Техніка зворотного зв’язку Вписати у таблицю, таблицю укласти в папку «Підготовка до ЗНО»1. Фразеологічні словосполучення: гіркий хліб, пекти раки, море по коліна.2. Крилаті вислови: Борітеся — поборете. Пропаща сила. Ахіллесова п’ята.3. Прислів’я та приказки: Друзі пізнаються в біді. Дивиться, як кіт на сало.4. Народні порівняння: білий як сніг, вродлива, як маків цвіт.5. Народні побажання: з роси та й з води; хай йому грець.6. Професійні вислови: бурхлива реакція,гірка пілюля, ділові папери.7. Усталені звороти: мати на увазі, брати участь, надати слово.
Дослідження- аналіз (колективна робота)Прочитайте речення. Визначте в першій частині синоніми, а в другій антоніми. Випишіть 2 речення з синонімами й одне з антонімами.1. Пишно займаються багряні зорі навесні(Л. Українка). Хай цвітуть прапори пурпурові, як сади, як весна молода(В. Сосюра). От і розбіглася на морі супротивна хвиля, а з теї хвилі вилетіли коні, як жар червоні, у червону колясу запряжені…(Л. Українка)2. З новими друзями не забувай старих(Прислів’я). Ластівка день починає, а соловей кінчає(Прислів’я). Хто забуває про малу послугу, не вартий великої(Прислів’я).(слайд)
Лінгвістичне дослідження (робота в групах)Розпізнайте фразеологізм, поясніть його значення. Завдання першої групи:1. Від побаченого в нього очі на лоба полізли (велике здивування). 2. Працювали, аж очі на лоба лізли, возили землю, за три роки й завод виріс. (фізичне напруження, важку працю, стомлення )(Т. Хижняк) 3. Очі лізуть на лоб, а за плечима мурахи. (відчуття страху, переляку) (М. Коцюбинський).
Лінгвістичне дослідження (робота в групах)Розпізнайте фразеологізм, поясніть його значення. Завдання другої групи:1) Рота як слід він не вспіє роззявити — зараз готове все (говорити, казати що-небудь) (П. Грабовський) 2) У хаті слухали, роззявивши роти, намагаючись не пропустити жодного слова. (уважно слухати). 3) Глухі діди роти пороззявляли, бо ще ніколи не бачили таким збудженим свого Зарубу (бути дуже враженим чимось) (В. Кучер) 4) Ну, гони биків, чого рота роззявив? (бути неуважним) (Г. Тютюнник) На чуже добро ще змалку рота роззявляє (посягати на що-небудь). (С. Голованівський).
Лінгвістичне дослідження-задача. З’ясуйте значення фразеологізмів у поданих реченнях.1. Чіпка, розгнівавшись на Бородая, хотів пустити йому півня. (З учн. тв.). 2. Співаючи, Максим знову пустив півня (Журн.)- Чи є щось спільне у значенні фразеологізмів?- Як називаються такі фразеологізми?
Пошукова робота ( за варіантами)Завдання дляІ варіанта. З рідного батька здере. Гнути спину. Перебиватися з хліба на воду. Завдання дляІІ варіанта. Ударити лихом об землю. Справляти реготи. На ладан дише. Доберіть до фразеологічних зворотів антонімічні (письмово в зошиті). Пояснити їх значення.
Гра «Фразеологічний аукціон» У фразеологічні одиниці вставте пропущені слова (користуйтесь довідкою). Поясніть значення фразеологізмів. Гострити …; сам собі …; … на … не попадає; викинути з …; втрачати …; … з’їсти; прихилити …; ламати …; не по …; на … ходити; крізь … цідити. Довідка:малюнки