Чи знаєте ви про…? Драконівські закони. До нашого часу збереглися уламки кам’яних плит, на яких записані давньогрецькі юридичні закони. Їх зібрав афінський законодавець Дракон, що жив у VII ст. до н. е. Закони Дракона передбачали найвище покарання як за тяжкі, так і дрібні злочини: вбивство, крадіжку, навіть садовини чи городини, за зневагу до загальних цінностей винного прирікали на смерть. Нині драконівськими називають надзвичайно жорстокі закони, в яких покарання значно перевищує важкість скоєного злочину; а також дуже суворі правила. Прочитайте текст. Усно вкажіть однорідні члени речення. ЗАВДАННЯ
У Євангелії розповідається, що Іуда Іскаріот, один із дванадцяти апостолів Христа, зрадив свого вчителя за тридцять срібняків. Первосвящеників, які прагнули заарештувати Ісуса, він попередив: «Кого я поцілую, то він, — беріть його і обережно ведіть». Підійшовши до Спасителя, Іуда сказав: «Учителю!» — і поцілував його. Ісуса схопили, судили, катували, після чого розіп’яли на Голгофі. Через деякий час від докорів власного сумління Іуда повісився на осиці. На основі цієї історії склався вислів «іудин поцілунок», який символізує зрадництво та лицемірство. Його вживають, коли йдеться про людей, які за дружбою приховують справжню ворожість. Прочитайте текст про історію походження вислову. Поясніть, чому цей текст пов’язаний із темою уроку?Іудин поцілунок
Тренувальна вправа. Порівняйте речення в обох колонках. Проаналізуйте види звертань Добре тобі, брате, маєш крила, маєш силу, є коли літати. Сини мої, гайдамаки! Світ широкий, воля – ідіть, сини, погуляйте, пошукайте долі. Гуляй, пане, без жупана, гуляй, вітре, полем, грай, кобзарю, лий, шинкарю, поки встане доля! Багато ти, батьку, у море носив козацької крові; ще понесеш, друже! Ой зозуле, зозуленько, нащо ти кувала, нащо ти їй довгі літа, сто літ накувала?Думи мої, думи мої, лихо мені з вами! Нащо стали на папері сумними рядами? Бандуристе, орле сизий!Ой Дніпре мій, Дніпре, широкий та дужий! Ой заграй, заграй, синесеньке море, та під тими байдаками… Слава тобі, любомудре, чеху-слав’янине! Що не дав ти потонути в німецькій пучині нашій правді.
БРАТТЯ УКРАЇНЦІЛюбі мої діти, мила, мамо й тату,Я йду на війноньку нашу землю захищати. Не плачте за мною, якщо в полі згину,Все віддам за любу неньку нашу Україну!Єднаємося, браття, в цю лиху годину,Нехай ворог знає ми за Україну. Богу душу нашу віддамо єдину,За нашую землю Священну Україну. Ми за ції степи, за ліси і гори,За лани широкі, за Чорнеє море,За Небесну Сотню, за Тараса брата,За нашу свободу ми побороли ката!З нами свята віра, з нами Бог і правда,І ми проти того, щоб брат ішов на брата. А якщо з війною тоді начувайтесь,Нас ніщо не зупинить! Слава Україні!Не плачте за мною, якщо в полі згину,Все віддам за любу неньку нашу Україну!
Відредагуй речення, записавши звертання у правильній формі і поставивши відповідні розділові знаки Ви (тяжкий ворог) беріть собі дівчину, віддайте пироги! Ой (хлопець) пам'ятайте, ви (друг дорогий) ніколи не міняйте любов на пироги!Червона калина білим цвітом цвіла, через тебе (козак) мене мати била. Ой (Богдан) наш (Гетьман) необачний (син)! Нащо оддав на поталу Неньку-Україну?Повій (вітер) на Вкраїну, де покинув я дівчину… Я - козачка твоя, я – дружина твоя, (пан полковник мій синьоокий…) (Ясен ясен) бачу вас за селом край дороги…. Буду мріяти й жити на крилах надій, як тебе не любити (Київ мій!)
Творче моделювання. Вставити пропущені звертання. Ой, пливе кача по Тисині……, не лай мені… Навари, …, навари, у-ха-ха,… ! Виростеш ти,…, вирушиш в дорогу, виростуть з тобою приспані тривоги! Бачу руки твої, …, твою ласку я чую, …!…, я тобі на трембіті лиш одній в цілім світі розкажу про любов. Їхав козак за Дунай, казав: “…, прощай! Ти, …, неси та гуляй!”Глянь, …., - срібною хвилею стелиться полем туман. Дівчино, милая, конику вороненький, моя чорнобривая, сину, моя рибонько, моя мамо, рідненька, гуцулко Ксеню, мамко моя. ЗВЕРТАННЯ
Рахмани (брахмани) — найвища кат...горія індійських жерців, посередників між з..млею і небом. Вони вчили не боятися смерті, адже разом із нею для людини відкриваються нові радощі: зустріч із богами і предками, пересел..ння душі в нове тіло. Відомості про рахманів є в літописі «Повість минулих літ». Рахманський (брахманський) в..ликдень — стародавнє українське свято на ч..твертому тижні по В..ликодню. Був пошир..ний звичай на В..ликдень кидати в річку шкаралупи крашанок. За повір’ям, через чотири тижні вони припливали до рахманів, і тоді ті знали, що Бог воскрес, і св..яткували свій в..ликдень: нічого не робили, тільки доглядали худобу. В Україні існувало багато звичаїв, пов’язаних із цим днем. Наприклад, на Херсонщині на в..ликодній стіл ставили мисочку із пророщеною яриною, у неї клали стільки крашанок, скільки в сім’ї було померлих. Також люди виходили за село, щоб вбити гадюк, вірячи, що за кожного гада Бог прощає сорок гріхів. Нині від цього свята залишилася тільки назва-фраз..ологізм, що означає «ніколи». На рахманський (брахманський) великдень. Записати текст, вставивши пропущені літери. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією. Домашнє завдання
Прослухайте культову повстанську пісню, інтерпритовану до сучасних воєнних подій. Нас не зламати!!! Оптимізм , єдність і віра в перемогу - це суть і мотивація всього великого і непереможного українського народного фронту : ЗСУ, тероборони, волонтерів і всього народу України. Додамо нотку оптимізму у ленту нашого урокуhttps://www.youtube.com/watch?v=hw. A9j. ZNU1 Dk. ЗАВДАННЯ: виписати на слух із тексту пісні усі варіанти звертань