Урок "Складнопідрядні речення з кількома підрядними"

Про матеріал
Мета уроку: учити учнів розрізняти за характером взаємозв’язків головне і підрядне речення у складнопідрядних реченнях із послідовною, однорідною і неоднорідною підрядністю, розвивати навички грамотного письма, вміння складати такі речення, використовувати їх у мовленні; виховувати любов до родини, рідної землі.
Перегляд файлу

Українська мова    9 клас                       

Тема уроку. Складнопідрядні речення з кількома підрядними.

 

Мета уроку: учити учнів розрізняти за характером взаємозв’язків головне і підрядне речення у складнопідрядних реченнях із послідовною, однорідною і неоднорідною підрядністю, розвивати навички грамотного письма, вміння складати такі речення, використовувати їх у мовленні; виховувати любов до родини, рідної землі.

 

Обладнання: комп’ютери, інтерактивна дошка, підручники.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

     Хід уроку.

І. Організація учнів до роботи.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності .

 Ми вивчили всі види підрядних речень у складнопідрядному. А чи тільки одна підрядна частина може бути у складнопідрядному реченні?

 Сьогодні ми розглянемо, які поєднання підрядних частин можуть траплятися, як називаються такі речення, будемо вчитися конструювати і вводити в текст.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 Щоб полегшити собі роботу, пригадаємо види підрядних речень, які ми вивчили. Зробимо це за допомогою тестових завдань, які є в комп’ютері.

Завдання.

 Визначити вид підрядного речення, позначивши правильний варіант відповіді.

 

  1. Благословенна та година, як мати народила сина і нарекла його Тарасом  (Вол. Коломієць).

а) наслідкове;  б) означальне;   в) місця;

 

  1. Там, де рідні кожна стежка і стеблина, бродять мої думи і  пісні мої (Андрій Малишко )

а) місця;   б) з’ясувальне;   в) часу;

 

  1. Живи та міцній, Українська Державо,

     Вмирали у битвах мільйони борців,

 Щоб стяг синьо-жовтий піднявсь величаво

 Й над Києвом стольним віки майорів. (П. Тимочко)

а) допустове;   б) означальне;   в) мети;

  1. Воскреснемо, брати і сестри, бо земля наша розіп’ята на хресті історії, але свята (Я. Гоян).

а) місця;   б) причини;   в) умови;

 

  1. Страшно людині, коли їй нема кому відчинити  дверей (М. Стельмах).

а) умови;   б) часу;    в) причини;

 

  1. Наче фенікс відроджується із попелу, воскресла пісня «Червона калина» із страшного забуття, скинувши із себе пута.

а) з’ясувальне;  б) означальне;   в) порівняльне;

 

  1. Хоч не одного там калічили ті скали, ми далі йшли (І. Франко).

а) допустове;   б) місця;    в) порівняльне;

 

  1. Ти знаєш, що ти людина? (В.Симоненко)

а) з’ясувальне;  б) умови;    в) ступеня способу дії;

 

  1. Чудовий літній ранок на Україні у жнива, коли пісня жайворонка запізнюється з початком трудового дня (Г. Тютюнник).

а) наслідкове;   б) умови;    в) часу;

 

  1. Тим дужче ми свій край любитимем, чим більше ми обійдем                 світу (М. Ткач).

а) означальне;  б) ступеня і способу дії;  в) мети;

 

  1. Любов до Батьківщини робить нас сильнішими, так що шануймо рідну землю – квітучу, багату і неповторну.

а) причинове;  б) допустове;   в) наслідкове;

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Спостереження за складнопідрядними реченнями із різними видами підрядності (на інтерактивній дошці).
  • Визначити граматичні основи
  • Побудувати схему речень
  • Визначити види підрядних речень

 

а) Його (рушник) мені подарувала мати, щоб я не смів ту землю забувати, де їв хліб-сіль і знав солоний піт. (А. Малишко)

 

 [дієсл.], щоб (ім..),   (де) – послідовна підрядність

  мети              означальне

 

б) Я так люблю, коли весною земля парує по степах, коли сосновою смолою, тобі здається, світ пропах (Г. Тютюнник).

