Урок на тему "Твір-роздум на морально-етичну суспільну тему у публіцистичному стилі"

Про матеріал
Проєкт самовдосконалення. Етап самореалізація.Конспект уроку з української мови для 8 класу на тему: "Твір-роздум на морально-етичну суспільну тему у публіцистичному стилі".
Перегляд файлу

Учитель-методист

    Мігалкіна І.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОЄКТ САМОВДОСКОНАЛЕННЯ

з української мови

етап самореалізація

уч                         8 -  класу

        _______________

 

___________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2022р.


                    

                                    

ТЕМА: Твір-роздум на морально-етичну суспільну тему у публіцистичному стилі.

МЕТА: Проєктування самостійної творчої форми – твору-роздуму і створення його.

Тип заняття: Образно-проєктивний.

Рівень свідомості: Моя особистість творча!

Стани, що формуються:

  • Воля
  • Відповідальність
  • Дисциплінованість
  • Обов’язок

Відчуття, що плекаються:

  • Людина – суспільна (колективна) особистість
  • Мораль і етика – невід’ємні обов’язкові складові свідомості людини

Наше заняття побудоване на трьох структурних етапах.

І. Розвиток

ІІ. Саморегуляція (саморозвиток)

ІІІ. Самореалізація у створенні власної літературної форми

1. Розгляньте по черзі три малюнки: дерево, лотос, спіраль.

Прочитайте уважно все, що записано на елементах цих предметів. Користуючись трьома визначеними етапами (І, ІІ, ІІІ), спробуйте встановити відповідність між малюнком і етапом.

 


І етап                       


Словникова робота

2. Складіть словник знань, користуючись тлумачним словником

Слова

Синоніми

Значення

1.

Мораль -

 

1.

 

2.

Етика -

 

2.

 

3.

Суспільство -

 

3.

 

4.

Публіцистика-

 

4.

 

5.

Стиль

мовлення

 

5.

6.

Твір-роздум -

 

6.

 

7.

Алгоритм -

 

7.

 

3. Уміння

 Зробіть аналіз тексту щодо всіх визначених умінь.

                                    

Якщо людина замерзає або вмирає від голоду, у боротьбі життя вона цілком спроможна втратити людську подобу. Спрацьовує інстинкт самозбереження. Та щойно потреба в їжі, одязі, житлі перестає бути основною, на перший план відразу висувається потреба в самоствердженні.

Що це за потреба? Вона полягає в необхідності викликати до себе повагу людей. Повага до тебе інших стає, в свою чергу, підґрунтям самоповаги.

Особливо нестримною потреба самоствердження є в молодих людей. Погляньте, як часом вони червоніють або ж полотніють, не знаючи, куди подіти руки. Що подумають люди, що скажуть про те, який ти, що зробив, що сказав, де став, куди пішов?

Самоутвердження, завоювання авторитету — справа непроста. Щоб заслужити повагу, необхідно стати майстром певної справи, потрібно поводитися так, щоб тебе просто неможливо було не поважати. Навчитися чогось, як і постійно контролювати самого  себе — дуже непросто. Набагато простіше вдатися до псевдосамоствердження, такого собі замінника, ерзацу.

Майже в кожному класі є такий собі блазень, клоун, який розважає публіку на уроках. Майже в кожній школі є хуліган місцевого значення, який, як може, отруює життя вчителям і директору. Блазні й мікрохулігани — дуже різні, проте суть їхньої поведінки одна-єдина — це форма псевдосамоствердження. Блазнювати чи розмахувати кулаками, погодьтеся, легше, ніж навчитися робити щось таке, чого ніхто інший не може.

Можна піти ще простішим шляхом. Можна одягнутися, як заведено в людей, поваги яких ти добиваєшся. Адже зустрічають завжди за одежинкою, і проводжають найчастіше за нею ж. Так що жодних розумових зусиль не знадобиться.

Розумні бізнесмени давно запримітили цю людську слабинку — вивищитися за рахунок не змісту, а форми, не розуму, а одежини. На цьому вони й облаштували свій бізнес, розкрутивши могутній маховик індустрії моди. Ви тільки уявіть, що сталося б на Заході, якби штани, черевики, меблі й машини кожен купував раз на двадцять років (теоретично таке цілком можливо)? Через рік економіка була б зруйнована дощенту...

Мода існує не тільки на одяг, меблі, машини. Є мода на проведення дозвілля, теми розмов і навіть «переконання» (звісно, в лапках). Металіст, кришнаїт, рокер, брейкер, хіпар будуть годинами розповідати, як їх «осінило». А спитайте, чому, скажімо, кришнаїзм, а не іслам? Чому рок-н-рол, а не гопак? Тому що сьогодні одне модне, інше — ні. Зміниться мода, і на зміну металові прийде пір'я, класичні східні єдиноборства поступляться перед кетчем, тобто бійкою без жодних правил.

I все через те, що мода — найпростіший спосіб псевдо-самоствердження.

