Опис власного педагогічного досвіду.
Педагогічна ідея
вчителя трудового навчання Макорти Людмили Олексіївни
«РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ЗА ДОПОМОГОЮ ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ »
Опис педагогічного досвіду учасника першого (районного) туру всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2021» Макорти Людмили Олексіївни, вчителя трудового навчання Покотилівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Харківської районної ради Харківської області
Номер слайду 2
Педагогічна ідея: “Розвиток творчих здібностей на уроках трудового навчання за допомогою творчих завдань”
Номер слайду 3
Педагогічне кредо: БАЧИТИ В КОЖНІЙ ДИТИНІ ОСОБИСТІСТЬ
Номер слайду 4
Девіз мого життя: «Вік живи – вік учись»
Номер слайду 5
З точки зору педагогічної психології найбільш актуальним є питання про формування креативної уяви і творчих здібностей учнів. На сьогоднішній день актуальною є проблема пошуку засобів розвитку розумових здібностей, пов’язаних з творчою діяльністю учнів як в колективній, так і в індивідуальній формі навчання. Цим зумовлений вибір проблеми, над якою я працюю – «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках трудового навчання за допомогою творчих завдань».
Номер слайду 6
Одна з головних цілей в моїй роботі з дітьми — це навчити учнів мислити та створити відповідні умови для реалізації творчих можливостей. Діти завжди повинні знаходитися в пошуку, кожного разу відкриваючи для себе щось нове. У творчій обстановці завжди народжуються нові ідеї, задуми, виникає атмосфера співпраці, яка у свою чергу народжує смак до творчості, робить його привабливим для усіх. На мою думку використання творчих завдань та спеціальних вправ дозволяє досягти цієї мети.
Номер слайду 7
Реалізація провідної ідеї мого педагогічного досвіду сприятиме формуванню і розвитку проектно-технологічної та інформаційно-комунікативної компетентностей учнів на уроках трудового навчання та в позаурочний час. У процесі роботи використовую основні теоретичні засади розвитку освіти в Україні, які викладено в Законах України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти, у Національній стратегії розвитку освіти Україні в XXI ст., в інших нормативних документах. Встановлені стандартом вимоги до результатів навчання викликають необхідність у зміні змісту предмета на основі національного виховання як умови досягнення високої якості сучасної освіти. Усвідомлюю, що сучасний учитель трудового навчання повинен стати конструктором нових педагогічних ситуацій, нових завдань, спрямованих на використання узагальнених способів діяльності, формуванні трудових навичок та вмінь, виховання національної свідомості, розвитку проектно-технологічної та інформаційно-комунікативної компетентностей. Організація навчального процесу реалізується в урочному, позаурочному, позашкільному та дистанційному напрямах.
Номер слайду 8
Співпраця учнів і вчителя – діалог двох партнерів Розвиток мислення, уяви, фантазії Формування вмінь і навичок дослідницької роботи Відсутність страху Атмосфера радощів Свідоме засвоєння знань і вмінь Залучення до самостійного здобуття, збору і дослідження інформації Індивідуальний підхід Від цікавості до допитливості
Номер слайду 9
Номер слайду 10
У своїй діяльності, як вчителя трудового навчання, я вбачаю основним завданням формувати в учнів технічного і технологічного кругозору; культури праці та побуту; самостійного та критичного мислення; розвитку особистісних якостей, потрібних людині як суб’єкту сучасного виробництва і культурного розвитку суспільства, виховання відповідальності за результати власної діяльності.
Номер слайду 11
Знаходячись в постійному пошуку, намагаючись підходити творчо до учбового процесу, я, як учитель, мрію побачити в кожному своєму учневі, перш за все добру, чуйну, люблячу усе прекрасне навколо людину. Уроки спрямовані на розвиток творчих здібностей, уяви, фантазії учнів. Підбираю цікаві і зрозумілі для них теми для творчості.
Номер слайду 12
Процес творчості стримується жорсткими рамками та формами навчального процесу, тому особливо актуальним є використання нестандартних форм уроку. Серед них такі: урок-вікторина, урок-змагання, урок-конкурс, урок-виставка, інтегрований урок. У процесі творчої діяльності важливу роль відіграють і пізнавальні процеси, і потреби, і почуття, і вольові дії. Пізнання починається з відчуттів та сприймань, розвиток яких дає можливість відбивати предмети та явища реальної дійсності у всій їх повноті та точності. У процесі творчої діяльності в учнів виробляється вміння виділяти відчуття окремих якостей та властивостей матеріалів, сприймати конструктивні особливості деталей вузлів та виробів у цілому.
Номер слайду 13
На уроках діти працюють як індивідуально, так і в творчих групах. Робота творчих груп над колективними проектами має велике виховне значення для розвитку художнього смаку, інтересу до мистецтва свого народу, його історії, традицій, для професійної орієнтації.
Номер слайду 14
Номер слайду 15
Для зацікавленості до предмету, розвитку творчих здібностей практикую проведення нетрадиційних уроків, застосування рольові та ділові ігри, проблемні ситуації, творчі завдання, дискусії, творчі експерименти, пов’язую діяльність учнів на уроках з їхнім власним досвідом. Це допомагає розвинути комунікативні вміння та навички, розвинути фантазію, встановити емоційний контакт між учнями.
Номер слайду 16
Результатом моєї педагогічної діяльності є високий рівень знань учнів, який підтверджується позитивною динамікою результатів навчання за останні п’ять років роботи. Мої учні є переможцями ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з трудового навчання. У 2018-2019 навчальному році 8 клас ІІ місце, 11 клас ІІ місце, у 2019-2020 навчальному році 9 клас ІІІ місце, 11 клас ІІ місце. Традиційною є для школи виставка робіт декоративно-ужиткового мистецтва «Дивограй», на якій учні представляють найрізноманітніші вироби. Кращі роботи презентуються на виставці робіт районного конкурсу «Дивограй».
Номер слайду 17
Брала участь у районних семінарах - практикумах, майстер-класах, засіданнях творчих груп, груп педагогічної майстерності, районних конкурсах декоративно – ужиткового мистецтва «Ниточка до ниточки, квіточка до квіточки», «Весна із квітами з’являється на світ» (посіла ІІ місце), член журі з оцінювання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з трудового навчання.
Номер слайду 18
Головною проблемою в роботі вважаю обмеженість часу викладання трудового навчання. Розв’язання даної проблеми здійснюється за рахунок варіативної складової. Не завжди технічні та матеріальні можливості школи відповідають моїм задумам та ідеям. Особливу увагу слід звертати на розвиток самостійних творчих здібностей учнів, бо саме через творчість найбільш повно виявляються професійні інтереси та нахили. Таким чином, розвиток творчих здібностей учнів відкриває нові можливості для реалізації потреб особистості в розвитку творчого потенціалу, сприяє формуванню ключових компетентностей, дозволить стимулювати учнів до активної участі в різноманітних конкурсах та проєктах.