 

[дієсл.],           (коли),         (коли).  - однорідна підрядність

 з’ясувальне          з’ясувальне

в) Коли любов крізь дим проніс і спав ночами на снігах, тоді відчуєш, як до сліз земля для тебе дорога.

 

 (Коли),    [дієсл.],      як (  ) – неоднорідна підрядність

  умови                 з’ясувальне

 

  1. Робота над правилом підручника

Чим відрізняється речення із неоднорідною підрядністю, записані нами, від речення у правилі підручника?

 (Записане на дошці має різні підрядні речення, а в підручнику – однакові за значенням підрядні (з’ясувальні) залежать від різних слів у головному).

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота з підручником.

Вправа./Виписати по одному реченню до кожного виду підрядності/

Я люблю, щоб сонце гріло, щоб гукали скрізь громи, щоб нове життя будило рух і гомін між людьми.

 

[дієсл.],     щоб   (  ),  щоб (   ) ,    щоб   (  )   – однорідна підрядність.

  з’ясувальне     з’ясувальне    з’ясувальне

 

 Вже було за південь, коли минули ліс і виїхали на чистий степ, що легенько піднімався вгору.

 

 [дієсл.],    (коли  ),  (що ) – послідовна підрядність

              часу         означення

 

 Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумати, що надворі не бабине літо, а справжнє літо.

 Якби  (        ),     [    ],  що    (     ) – неоднорідна підрядність

   умови       з’ясувальне

  1. Робота з текстом

Вибрати складнопідрядні речення з різними видами підрядності, побудувати схеми, пояснити розділові знаки.

 

Найвизначнішим національним символом з-посеред природних об’єктів для українців є Дніпро, який пролягає через усю Україну і через усю її історію, який оспіваний у численних піснях, думах і легендах. Дніпро – національна гордість, слава України. На українській землі є ще дуже багато різних природних об’єктів, відомих і шанованих усім українським народом. Усі знають, наприклад, гору Говерлу, яка височить у Карпатах, бо це найвища гора на нашій землі. Острів Хортиця, який нині є фактично частиною міста Запоріжжя, бо саме там колись існувала Запорізька Січ, став дорогим серцю кожного українця символом історії козацтва.

Символом України є калина, чорнобривці, тополя і верба, соняшник.

 

  1. Творче завдання.

На інтерактивній дошці подано прості речення. Використавши їх як головні, утворити складнопідрядні речення з кількома підрядними. Учні працюють парами, придумуючи кожен свою підрядну частину і спільно конструюючи речення.

 

Люблю свій рідний край, … (тому що я патріот своєї країни, яка для мене є найкращою).

Доля навчила мене шанувати родину, … (де батькова мудрість і суворість формують характер, де мамина любов виховує доброту і милосердя).

Материнське серце завжди палахкотить теплом, … (яке зігріє в холоді життєвих негараздів).

 

  1. Конструювання складнопідрядних речень із різними видами підрядності до запропонованих схем.

Учні працюють групами (наприклад, по п’ять – шість осіб), намагаючись скласти якомога більше речень до поданих схем.

 

 

[дієсл.],     щоб   (  ),  щоб (   ).       (Коли),    [дієсл.],      що (  ).

 

 

[дієсл.],     щоб   (  ),    (  який   ).

 

 Тематика речень – любов до рідної землі, родини.

 

Завжди милуватимусь рідним містом, щоб отримувати насолоду від його краси, щоб у серці завжди залишалася загадка про край мого дитинства.

Коли ми йдемо у доросле життя, наші матері впевнені, що кожен із нас гідно пройде свій шлях.

Любов до рідного краю живе у моєму серці, щоб постійно живити той вогник патріотизму, який не згасне у моїй душі.

 

  1. Робота над складанням тексту.

Написати твір-мініатюру «Край мого дитинства», використавши складнопідрядні речення з різними ви дами підрядності.

VI. Домашнє завдання.

 

VII. Підсумок уроку

 Які види підрядності ви запам’ятали?

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Подольська Тамара Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
30 листопада 2022
Переглядів
1913
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку