Презентація "Обставина. Види обставин за значенням"

Про матеріал
Презентацію можна використати на уроці української мови при вивченні теми "Обставина. Види обставин за значенням"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Обставина. Види обставин за значенням

Номер слайду 2

Палаюче сонце висить над степом. Було, незважаючи на таку рань, душно як улітку. За лісом широкі поля поволі й лагідно спускалися вниз. (За творами М. Коцюбинського)Виразно прочитайте речення, опустивши виділені слова. На що вказують ці слова?

Номер слайду 3

ОБСТАВИНАВиражає характеристику чи ознаку діїПИТАННЯЯк? Де? Куди? Для чого? Чому?За якої умови?ВИРАЖАЄТЬСЯІменником,Прислівником,Інфінітивом. Дієприслівникомфразеологізмом. Міри й ступеня. Способу діїмісцячасуумовиметипричини

Номер слайду 4

Обставина – це другорядний член речення, який указує на місце, час, спосіб дії, мету, умову, причину дії і відповідає на питання де? куди? як? для чого? тощо.

Номер слайду 5

Берізка вибігла з гайка, спинилась при дорозі. (М. Гірник)2 . У поле вийшла жниця в надвечір'я, нажала перший сніп на свіжий хліб. (Д. Ткач)

Номер слайду 6

Берізка вибігла з гайка, спинилась при дорозі. (М. Гірник)3. У поле вийшла жниця в надвечір'я, нажала перший сніп на свіжий хліб. (Д. Ткач)

Номер слайду 7

прислівниками: Завертає путь (куди?) угору. дієприслівниками: Я йшов (як?) сумуючи. іменниками: Тут берег вигнувся (як?) в підкову. інфінітивом: Кличе мати(куди?)вечеряти. словосполученнями: Школярі йшли (як?) по два в колоні. фразеологізмами: Микола прокидається (коли?) до перших півнів. Обставина виражається:

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Практичні завдання Спишіть речення, уставляючи на місці пропуску обставини з довідки1. Упала паморозь на сливи, тумани бродять … (М. Овдієнко).2. А … дощ січе, в шибки стукає тонко (Д. Обухов).… скрипів і осипався клен (Л. Костенко). Тільки голе гілля й мертве листя … шелестить під ногами востаннє. (В. Сосюра) Ходить ніч така стривожена … темних і густих (В. Корж). ДОВІДКА. По ярах, в травах, за вікнами, вночі, в саду.

Номер слайду 10

Практичні завдання Перепишіть прислів’я, на місці крапок уписуючи дібрані з довідки антоніми. Підкресліть всі члени речення. Хто влітку час гайнує, той … голодує Він спершу їде, а … запрягає. Запряг прямо, поїхав … . Звикай до роботи змолоду, то … не знатимеш голоду. Ворона в гості літає, то ніколи … не буває. Жито годує всіх, а пшениця … . Краще один день прожити соколом, ніж усе життя … . ДОВІДКА. Вдома, потім, на старість, узимку, на вибір, криво, вороною

Номер слайду 11

Практичні завдання Перепишіть, підкресліть усі члени речення. Визначте види обставин за значенням. Визначте поширені обставини. Удосвіта хвилі дніпровські барвінком цвітуть (Є. Гуцало). Горить над степами вишнева зоря України (П. Перебийніс). Прийду на сповідь до Дніпра, схилюся над водою (М. Луків) Серденьком б’ється джерельце цілюще, з ним розмовляю один на один ( М. Осадчий). Вогняним їжаком, сердито настовбурчивши золоту щетину, сідало сонце (С, Васильченко).

Номер слайду 12

Практичні завдання Тече вода з-під явора, яром на долину (Т. Шевченко). 2. В понеділок вранці щось дуже рано засвітилось у Хомишиній хаті (І. Нечуй-Левицький).3. Виходить з дому Гриць Комар гуляти після школи. (М. Пригара)4. Листя з суму жовтіє, а деяке з туги кривиться. (Остап Вишня).5. Весело проходить свято при щасті, при достатках, а коли горе на душу налягло, коли туга за серце кусає — тоді свято не в свято. (Панас Мирний);6. Усупереч хворобі хлопець продовжував навчання7. Маю я святе синівське право з матір’ю побуть насамоті (В. Симоненко).8. У хаті ще більше потемніло (Панас Мирний). Визначіть вид обставини ( за значенням)

Номер слайду 13

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вид обставини. Відповідає на питання. Приклади. Місцяде? куди? звідки?Ідуть дівчата в поле жати (Т. Шевченко)Часуколи? відколи? доки?Сьогодні пішов сніг. Метидля чого? з якою метою?Нам слово треба для життя, для дії. Причиничому? через що?Очі в дівчини од страху розширились. Умовиза якої умови?При вологій весні озимина буде доброю. Допустунезважаючи на що?Незважаючи на дощ, група вирушила в похід. Способу діїяк? у який спосіб?Часто блимаючи горіла лампадка. Міри і ступеняякою мірою? як багато?Кожний рівчачок чи ямку сповнювала по вінця вода (О. Донченко)

Номер слайду 14

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!

pptx
Додано
15 листопада 2022
Переглядів
5473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку