Оцінювання – це процес збирання й аналізу інформації з різних джерел для глибокого розуміння того, що знають і розуміють учні в результаті навчання і як вони можуть ці знання застосувати. Томас А. Анджело, К. Патрисія Кросс Оцінювання – це теж елемент навчального процесу, тож воно теж повинно мати навчальний ефект. Ми не маємо права оцінювати те, чого ми не навчили. Ольга Бершадська
«Якщо уявити учнів в образі рослин, то підсумкова оцінка, прийнятна для традиційного навчання, – це процес простого вимірювання їхнього зросту. Результати вимірювань будуть цікавими для порівняння та аналізу, але вони самі по собі не впливають на ріст рослин. Формувальне оцінювання, навпаки, схоже на підживлення і полив рослин. Тим самим безпосередньо впливає на їх ріст»
* ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ ПРОТИ ТРАДИЦІЙНОГО Традиційне оцінювання (підсумкове, сумативне) Формувальне оцінювання Мета Оцінити рівень навчальних досягнень учнів (оцінити якість) Оптимізація навчального процесу для розвитку особистості учнів (підвищити якість) Хто оцінює Вчитель Вчитель, самооцінювання, взаємооцінювання Оцінюється Результат навчання Процес навчання
* Традиційне оцінювання (підсумкове, сумативне) Формувальне оцінювання Порівнюється З іншими учнями З попередніми досягненнями учнів Пріоритет Оцінки Учіння Тип взаємодії у класі (групі) Конкуренція (змушує учнів конкурувати між собою) Співпраця, співтворчість (допомагає учням вчитися один в одного) Мотивація Знижується Підвищується Критерії Не чіткі Чіткі, прозорі продовження Під час формувального оцінювання ми корегуємо процес навчання, під час сумативного – визначаємо якість його результатів.
* це не оцінка, а механізм формування навчального процесу; це інструмент підтримки, а не контролю; відбувається під час навчання і є його частиною; оцінює процес навчання; завжди є позитивним; індивідуалізоване; забезпечує зворотний зв'язок, який допомагає зрозуміти наступні кроки в навчанні; усвідомлення самим учнем дистанції між тим, чого він хоче досягти, і тим, де він знаходиться в даний момент; планування того, що учень повинен зробити, щоб цю дистанцію скоротити; зміцнює впевненість у тому, що можна поліпшити результати. Чим є формувальне оцінювання та чим воно не є:
* ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ Завдання вчителя – розкрити потенціал кожної дитини, а не перевірити її на відповідність певному стандарту. Оцінювання досягнень учнів необхідно спрямовувати на формування позитивної їх самооцінки. Доцільно акцентувати увагу лише на позитивній динаміці досягнень учнів. Про труднощі у навчанні необхідно говорити з учнем індивідуально, аби не створювати ситуацію колективної зневаги до дитини. Формувальне оцінювання не повинно містити частки НЕ, жодних негативних суджень чи критики. Формувальне оцінювання діагностує сфери, які потребують покращення, і допомагає покращити їх.
* Доцільно вчити дітей взаємооцінюванню при цьому формувати уміння коректно висловлювати думку про результат роботи однокласника, давати поради щодо його покращення. Важливо не протиставляти дітей одне одному. Стимулюючим має бути порівняння роботи (відповіді, дії тощо) з тим, як працювала дитина раніше. Формувальне оцінювання не може складатися з балу, цифри, букви чи лише одного слова. Вчитель має надавати батькам пояснення, письмову чи словесну.
Техніка «Трихвилинна пауза» Учитель надає учням трихвилинну паузу, яка дає можливість учням обдумувати поняття, ідеї уроку, пов’язати з попереднім матеріалом, знаннями, досвідом, а також визначитися із незрозумілими моментами. Я змінив/змінила своє ставлення до…. Я дізнався/дізналася більше про…. Я здивувався/здивувалася тому, що … Я відчув/відчула… Я ставився/ставилася до …
* ГРУПА ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ ПРИКЛАДИ ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ Сервіси для створення вікторин, опитувальників, онлайн тестувань kahoot.com, socrative.com, mentimeter.com, onlinetestpad.com, quizlet.com, quizizz.com, Віртуальні дошки padlet.com, trello.com, twiddla.com, whiteboard.org, realtimeboard.org Мультисервіси для створення інтерактивних завдань learningapps.org, studystack.com Сервіси для створення хмар слів answergarden.ch, wordart.com, tagхedo.com Формувальне оцінювання та цифрові технології
* ГРУПА ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ ПРИКЛАДИ ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ Сервіси для створення карт знань mindmeister.com, mindmapninja.com, coogle.it, bubble.us, mindomo.com, mind24.com, wisemapping.com, spiderscribe.net Сервіси для створення інфографіки та візуалізації piktochart.com, canva.com, visual.ly, prezi.com, thinglink.com Google-сервіси google-документи, google-презентації, google-таблиці продовження Цифрові технології та інструменти дають можливість відразу отримати зворотній зв'язок.