову.

О, слово, ти як дивная сопілка
То звеселяєш, то хвилюєш нас
Тобі вклонялись Леся Українка
Й благословенний батько наш Тарас

Слайд 11. Народ говорить: «Слово до слова – зложиться мова»

  1. Актуалізація опорних знань учнів

Гасло уроку: Шануйте рідну мову, плекайте рідне слово.

Мова моя українська

Батьківська, материнська

Я тебе знаю не вивчену, просту

Домашню, звичну…

 

3. Перевірка домашнього завдання

Читання віршів учнями

Дитина: Ми є діти українські

Хлопці та дівчата

Рідний край наш – Україна

Рідна мова – українська

 

Дитина: Мова кожного народу

Неповторна і своя

В ній гримлять громи в негоду,

В тиші – трепіт солов’я.

 

2 дітей: Українська рідна мова

Мелодійна, світанкова!

Ти від серця йдеш до серця

І дзвениш, як те джерельце.

Щира, світла і казкова,

Ніжна-ніжна пелюсткова

 

Хлопчик: Ти багата і барвиста

І дзвінка, і промениста

І буденна, і святкова

Мова наша калинова!

 

Дівчинка: І свята, і найрідніша

І для слуху наймиліша

У тобі глибінь кринична

Ти близька для нас і звична

І весела, і завзята

Ти дотепна і крилата.

 

Хлопчик: Лагідна і терпелива

То сумна, то жартівлива

Мелодійна і лірична

І пісенна й поетична.

 

Вчитель: Скільки прекрасних і чудових слів про мову ми з вами сказали.  Наша мова дуже багата і неперевершена. Цією мовою можна написати вірші, де кожне слово з однієї і тієї ж літери.

 

Качки край копанки клопочуть

Качаток кличуть під комиш

Кача впіймати кішка хоче

Катруся каже кішці! Киш.

 

Вчитель: У нашій мові є ряд слів із протилежним значенням. Адже у світі є дві протилежні сили і світло і темрява, любов і ненависть, добро і зло.

 

Дівчинка: В нашій мові є слова

Зовсім протилежні

І частенько так бува

Ми від них залежні.

 

Хлопчик: Як відійде темна ніч

Стане день, як квітка

Є товстий, неначе піч

Є тонкий, як нитка.

То веселий, то сумний

Кожен з нас буває

То старенький, то новий

Одяг надягає.

Налетів вітрець і стих

Ось таке тут діло

А на плач є завжди сміх

Й сонце засвітило.

 

Вчитель:  Мова – то цілюще джерело. Цей скарб переданий нам сотнями поколінь. Пригадаємо прислів’я про мову.

  1. Робота над прислів`ями. Учні із слайдів опрацьовують прислів`я.

Складіть прислів’я із двох частин. Прочитайте і поясніть утворені прислів’я.

Слайд 12:

  • Хто мови своєї цурається, хай себе стидається;
  • Будь господарем свого слова;
  • Гостре словечко коле сердечко;
  • Більше діла – менше слів;
  • Птицю пізнати за пір’ям, а людину за мовою.

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів

  1. Робота в зошитах

Вчитель: Запишемо у зошитах число, класна робота. Каліграфічна хвилинка.

Каліграфічна хвилинка

М п б ов кн ї ить сл мова

Запишемо два прислів’я, котрі запам’ятались.

  1. Робота зі скоромовками

Вчитель: Щоб мова була правильною і виразною наш народ склав скоромовки.

Дівчинка: Жатка в полі жито жне,

 Жатку жайвір дожене.

 

Хлопчик: За горою біля броду

Обгороджений город.

Барабанять по городу

Бараболя і горох.

 

  1. Слухання легенди про мову

Колись Господь вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали – красу і елегантність, німці- дисципліну і порядок, поляки- здатність до торгівлі, італійці- хист до музики. Обдарував усіх Господь і побачив у кутку дівчину, що одягнена у вишиванку.

-Чого плачеш, дівчино? Ти хто?

-Я – Україна. Плачу, бо земля моя в крові, сини на чужині. Не плач ще залишився один неоціненний талант, що прославить тебе на весь світ- пісня. Дівчина взяла і понесла пісню у народ.