(390 слів.)    (За I. Вестужевим-Ладою.)

Словник

Інстинкт, авторитет - тут: загальновизнаний вплив, повага, загальне визнання

Індустрія  - промисловість

Кришнаїзм  - одна з релігій

Іслам - одна з найпоширеніших у світі релігій, інші назви — мусульманство, магометанство

Кетч - різновид професійної боротьби, що дозволяє будь-які прийоми

 

 

Висновок:

1. Межі тексту:                                          

2.Тема тексту :____________________________________________________

3. Головна думка:                                                                                                                                                                                                                            

4. Заголовок:                                                                                                                                                                                                                                

5. Мікротеми тексту:                                                                                                                                                                                                                               6.                                                                      План                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            _____________________________________________________________

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          _____              ____________________________________________________________

6. Виражальні засоби мови:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

7. Рівень реалізації задуму:      _____________________________________              ___________________________________________________________________________________________________________________________________

 
ІІ етап                         

          4   

       3         5

            

 

       2                 6

  

            

 

    1                    7

 

 

 

 

 

2. Виберіть із запропонованих нижче тем свою, тобто ту, яка може стати темою вашої роботи. Запишіть її.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Моя тема твору: ____________________________________________________

3. Завдання щодо операцій з темою.

 1) про які загальнолюдські цінності будете писати?

 Пропоную встановити якості людини, які сприяють її самовдосконаленню.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • Встановіть, які людські вади заважають розвитку людської особистості

 

 

     Б        З    С    О           І                   І                   Ь

 

 

     Р            З    Д           А          О          А           І           Т     Ь

 

 

     Г           І

 

 

    А    Г            Е          И                 І                   Ь

 

 

    З    А                  Р    І                   Ь

 

 

   З            Р    О                 М    І           І            Т     Ь

 

 

     Е                  Ї           М

 

 

 ВИСНОВОК:

 Ці людські вади заважають

 

  С            Ю

 

    моєї особистості.

 2) уявіть людину, що є моральною. Опишіть її, користуючись визначенням словника

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

 3) чи логічними будуть вчинки людини, про яку ви писали вище?

 

 

курильщик

 

4) що таке образне мислення? Поясніть це на прикладі текстів

Публіцистичний стиль

Науковий стиль

Художній стиль

Виголошення закликів типу “В житті завжди є місце для подвигів”, спроби принизити подвиг до рівня звичайної норми поведінки є найгрубішою фальшю, тому що подвиг – це злет душі, це звитяга, це факт виняткового героїзму, принесення себе в жертву заради порятунку людей, які, можливо, зовсім тобі незнайомі, і доля яких ще мить тому зовсім тебе не обходила.

Далеко не кожен спроможний на таку самовідданість! Отже, не будемо лицемірити, закликаючи до масового героїзму.

Подвиг – це вчинок, що потребує від людини граничного напруження волі та сил, пов’язаний з подоланням надзвичайних труднощів. Потреба у здійсненні подвигу виникає здебільшого у виняткових обставинах (під час воєн, стихійного лиха, катастроф).

Здійснення подвигу завжди пов’язане з самовідданістю і є вибором, що досягається ціною щастя, а, можливо, й життя.

Кажуть, що поезії передує подвиг. I яка вона є, сама природа подвигу? Чи здатен його вчинити той, хто заздалегідь готує себе до цього, чи, може, ближчий до істини той, для кого подвиг — це акт миттєвий, блиска-вичний, майже рефлекс-торний? Він, певне, як спалах, його вічність вкладається в мить, він там, де з ходу йдуть щ, смертельний ризик, без вагань кидаються на двобій із злом...

Висновок: ознаки образного мислення                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

_________________________________________________________________

 5) опишіть, використовуючи ознаки образного мислення, ситуацію, характерну для вашої людини чи групи людей.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ____

 6) складіть усний твір-роздум у публіцистичному стилі, використавши нижче поданий фактичний матеріал, доповнивши його дібраним самостійно.

 Слова для довідки: зовнішній вигляд співрозмовника; візуально здобута інформація; враження про партнера; людину прикрашають чарівність і розум; вираз обличчя; посмішка щира, привітна; триматися скромно; мова спокійна, плавна; створення психологічно сприятливої атмосфери; важливу роль у процесі спілкування; приємне враження від зовнішності людини; неповторна особистість; зовнішня краса – не головне; не слід забувати і про охайність зачіски; складовою невербального спілкування.


 

 

      важлива

1. Зовнішній вигляд  роль

      спілкуванні

            успіху

        2. Запорука

        поведінка

       голос

3. Увага       жести

       міміка

   щирість

  шляхетність

   душевний     4. Духовна краса

   спокій

     розум

       члени родини

5. Гідність       національна

       власна

  усмішка        

     довіра   6. Запорука успіху

    щирість

        доброзичлива  

     упевненість

7. Мова   плавність

     чемність

        8. Арістотель про

        спілкування

 

Матеріал для твору:

Німецький учений Німіц стверджує, що щирість чи фальшивість усмішки легко виявити. Слід стежити за швидкістю піднімання куточків рота й одночасного розширення очей з наступним короткочасним їх заплющуванням. Останнє свідчить про доброзичливість, щирість, довіру до співбесідника.

