Урок "Складнопідрядне речення з кількома підрядними."

Про матеріал
Мета уроку: закріпити й поглибити знання учнів про складнопідрядне речення з кількома підрядними, удосконалити вміння розставляти розділові знаки, складати схеми; формувати у школярів позитивне ставлення до навчання; розвивати логічне мислення.
Перегляд файлу

Українська мова 9 клас       

Тема уроку:  Складнопідрядне речення з кількома підрядними.

 

Мета уроку: закріпити й поглибити знання учнів про складнопідрядне речення з кількома підрядними, удосконалити вміння розставляти розділові знаки, складати схеми; формувати у школярів позитивне ставлення до навчання; розвивати логічне мислення.

 

Обладнання: картки.

 

     Хід уроку

І. Організаційна частина

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

Повторення ключових питань.

Проаналізувати:

1 група:  Відтворити теоретичні відомості про однорідну та неоднорідну підрядність.

2 група: Відтворити теоретичні відомості про послідовну підрядність.

3 група: Відтворити теоретичні відомості про змішану підрядність.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

 

 Учитель. Сформулювати мету сьогоднішнього уроку нам допоможуть експерти, скориставшись формулою «Сьогоднішній урок навчить нас…».

 

 

 

IV. Систематизація та узагальнення знань

 

1.Графічний диктант.

 Складнопідрядне речення з одним підрядним графічно позначте цифрою 1, складнопідрядне речення з кількома підрядними – 2.

  1. Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього.
  2. Хто не шанує видатних людей свого народу, той сам не годен     пошани (М. Рильський).
  3. Щоб глибоко збагнути душу народу, треба знати його історію, його майстрів слова (з журналу).
  4. Людина тим і велика, що прямує дорогами, які ми називаємо життям.
  5. Яке прекрасне наше місто вранці, коли перші промені сонця оглядають свої володіння, що пробуджуються від сну (з газети).

 (1,1,1,2,2)

2. Робота з картками.

 Запишіть речення, розставте і поясніть розділові знаки. Складіть схеми, вкажіть вид підрядності.

І-ІІ рівень.

Купала у любистку мати, щоб любляче серце мати, щоб рідний край свій любить.

ІІІ рівень.

Коли любов крізь сніг проніс і спав ночами на снігах, тоді відчуєш, як до сліз земля для тебе дорога.

 

IV рівень.

 Блищить хистке світло в’юнистої річечки, яка гасне у рідколіссі в берегових заростях, щоб потім тихо увійти розгалуженим гирлом у могутні води Дніпра.

 

 

3.Складання схем до речень.

  1.               Поселення, що з’явились у різних районах сучасного Києва в останніх століттях до нашої ери, досягають найвищого розвитку у ІІ- ІІІ століттях нашої ери, що стало основою для нового підйому розвитку культури всього слов’янського населення.
  2.               Збереглася легенда про те, як брати Кий, Щек, Хорив та їхня сестра Либідь десь у V столітті дісталися водою стрімких стометрових круч, що височать над Дніпром, нижче гирла Десни, і заснували місто.

 

4.Творче завдання за рівнями.

 

Середній рівень

 

Складіть речення за поданою схемою, використавши матеріал про свій рідний край.

 

  (   ), [   ], (   ).

 

Достатній рівень

 

Опишіть місцевість, де ви живете, використавши в структурі тексту речення з неоднорідною підрядністю. Розкажіть, що вам відомо з історії виникнення назви вашого рідного краю.

 

Високий рівень

 

За поданим початком допишіть твір-мініатюру на тему «Місто мого дитинства», в структурі якого використайте складнопідрядне речення з послідовною підрядністю.

Вранішнє сонце, заглянувши в дзеркальну воду широко плинного Дніпра, сповістило про новий день. Своїм промінням воно освітило місто, яке приваблює нас тихими скверами і мальовничими околицями.

 

 

5.Робота з текстом у групах.

Прочитайте текст . Визначте його тему, стиль, тип мовлення. Випишіть складнопідрядні речення з кількома підрядними. Вкажіть тип підрядності.

І група.

 Перша датована згадка про Київ у давньоруському літописі належить до 862 року, коли правили князі Аскольд і Дір, які були вбиті новгородським князем Олегом. Він княжив тридцять літ, і йому належать пророчі слова про майбутню велич Києва: « Це буде мати містам руським» .І мальовниче урочище над Дніпром досі зветься Аскольдовою  могилою.

 Найбільшого розквіту Київська держава досягла за князювання Володимира, коли у 988 році було запроваджено християнство, що мало велике прогресивне значення, бо відігравало важливу роль у зміцненні єдності держави.

 

ІІ група.

Київ завжди пишався своїм мальовничим розташуванням. Панівне положення високих круч над Дніпром імпонувало київським князям, які зводили над схилами руки храми і палаци, що зримо свідчили про могутність влади і держави. І Володимир Святославович влаштував літню свою резиденцію над Дніпром у княжому селі Берестове, де місце було й справді напрочуд гарне, де потім жили князі Ярослав Мудрий І Володимир Мономах.

Син і послідовник Володимира Ярослав Мудрий значно розширив межі «столичного града». У цей час було збудовано видатний твір мистецтва – монументальний, прикрашений мозаїками та фресками Софійський собор.

 

 

ІІІ група

Впродовж XVII- XVIII століть загального піднесення здобула національна культура, виплекана значною мірою в таких осередках, як Братська школа на Подолі, школи при київських церквах і монастирях. Стараннями Київського братства, в яке з усім  запорізьким козацтвом вступив і гетьман Петро Сагайдачний, засновано Братський Богоявленський монастир, при якому пізніше існувала Київська академія – перший вищий навчальний заклад на Україні. Велику просвітницьку діяльність провадила тоді Києво-Печерська лавра, де теж працювало чимало видатних діячів освіти і культури, у друкарні якої видавалися гарно оздоблені гравюрами книжки. Нині у цьому приміщенні Музей книги і книгодрукування.

V. Підсумок уроку

Бесіда.

  • Як ви гадаєте, чи виконали ми завдання, поставлене на початку уроку?
  • Що нам допомогло в роботі?
  • Які труднощі виникали у вас протягом уроку? Чому?

VI. Домашнє завдання

І –ІІ рівень – скласти речення за схемами «Складнопідрядні речення з кількома підрядними».

ІІІ – IV рівень – виписати з книги В. Скуратівського «Берегиня» шість складнопідрядних речень із кількома підрядними. Накреслити їх схеми. Вказати вид підрядних речень і тип підрядності, пояснити розділові знаки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
30 листопада 2022
Переглядів
1818
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку