Українська мова 9 клас
Тема уроку: Складнопідрядне речення з кількома підрядними.
Мета уроку: закріпити й поглибити знання учнів про складнопідрядне речення з кількома підрядними, удосконалити вміння розставляти розділові знаки, складати схеми; формувати у школярів позитивне ставлення до навчання; розвивати логічне мислення.
Обладнання: картки.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань
Повторення ключових питань.
Проаналізувати:
1 група: Відтворити теоретичні відомості про однорідну та неоднорідну підрядність.
2 група: Відтворити теоретичні відомості про послідовну підрядність.
3 група: Відтворити теоретичні відомості про змішану підрядність.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Сформулювати мету сьогоднішнього уроку нам допоможуть експерти, скориставшись формулою «Сьогоднішній урок навчить нас…».
IV. Систематизація та узагальнення знань
1.Графічний диктант.
Складнопідрядне речення з одним підрядним графічно позначте цифрою 1, складнопідрядне речення з кількома підрядними – 2.
(1,1,1,2,2)
2. Робота з картками.
Запишіть речення, розставте і поясніть розділові знаки. Складіть схеми, вкажіть вид підрядності.
І-ІІ рівень.
Купала у любистку мати, щоб любляче серце мати, щоб рідний край свій любить.
ІІІ рівень.
Коли любов крізь сніг проніс і спав ночами на снігах, тоді відчуєш, як до сліз земля для тебе дорога.
IV рівень.
Блищить хистке світло в’юнистої річечки, яка гасне у рідколіссі в берегових заростях, щоб потім тихо увійти розгалуженим гирлом у могутні води Дніпра.
3.Складання схем до речень.
4.Творче завдання за рівнями.
Середній рівень
Складіть речення за поданою схемою, використавши матеріал про свій рідний край.
( ), [ ], ( ).
Достатній рівень
Опишіть місцевість, де ви живете, використавши в структурі тексту речення з неоднорідною підрядністю. Розкажіть, що вам відомо з історії виникнення назви вашого рідного краю.
Високий рівень
За поданим початком допишіть твір-мініатюру на тему «Місто мого дитинства», в структурі якого використайте складнопідрядне речення з послідовною підрядністю.
Вранішнє сонце, заглянувши в дзеркальну воду широко плинного Дніпра, сповістило про новий день. Своїм промінням воно освітило місто, яке приваблює нас тихими скверами і мальовничими околицями.
5.Робота з текстом у групах.
Прочитайте текст . Визначте його тему, стиль, тип мовлення. Випишіть складнопідрядні речення з кількома підрядними. Вкажіть тип підрядності.
І група.
Перша датована згадка про Київ у давньоруському літописі належить до 862 року, коли правили князі Аскольд і Дір, які були вбиті новгородським князем Олегом. Він княжив тридцять літ, і йому належать пророчі слова про майбутню велич Києва: « Це буде мати містам руським» .І мальовниче урочище над Дніпром досі зветься Аскольдовою могилою.
Найбільшого розквіту Київська держава досягла за князювання Володимира, коли у 988 році було запроваджено християнство, що мало велике прогресивне значення, бо відігравало важливу роль у зміцненні єдності держави.
ІІ група.
Київ завжди пишався своїм мальовничим розташуванням. Панівне положення високих круч над Дніпром імпонувало київським князям, які зводили над схилами руки храми і палаци, що зримо свідчили про могутність влади і держави. І Володимир Святославович влаштував літню свою резиденцію над Дніпром у княжому селі Берестове, де місце було й справді напрочуд гарне, де потім жили князі Ярослав Мудрий І Володимир Мономах.
Син і послідовник Володимира Ярослав Мудрий значно розширив межі «столичного града». У цей час було збудовано видатний твір мистецтва – монументальний, прикрашений мозаїками та фресками Софійський собор.
ІІІ група
Впродовж XVII- XVIII століть загального піднесення здобула національна культура, виплекана значною мірою в таких осередках, як Братська школа на Подолі, школи при київських церквах і монастирях. Стараннями Київського братства, в яке з усім запорізьким козацтвом вступив і гетьман Петро Сагайдачний, засновано Братський Богоявленський монастир, при якому пізніше існувала Київська академія – перший вищий навчальний заклад на Україні. Велику просвітницьку діяльність провадила тоді Києво-Печерська лавра, де теж працювало чимало видатних діячів освіти і культури, у друкарні якої видавалися гарно оздоблені гравюрами книжки. Нині у цьому приміщенні Музей книги і книгодрукування.
V. Підсумок уроку
Бесіда.
VI. Домашнє завдання
І –ІІ рівень – скласти речення за схемами «Складнопідрядні речення з кількома підрядними».
ІІІ – IV рівень – виписати з книги В. Скуратівського «Берегиня» шість складнопідрядних речень із кількома підрядними. Накреслити їх схеми. Вказати вид підрядних речень і тип підрядності, пояснити розділові знаки.