Українська мова 9 клас
Тема уроку. Складнопідрядні речення з кількома підрядними.
Мета уроку: учити учнів розрізняти за характером взаємозв’язків головне і підрядне речення у складнопідрядних реченнях із послідовною, однорідною і неоднорідною підрядністю, розвивати навички грамотного письма, вміння складати такі речення, використовувати їх у мовленні; виховувати любов до родини, рідної землі.
Обладнання: комп’ютери, інтерактивна дошка, підручники.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
І. Організація учнів до роботи.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності .
Ми вивчили всі види підрядних речень у складнопідрядному. А чи тільки одна підрядна частина може бути у складнопідрядному реченні?
Сьогодні ми розглянемо, які поєднання підрядних частин можуть траплятися, як називаються такі речення, будемо вчитися конструювати і вводити в текст.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Щоб полегшити собі роботу, пригадаємо види підрядних речень, які ми вивчили. Зробимо це за допомогою тестових завдань, які є в комп’ютері.
Завдання.
Визначити вид підрядного речення, позначивши правильний варіант відповіді.
а) наслідкове; б) означальне; в) місця;
а) місця; б) з’ясувальне; в) часу;
Вмирали у битвах мільйони борців,
Щоб стяг синьо-жовтий піднявсь величаво
Й над Києвом стольним віки майорів. (П. Тимочко)
а) допустове; б) означальне; в) мети;
а) місця; б) причини; в) умови;
а) умови; б) часу; в) причини;
а) з’ясувальне; б) означальне; в) порівняльне;
а) допустове; б) місця; в) порівняльне;
а) з’ясувальне; б) умови; в) ступеня способу дії;
а) наслідкове; б) умови; в) часу;
а) означальне; б) ступеня і способу дії; в) мети;
а) причинове; б) допустове; в) наслідкове;
IV. Вивчення нового матеріалу.
а) Його (рушник) мені подарувала мати, щоб я не смів ту землю забувати, де їв хліб-сіль і знав солоний піт. (А. Малишко)
[дієсл.], щоб (ім..), (де) – послідовна підрядність
мети означальне
б) Я так люблю, коли весною земля парує по степах, коли сосновою смолою, тобі здається, світ пропах (Г. Тютюнник).
[дієсл.], (коли), (коли). - однорідна підрядність
з’ясувальне з’ясувальне
в) Коли любов крізь дим проніс і спав ночами на снігах, тоді відчуєш, як до сліз земля для тебе дорога.
(Коли), [дієсл.], як ( ) – неоднорідна підрядність
умови з’ясувальне
Чим відрізняється речення із неоднорідною підрядністю, записані нами, від речення у правилі підручника?
(Записане на дошці має різні підрядні речення, а в підручнику – однакові за значенням підрядні (з’ясувальні) залежать від різних слів у головному).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з підручником.
Вправа./Виписати по одному реченню до кожного виду підрядності/
Я люблю, щоб сонце гріло, щоб гукали скрізь громи, щоб нове життя будило рух і гомін між людьми.
[дієсл.], щоб ( ), щоб ( ) , щоб ( ) – однорідна підрядність.
з’ясувальне з’ясувальне з’ясувальне
Вже було за південь, коли минули ліс і виїхали на чистий степ, що легенько піднімався вгору.
[дієсл.], (коли ), (що ) – послідовна підрядність
часу означення
Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумати, що надворі не бабине літо, а справжнє літо.
Якби ( ), [ ], що ( ) – неоднорідна підрядність
умови з’ясувальне
Вибрати складнопідрядні речення з різними видами підрядності, побудувати схеми, пояснити розділові знаки.
Найвизначнішим національним символом з-посеред природних об’єктів для українців є Дніпро, який пролягає через усю Україну і через усю її історію, який оспіваний у численних піснях, думах і легендах. Дніпро – національна гордість, слава України. На українській землі є ще дуже багато різних природних об’єктів, відомих і шанованих усім українським народом. Усі знають, наприклад, гору Говерлу, яка височить у Карпатах, бо це найвища гора на нашій землі. Острів Хортиця, який нині є фактично частиною міста Запоріжжя, бо саме там колись існувала Запорізька Січ, став дорогим серцю кожного українця символом історії козацтва.
Символом України є калина, чорнобривці, тополя і верба, соняшник.
На інтерактивній дошці подано прості речення. Використавши їх як головні, утворити складнопідрядні речення з кількома підрядними. Учні працюють парами, придумуючи кожен свою підрядну частину і спільно конструюючи речення.
Люблю свій рідний край, … (тому що я патріот своєї країни, яка для мене є найкращою).
Доля навчила мене шанувати родину, … (де батькова мудрість і суворість формують характер, де мамина любов виховує доброту і милосердя).
Материнське серце завжди палахкотить теплом, … (яке зігріє в холоді життєвих негараздів).
Учні працюють групами (наприклад, по п’ять – шість осіб), намагаючись скласти якомога більше речень до поданих схем.
[дієсл.], щоб ( ), щоб ( ). (Коли), [дієсл.], що ( ).
[дієсл.], щоб ( ), ( який ).
Тематика речень – любов до рідної землі, родини.
Завжди милуватимусь рідним містом, щоб отримувати насолоду від його краси, щоб у серці завжди залишалася загадка про край мого дитинства.
Коли ми йдемо у доросле життя, наші матері впевнені, що кожен із нас гідно пройде свій шлях.
Любов до рідного краю живе у моєму серці, щоб постійно живити той вогник патріотизму, який не згасне у моїй душі.
Написати твір-мініатюру «Край мого дитинства», використавши складнопідрядні речення з різними ви дами підрядності.
VI. Домашнє завдання.
VII. Підсумок уроку
Які види підрядності ви запам’ятали?