Матеріал для використання заступникам директора з навчально-виховної роботи, допоможе при підготовці педради на задану тему, при плануванні методичної роботи в школі
«Підготовка педагогічних і науково-педагогічних працівників, їх професійне самовдосконалення – важлива умова модернізації освіти » Національна доктрина розвитку освіти Нормативно-правові документи Міністерства освіти і науки України «Педагогічні та науково-педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру». Закон України « Про освіту»
Педагоги не можуть успішно когось учити, якщо в цей же час ретельно не вчаться самі. Алі Апшероні Педагогічний словник так визначає поняття «самоосвіта»: «Самоосвіта, ціленаправлена пізнавальна діяльність, керована самою особистістю; придбання систематичних знань у будь-якій галузі науки, техніки, культури, політичному житті й т.д. В основі самоосвіти лежить цікавість того, хто навчається, в поєднанні з самостійним вивченням матеріалу»
Важливою рисою самоосвіти вчителя є те, що результатом його роботи виступає не лише власне самовдосконалення в особистісному й професійному плані, а й розвиток учнів (вихованців). Учитель повинен сам досягти успіху, щоб його досягли учні. Самоосвіта – це безперервний процес саморозвитку та самовдосконалення педагога
МЕТА САМООСВІТИ ПЕДАГОГА Розширення загальнопедагогічних і психологічних знань з метою поширення й удосконалення методів навчання й виховання Поглиблення предметних знань Оволодіння досягненнями педагогічної науки, передової педагогічної практики Підвищення загальнокультурного рівня педагога
Самоосвітню діяльність вчителя можна розглядати як сукупність вісьмох «само»: - самооцінка – вміння оцінювати власні можливості; - самооблік – вміння брати до уваги наявність в себе певних якостей; - самовизначення – вміння вибрати своє місце в житті, суспільстві, усвідомлювати свої інтереси; - самоорганізація – вміння знайти джерело пізнання й адекватні своїм можливостям форми самоосвіти, планувати, організовувати робоче місце та діяльність; - самореалізація – реалізація самою особистістю своїх можливостей; - самокритичність – вміння критично оцінювати перевагу та недоліки власної роботи; - самоконтроль – здатність контролювати свою діяльність; - саморозвиток – результат самоосвіти.
ОРГАНІЗАЦІЯ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ В ШКОЛІ Індивідуальна науково-методична робота Групова робота педагогів Колективна методична робота Методична рада школи Курсова підготовка Творчі майстерні РМО Майстер кла Педагогічна рада школи Самоосвітня діяльність Лекції семінари. Практикуми, круглі столи, відкриті уроки. Тренінги конференції ШМК
Основні етапи мотивації професійного самовдосконалення фахівців Мотивація самопізнання Мотивація планування самовдоско-налення Мотивація реалізації програми самовдоскона-лення й самоконтролю Мотивація професійного самовдосконалення фахівців - це сукупність усіх спонукань та умов, що детермінують, спрямовують і регулюють процес професійного самовдосконалення працівника.
Вивчення законодавчої та нормативно-правової бази Науково-теоретична та методична підготовка Методичні питання предмету Психолого-педагогічні основи навчання та виховання Вивчення передового педагогічного досвіду Основи педагогічного управління Підвищення етико-естетичного рівня, культури
ЕТАПИ ЗМІСТ РОБОТИ ТЕРМІН I. Діагностичний 1. Аналіз утруднень. 2. Постановка проблеми. 3. Вивчення літератури з проблеми, ППД. I рік роботи над темою. II.Прогностичний 1. Визначення мети й завдань роботи. 2.Розробка системи заходів, спрямованих на розвязання проблеми. 3. Прогнозування результатів. I рік роботи над темою. III. Практичний Впровадження перспективного педагогічного досвіду, системи заходів. Формування методичного комплексу. Відстеження процесу, поточних, проміжних результатів. Коригування роботи. II рік роботи над темою. (III), (IV). IV.Узагальню- ючий 1. Підведення підсумків. 2. Оформлення результатів роботи. 3. Подання матеріалів. III рік роботи над темою. (IV), (V). V.Впроваджу- вальний 1. Використання досвіду самим педагогом у процесі подальшої роботи. 2. Розповсюдження. У подальшій педагогічній діяльності.
Я Запровадження в практику роботи сучасних інноваційних технологій Слідкувати за нововведеннями та методичними порадами Відвідування уроків колег Використання досвіду роботи передових вчителів району, області Підписка на фахові видання Запровадження в практику роботи нових методів роботи з учнями Ознайомлення з нормативними документами
Основні вимоги до самоосвіти педагога: зв'язок самоосвіти з практичною діяльністю педагога; систематичність і послідовність самоосвіти, неперервний характер роботи, постійне ускладнення змісту та форм самоосвіти; комплексний підхід до відбору змісту й організації обраної теми з самоосвіти; індивідуальний характер самоосвіти не виключає і колективних форм роботи; гласність і наочність результатів самоосвітньої роботи в педагогічному колективі школи, району, області; створення в школі певних умов, що спонукають звертання педагогів до нових наукових досягнень і фактів передового педагогічного досвіду; завершеність самоосвітньої роботи на кожному її етапі.