Арістотелеве застереження про те, що розумній людині легко порозумітись із подібною до себе, тоді як дурень завжди буде в пошуках доброго співрозмовника.

Мораль — система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей. Найважливішою функцією моралі є узгодження вчинків окремих осіб з інтересами інших людей, суспільства загалом. Характерною особливістю моралі є те, що вона ґрунтується не на примусі, а на силі переконання, громадської думки, виховання, традицій, морального авторитету окремих осіб, організацій чи установ. Велику роль у моралі відіграє свідомість як суспільна, так й індивідуальна.

Моральні якості — поняття, за допомогою яких виділяють і характеризують найтиповіші риси людської поведінки. Моральні почуття — особистісне ставлення людей до різних сторін людського буття.

Гуманізм світоглядний і моральний принцип, в основу якого покладено переконаність у безмежності людських можливостей і здатності людини до самовдосконалення, вимога свободи і захисту гідності людської особистості, ідея про право людини на щастя.

Людяність— моральна якість, що виражає принцип гуманізму стосовно повсякденних взаємовідносин між людьми. Передбачає повагу до людей, співчуття, довіру до них, великодушність, здатність на самопожертву заради інтересів інших людей, а також скромність, чесність, щирість. Синонім: гуманність.

Гідність — моральне поняття, що виражає уявлення про цінність будь-якої людської особистості, а також особливе ставлення людини до себе самої. На почутті власної гідності ґрунтуються самоконтроль людської особистості, вимогливість людини до себе. Разом із совістю й честю гідність є одним із засобів усвідомлення людиною відповідальності перед собою та іншими.

Стаття 28. Кожен має право на повагу до його гідності. Ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському ' або такому, що принижує його гідність, поводженню чи покаранню.

З Конституції України.

Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе. Ми хоч бідні, проте гідні. Не давайся під ноги! Або на щиті, або під щитом. Бережи честь змолоду. Сумління — найкращий порадник.

Народна творчість.

...При старших годиться мовчати, премудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а щонайбільше розумом вбирати, не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато, очі тримати донизу, а душу вгору. ...Не хвалю я ні себе, ні своєї сміливості, а хвалю я силу Творця і прославляю милість Його за те, що він мене ... не лінивим створив, а на всякі людські діла достойним..

Повчання Володимира Мономаха дітям

Він дивився на мене тупо

Очицями, повними блекоти:

Дарма йіи себе уявляєш пупом,

На світі безліч таких, як ти. —

Він гримів одержимо і люто,

I кривилося гнівом лице рябе,

Він ладен був мене розіпнути

За те, що я поважаю себе.

Не стала навколішки гордість моя... Ліниво тяглася отара хвилин...

На світі безліч таких, як я,

Але я, їй-Богу, один.

У кожного Я є своє ім 'я,

 На всіх не нагримаєш грізно,

Ми не безліч стандартних "я ",

А безліч всесвітів різних.

Ми — це народу одвічне лоно,

Ми — океана вселюдська сім 'я.

I тільки тих поважають мільйони,

Хто поважає мільйони "Я".

В.Симоненко

ІІІ етап                        

1. Доберіть синонім до назви етапу:                   .

2. Спіраль як шлях  

            

 

моєї особистості.

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Процес      - це тиша,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              _____              _____________________________________________________________              ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

4. Прочитайте те, що написали:

  а) удоскональте орфографію, синтаксис;

  б) простежте логіку написаного;

  в) зверніть увагу на образність, підсильте її, де потрібно.

 5. Взаємоперевірка (обмін роботами).

 6. Читання кращих робіт.

 7. Самооцінка за схемою.

 

 

Кольори

Рівні  свідомості

Емоційні стани

Вимоги складання твору-роздуму

Ознаки художнього стилю

Оцінка

7

Всі кольори

Само- реалізація

Насолода від праці

Написання твору

Індивіду-

альність, неповтор-ність мови

 

6

Білий

Само-відкриття

Співчуття, доброзич-ливість

Колективна робота

Естетична функція

 

5

Синій

Само-стердження

Упевне-ність

Розкриття тези

Виразність

 

4

Малиновий

Само-  заглиблення

Безстраш-ність

Підпорядко-ваність твору основній думці

Новотвори

 

3

Зелений

Само-усвідомлення

Урівнова-женість

Використання мовних засобів

Мовні засоби

 

2

Жовтий

Само-визначення

Терпіння

Уява, образність

Образність

 

1

Жовто-гарячий

Само-пізнання

Сором’яз-ливість

Потенціал

Емоційність

 

 

1

O:\_4Sub\101Ukr\Docs\Minibook\008.doc 16.11.2022 13:30 1

doc
Додано
16 листопада 2022
Переглядів
2903
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку