Комплексне вивчення наявний рівень знань і вмінь учня, можливості, потреби рівень підготовленості дитини до школи адаптаційний потенціал (які можуть виникати труднощі в адаптації, чи перебувала дитина в колективі тощо) особливості розвитку пізнавальних процесів вміння, сильні якості та труднощі, освітні галузі, в яких учень потребує допомоги інформація щодо впливу порушень розвитку дитини на її здатність до навчання аспекти соціального/емоційного розвитку, в яких учень потребує допомоги
Завдання учасників навчально-виховного процесу Батьки – надають інформацію про стан здоров’я, розвиток, інтереси, особливості поведінки дитини Фахівці – визначають особливості розвитку тих чи тих процесів, функцій Педагоги – з'ясовують наявний рівень знань та вмінь, співставлення вимог програми та можливостей дитини, особливості поведінки, спілкування з ровесниками та дорослими Адміністрація – організовують додаткову адміністративну підтримку (розклад, додаткові фахівці)
Питання, які слід розглянути У яких сферах розвитку необхідно надати допомогу? Скільки часу на тиждень триватимуть заняття з фахівцями або додаткові заняття? Які зміни у розкладі мають відбутися? Які заходи будуть запропоновані для встановлення співпраці з іншими учнями? У яких заходах, крім навчальних, дитина братиме участь?
Питання, які слід розглянути Чи потрібен дитині супровід для навчання в школі? Які адаптації середовища, технічного забезпечення необхідно здійснити? Яких фахівців необхідно залучити? Якою є поведінка дитини, яких змін вона потребує для поліпшення процесу навчання? Який теперішній рівень досягнень дитини? З удосконалення/розвитку яких навичок необхідно розпочати?
Міністерством соціальної політики України Класифікатор професій доповнено посадою асистента вчителя інклюзивного навчання (наказ Держспоживстандарту від 28.07.2010 № 327) Типові штатні нормативи загальноосвітніх навчальних закладів, затверджені наказом МОН від 06.12.2010 № 1205, зареєстрованим у Мін’юсті 22.12.2010 за № 1308/18603 Постанова Кабінету Міністрів України від 18.08.2012 № 635 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963» Лист МОНмолодьспорту від 25.09.2012 №1/9-675 «Щодо посадових обов'язків асистента вчителя» Лист МОНмолодьспорту від 28.09.2012 №1/9-694 «Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивним навчанням»
допомагає в організації навчально-виховного процесу в класі з інклюзивним навчанням надає допомогу учням з особливими освітніми потребами в організації робочого місця; проводить спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб допомагає концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та самоконтролю учня співпрацює з фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною з особливими освітніми потребами та приймають участь у розробленні індивідуальної програми розвитку забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови навчання, виховання та праці. Веде встановлену педагогічну документацію разом із вчителем формує учнівське портфоліо Організаційна функція
Навчально-розвиткова функція співпрацюючи з учителем класу, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів здійснює соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію учнів сприяє розвитку дітей з особливими освітніми потребами, поліпшенню їхнього психоемоційного стану стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє виявленню та розкриттю їхніх здібностей, талантів, обдарувань шляхом їх участі у науковій, технічній, художній творчості створює навчально-виховні ситуації, обстановку оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому
Діагностична функція разом із групою фахівців, які розробляють індивідуальну програму розвитку, вивчає особливості діяльності і розвитку дітей з особливими освітніми потребами оцінює разом із вчителем навчальні досягнення учня оцінює виконання індивідуальної програми розвитку вивчає та аналізує динаміку розвитку учня