Види діяльності в процесі самоосвіти: систематичний перегляд певних телепередач; читання конкретних педагогічних періодичних видань; читання методичної, педагогічної і предметної літератури; огляд в Інтернеті інформації з предмету, що викладається, педагогіки, психології, педагогічним технологіям; рішення завдань, вправ, тестів, кросвордів та інших завдань по своєму предмету підвищеної складності, або нестандартної форми; відвідування семінарів, тренінгів, конференцій, уроків колег; дискусії, наради, обмін досвідом з колегами; вивчення сучасних психологічних методик в процесі інтерактивних тренінгів;
вивчення іноземних мов для читання інформації про досягнення світової педагогіки; систематичне проходження курсів підвищення кваліфікації; проведення відкритих уроків для аналізу з боку колег; організація гурткової та позакласної діяльності з предмета; вивчення інформаційно-комп'ютерних технологій; відвідування предметних виставок і тематичні екскурсії з предмета; написання статей у періодичну пресу та фахові журнали; спілкування з колегами в школі, районі, місті і в Інтернеті; ведення здорового способу життя, заняття спортом, фізичними вправами. Хвороби - велика перешкода для професійного зростання.
Освітні програми і технології, рівень навченості дітей. Рівень психофізіологічного комфорту, розвинутість професійних та особистісних якостей. Характер взаємин між учасниками навчально-виховного процесу, розширення комунікативного простору. Рейтинг педагога. Підвищення кваліфікації, авторські програми, впровадження педагогічних технологій, активність у науково-методичній роботі.
Традиційні Інноваційні Науково-методичні Доповідь; виступ на семінарі; виступ на педагогічні раді; виступ на засіданні методичного об’єднання; дидактичний матеріал; розробка пакету стандартного поурочного планування з теми чи групи тем; комплект дидактичного матеріалу з предмета; збірники практичних, контрольних робіт; розробка комплекту роздаткового матеріалу з предмета; розробка тематичних класних годин, батьківських зборів чи позакласних заходів; розробка пакету олімпіадного матеріалу для підготовки учнів; база даних питань і задач з предмета тощо. Проект; розробка електронних уроків, посібників тощо; розробка пакету тестового матеріалу в електронних оболонках; створення особистої методичної чи предметної web-сторінки; створення електронної бібліотеки творів художньої літератури згідно програм тощо. методичний посібник; навчальний посібник; стаття до фахового видання; науково-методична розробка; методичний чи діагностичний кейс; створення термінологічного словника; творчий звіт тощо.
З появою в роботі вчителя комп'ютера та Інтернету значно підвищуються можливості вчительського самоосвіти. З'являються нові теми, цікаві завдання та способи їх реалізації. Нагадаємо, що мета і в цьому випадку залишається незмінною - підвищення ефективності навчання. Які нові способи самореалізації відкриваються перед вчителем за умови використання комп'ютера та Інтернету?
база даних методик навчання; пакет матеріалів за однією з педагогічних технологій (інтерактивних, диференційоване, блочне, випереджальний та ін. навчання); проект особистої методичної веб-сторінки; пакет сценаріїв уроків із застосуванням інформаційних технологій; створення електронної бібліотеки творів художньої літератури згідно загальноосвітньою програмою; ведення предметного гуртка з використанням медіа-ресурсів.
Підводячи підсумок вищесказаного, можна стверджувати, що чим більше інформації, методів та інструментів у своїй роботі використовує вчитель, тим більшим буде ефект від його роботи. Але яким би сучасним комп'ютером і найшвидшим Інтернетом не забезпечити вчителя, найголовніше - це бажання вчителя працювати над собою і його здатність творити, вчитися, експериментувати і ділитися своїми знаннями та досвідом, набутими у процесі самоосвіти. Завжди пам’ятайте слова Джимі Рона – всесвітньо відомого філософа бізнесу, який розробляв стратегії діяльності Coca-Cola, I.B.M., Xerox, General Motors і був особистим бізнес-тренером Білла Гейтса: "Формальна освіта допоможе вам вижити, а самоосвіта приведе вас до успіху".
Самотест «Шляхи розвитку» 1. У мене часто з’являється бажання більше знати про себе. 2. Я вважаю, що в мене немає потреби в чомусь змінюватись. 3. Я впевнений у своїх силах. 4. Я вірю, що всі мої плани здійсняться. 5. У мене немає бажання знати свої плюси та мінуси. 6. У моїх планах я найчастіше сподіваюсь на щасливий випадок, ніж на себе. 7. Я хочу краще та більш ефективно працювати. 8. Я вмію примусити себе змінитися, коли це потрібно. 9. Мої невдачі частіше пов’язані з невмінням працювати. 10. Я цікавлюся думкою інших про мої якості та можливості. 11. Мені важко самостійно домогтися того, що задумано. 12. У будь-якій справі я не боюся невдач та помилок. 13. Мої якості та вміння відповідають вимогам моєї професії. 14. Обставини сильніші за мене, навіть якщо я дуже бажаю щось змінити.
Ключ до обробки результатів: 1+, 2-, 3+, 4+, 5-, 6-, 7+, 8+, 9+, 10+, 11-, 12+, 13-, 14- Аналіз результатів. Для визначення величини готовності пізнати себе (ГПС) потрібно підрахувати кількість збігів відповідей на самотест з ключем за твердженнями 1, 2, 5, 7, 9, 10, 13. Максимальне значення величини ГПС дорівнює 7 балів. Так само визначається готовність самовдосконалюватися (ГС). Підраховуємо кількість збігів затвердженнями 3, 4, 6, 8, 11, 12, 14. Максимальне значення ГС дорівнює 7 балам.