мета: Створювати умови для формування предметних компетентностей: повторити відомості про життя та творчість письменника; формувати навички аналізу художнього тексту, навички надавати характеристику герою твору; створювати умови для розвитку мови, творчої уяви, мислення, читацької спостережливості, уваги до деталей твору, розвитку словникового запасу; створювати умови для формування виховних компетентностей: інтерес до сучасної дитячої літератури, виховувати загально – людські цінності. Створювати умови для формування ключових компетентностей. Спілкування державною мовою: вміння усно висловлювати думки й тлумачити поняття; уміння вчитися впродовж життя: вміння визначати навчальні цілі; формувати навички самостійної роботи з художнім текстом; культурологічної: розширяти кругозір учнів, формувати здатність розуміти твори літератури, живопису, кіномотографу; соціальної: формувати моральні якості, а саме: віру в можливості самої людини.
Літературна вікторина за змістом твору1. Кого з тварин приніс пан Вівторакус панові Пляшкеру?2. Чому пан Пляшкер просив, щоб пан Вівторакус прийшов до нього у вівторок?3. Що замовив пан Пляшкер?4. Якого кольору були цятки на обличчі Суботика?5. Яку особливість мали цятки на обличчі?6. Як називається пристрій, що виконував бажання?7. Яке було перше бажання у пана Вівторакуса?8. Що пан Пляшкер назвав справжнім дивом?9. Як ще автор називає Суботика?10. Чому почало рости дерево серед кухні?11. Про які інші бажання жалкував Пляшкер?12. За допомогою чого здійснилося останнє бажання пана Пляшкера, щоб Суботик залишився?
Пані Моркван – власниця квартири, у якій живе пан Пляшкер. Строга, серйозна пані, любить чистоту. Вимоглива до свого мешканця. Пан Вівторакус – друг пана Пляшкера. Дуже відповідальний. Любить тварин та птахів. Добросердечний, запальний. Пан Пляшкер – названий батько Суботика. Несміливий закомплексований дорослий чоловік. Живе у найманій квартирі. Боїться свою хазяйку та свого начальника. Має багато бажань, але не може сам нічого зробити. Герої твору Пауля Маара «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу»
Суботик – головний герой твору ( робота в групах)Завдання для 1 групи. Знайти опис зовнішності Суботика, виразно прочитати його. На яких деталях автор акцентує увагу?Завдання для 2 групи Дати відповідь на запитання, що можна сказати про мову Суботика? Як вона його характеризує?Навести 1-2 приклади. Завданнядля 3 групи. Дати відповідь на запитання, як автор описує його стосунки з іншими героями ( Пан Пляшкер, пан Вівторакус…)( навести1-2 приклади)Завдання для 4 групи. Робота із словником. Знайти значення слів «оптиміст»,«песиміст», дати відповідь на запитання: « Суботик- оптиміст чи песиміст?» Завдання для 5 групи. Читання в особах останнього діалогу Суботика з паном Пляшкером.( Попередньо підготовлене)Це дивовижна маленька істота, у нього хоботець, обличчя все у синіх цятках, за допомогою яких можна здійснювати бажання.
Робота над складанням сенкану до слова «Суботик»Суботик. Веселий, привітний. Повернувся, виконує, придумує. Вчить досягати бажань самотужки. Оптиміст. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник). Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники). Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно, це дієслова). Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Кадри із фільму про Суботика. Суботик – герой екранізованого твору «Рудий п’ятачок» ( 2001 року)- Чи відповідає зображення героя фільму вашому уявленню про нього?Пауль Маар написав вісім сценаріїв до кінофільмів і театральних вистав про Суботика. Останній з них — до фільму «Суботик на вдачу», прем’єра якого відбулася у 2012 р. Кінофільм сподобався глядачам і вже виборов премію «Білого Слона» — найвищу нагороду Мюнхенського кінофестивалю 2012 р.
Використані джерела. Н. Химера, Л. Фартух. Зарубіжна література в школах України, №4, 2016, с. 33-39 Інтернет – джерела: В. Берест. Словник літературознавчих термінів, 2014 р. https://ukrlit.net/info/berest/11.html Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ніколенко О. М., Ісаєва О. О., Клименко Ж. В., Мацевко-Бекерська Л. В., Юлдашева Л. П., Рудніцька Н. П., Туряниця В. Г., Тіхоненко С. О., Вітко М.І., Джангобекова Т. А.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07. 2021 № 795)https://osvita.ua/doc/files/news/830/83093/Zarubizhna_literatura_5-9kl_Nikolenko_ta_.pdf. Укрліб(с)2000-2022, П. Маар «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається» https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=669