4. Виконання пісні про мову

Вчитель: Як гарно звучить рідна мова у прислів’ях, віршах, скоромовках. Які прекрасні слова у народній пісні. Саме такі гарні слова ми проспіваємо разом у пісні «Мова – чисте джерельце».

Фізкульхвилинка!

Ви втомились,

саме час дружно відпочити

і знайому фізкультпольку

в гості запросити.

 

Вчитель: Нелегкі завдання в мові

Скільки звуків, літер в слові

Підмет, присудок знайди

Та ще добре текст склади.

  1. Складання речень за схемами

Діалог: «Ось ми пара яка у реченні головна».

Присудок: Ти хто?

Підмет: Я підмет! На хто і що відповідаю.

Присудок: Чого ж ти тут блукаєш і кого шукаєш?

Підмет: Кажуть друг у мене був. Що робити всіх питає.

Присудок: Так, це ж я, друзяко. Присудком мене звати.

Підмет: Що ж ти робиш признавайся? Зі мною в парі залишайся.

Присудок: Я з тобою згоджуюсь і з тобою залишаюсь.

Разом: Ось ми пара, яка в реченні головна.

Хтось речення зашифрував, а клас їх розгадав.

Складаємо речення за схемами про мову.

  1. ______   ======= ……
  2. ________  ======== …..   ……

 

  1. Творчий словниковий диктант:

 

  1. Запишіть частину доби з вечора до ранку. (ніч)
  2. Запиши одним словом «вітер у кишені» (пусто)
  3. Доберіть іменник до прикметників: джерельна, квітучий, сонячний.
  4. Випишіть слова, що мають багато значень: брама, золото, іній, овал, оселедець, споруда, ранок, гребінь.
  5. Напиши назву урочистої назви держави. (гімн)

 

  1. Перевірка написаного

Дівчинка: Ти мову вчи і прислухайся

До того, як вона звучить.

І розмовляти так старайся,

Щоб всім її хотілось вчить.

Вчитель: А скільки різноманітних порівнянь у нашій мові. Завдання по варіантах.

  1. Самостійна робота.

   І варіант ІІ варіант

вайлуватий як …                                  кольорова як …
голосистий як…                                          голодний як …
міцний як …                                                червоний як …

ІV. Усвідомлення нових знань. Закріплення вивченого про закінчення і основу

  1. Фронтальне опитування
  • Що таке закінчення?

Буква до букви і виникло слово. Слово до слова, зложиться мова.

  1. Розбір слова

Вчитель: Визначити закінчення і основу у словах, що однаково звучать.

  1. Пояснення теми: « Корінь слова»

Кожна рослина життя починає з кореня. Слова також мають корені ( слова від яких творяться)

Рідний – рід; шкільна— школа; українська - Україна   

  1. Добір спільнокореневих слів до слова мова

Вимова, мовлення, промовляти, мовний

Робота з підручником

  1. Опрацювання вправи 115.      

Добір спільнокореневих слів до слів земля, родина

Позначення у словах закінчень,основ, коренів.

Слова, у яких спільний корінь- спільнокореневі.

6. Тренувальні вправи. Вправа 116

V. Підсумок уроку

Яка ж багата рідна мова!

Увесь чарівний світ у  ній

Вона барвиста і чудова

І кривдити її не смій.

 

Вона ж у нас така багата

Така чарівна голосна

І  нею можна все сказати

І найрідніша нам вона.

Кожен учень промовляє по одному прикметнику:

Ніжна, мила,світанкова,

Ясна,чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча

Дивна, радісна, співуча

Лагідна, жива, казкова

Красна, чарівна,шовкова

Найдорожча,добра, власна,

Мудра,сонячна, прекрасна

Солов` їна, барвінкова

Українська рідна мова

 

Вчитель:

Любим всі свою родину

А ще більше Україну

Тож у цей святковий час

Хай єднає мова нас!

Сонячна. Прекрасна

 

VІ. Домашнє завдання

Виконати вправу 118. Опрацювати правило.

docx
Додано
15 вересня 2022
Переглядів
645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку