Особистісно-орієнтована модель освіти Актуальними для нової української школи є такі ідеї дитиноцентризму:відсутність адміністративного контролю;активність учнів у навчальному процесі;взаємозв'язок особистого розвитку дитини з її практичним досвідом;обов'язкове врахування інтересів кожної дитини;виховання вільної незалежної особистості;забезпечення свободи і права дитини в усіх проявах її діяльності;впровадження шкільного самоврядування.
Формування загальнолюдських цінностей У здійсненні виховного процесу мають ураховуватися такі організаційні орієнтири:виховання не зводиться до окремих виховних занять;до створення виховного середовища залучається весь колектив школи;учитель є взірцем людини вихованої, своїм прикладом він надихає і зацікавлює дитину;у плануванні діяльності враховуються індивідуальні нахили і здібності кожної дитини, створюються належні умови для їх реалізації;співробітництво з позашкільними закладами освіти;активне залучення до співпраці психологів і соціальних педагогів;налагодження постійного діалогу з батьківською спільнотою.
Структура освітнього процесу В початковій школі виділено два цикли навчання: перший – адаптаційно-ігровий (1 – 2 класи); другий – основний (3 – 4 класи). Метою першого циклу навчання, відповідно до його назви, буде природне входження дитини в шкільне життя, послідовна адаптація до нового середовища. Метою другого циклу є здійснення навчального процесу з концентрацією педагогічної уваги на формуванні в учнів відповідальності і самостійності; підготовка до успішного навчання в основній школі.
Організація освітнього середовища Окрему увагу вчителів має привернути розділ Концепції, присвячений опису змін в організації сучасного освітнього середовища. У зв'язку з тим, що в шкільному житті зросте частка групової ігрової, проектної і дослідницької діяльності, мають бути урізноманітнені варіанти упорядкування освітнього простору. Крім класичних варіантів класних кімнат доцільно використовувати новітні, наприклад, мобільні робочі місця, які можна легко трансформувати для групової роботи.