Єдиним документом у плануванні роботи є перспективний план вихователя групи продовженого дня який передбачае: Концентрацію знань, умінь і практичних навичок вихователя у виборі засобів виховної роботи;Можливість здійснення адміністрацією школи всебічного контролю за виконанням вихователями своїх обов’язків;Планування та організацію різних видів виховної роботи, спрямованих на колектив та особистість учня.
Розділи перспективного плану вихователя групи продовженого дня. Вступ (аналіз рівня вихованості дітей групи);Організація духовного розвитку (моральне, естетичне, превентивне, трудове, громадське, екологічне, військово-патріотичне виховання);Заходи з охорони здоров'я та фізичного розвитку дитини;Робота з батьками.
Вступ . Аналіз рівня вихованості дітей групи. Завдання на наступний навчальний рік. Групу продовженого дня 2-4 класів на перше вересня 2012 року сформовано із учнів 2кл. (14 осіб), 3 кл. (7 осіб) , 4кл. (9осіб)Усього за списком 30 дітей. У такому складі група працює перший рік.Із 14 учнів другого класу хороші здібності мають учні – Васюхно А., Горовенко Д., Іванова Д., Токар К., Шумейко Д., Сорока А.. Такі учні (Томенко Р., Желяніст О., Зубенко В., .) мають середні здібності, володіють початковими навичками самостійної роботи, але потребуютьсистематичної індивідуальної допомоги з математики. Два учні (Кравченко Р. і Кузів С..) програмовий матеріал засвоюють повільно і з великими труднощами, значно відстають у рівні розумового розвитку від своїх однолітків. Вони погано читають, не завжди розуміють прочитане, логічне мислення відсутнє.. Серед учнів третіх класів добре навчаються -4учні, потребують індивідуальної допомоги вихователя під час виконання домашніх завдань - 3 (Чепель Д., Могіляс К., Швець Д.)Серед учнів четвертих класів добре навчаються -5учнів, потребують індивідуальної допомоги вихователя під час виконання домашніх завдань - (Середін А., Нестрижений А.). Частина учнів відзначається низьким рівнем вихованості, зокрема схильністю до бійок. Особливо агресивний характер мають четверо хлопців -, Швець Д.,Юдін Ю. Ці учні потребують глибокого вивчення їх особистості, виявлення причин агресії та всебічної педагогічної уваги. У зв'язку з цим основними завданнями на наступний навчальний рік є: формування навичок здорового способу життя в дітей через забезпечення їхнього фізичного, емоційного, психологічного благополуччя;виховання дисципліни, культури поведінки в школі і поза нею; згуртування учнівського колективу групи продовженого дня, формування навичок взаємодопомоги, взаємоповаги, уміння співчувати, співпереживати чужому болю та невдачам; формування культури фізичної і розумової праці , пізнавальних інтересів;Необхідно сприяти вихованню інтересу до навчання, щоб кожен учень відчував радість від своїх навчальних та особистих досягнень, інтерес до нових знань, а для цього навчально-виховний процес в групі продовженого дня слід будувати на засадах особистісно зорієнтованого підходу до вихованців. Важливе значення у зміцненні педагогічного впливу на дітей має планування позаурочної навчально-виховної роботи, яка планується на півріччя і робочий день. Плануючи її, педагог керується указами Президента України, уряду України, відповідними нормативними документами Міністерства освіти і науки України. План роботи групи продовженого дня на півріччя розробляє вихователь і узгоджує його з планами позаурочної роботи вчителів, з учнями яких вони спільно працюють.
ІІ. Організація духовного розвитку. Естетичне виховання{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1вересень“Краса природи в пісні і слові”. Відповідальний2“Краса природи в пісні і слові”.3“Таємниця однієї картини”.4“Музична спадщина рідного краю”.5жовтень“Краса природи в мистецтві”.6“За народними ремеслами”.7“Мистецькими стежками рідного краю”.8«Пісня рідного краю»9листопад«Вчимося етикету»10“Танок осіннього листя”.11.“У царині мистецтва”.12 Я вишиваю рушничок”.13грудень“Архітектурні перлини рідного краю”.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}14“Музика поруч з нами”. Відповідальний15«Мистецька галерея зими».16“Письменники рідного краю”.17січень«Культура поведінки: ідемо до театру (музею, кінотеатру, цирку, на виставку тощо)»18“Музична мозаїка”.19.«Світ казки».20“Народ скаже як зав’яже”.21.лютий«Музичні фантазії».22.«Мистецтво ляльки»23.“Чарівне слово поезії”.24.“Мистецькі шедеври”.25.березень“Музика в природі: пори року”.26.«Прекрасне очима дитини».27.«Казкова феєрія».28.“Українська співаночка”. 29.квітень“Хоровод весняних квітів”.30.“Турнір знавців поезії”.31.“Народ скаже як зав’яже”.32.травень“Краса природи рідного краю”.33.«Культура поведінки: ідемо до театру (музею, кінотеатру, цирку, на виставку тощо)» 34.«Музичні фантазії».35.”Абетка мистецтва”.
МОРАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№ з/п. Дата проведення. Зміст виховного заходу Відповідальний1вересень„Бути совісним означає...” -бесіда2“Мій товариш”.-диспут3“Моя іграшка – тобі”-бесіда4“Буду гідним скрізь і всюди, щоб нести Вам радість, люди!” бесіда5жовтень“Про справжню дружбу”.6“Школа вишуканих манер”.7“Ти – вихована дитина?”.8“Турбота. Діти допомагають дітям”.9листопад“Як би я вчинив…”10“Шануй батька й неньку”11“Вчимося бути добрими людьми”.12“Якщо ти погано вчинив”.13грудень“Мій день, мої вчинки”.14“Чужого горя не буває”.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}15“Якщо твій друг помилився...”Відповідальний16“Як і чим випробовується дружба”.17січень“Про правила товаришування”.18“Ти знаєш, що ти людина?”.19.“Гляди, не забудь - людиною будь!”.20“Народна мудрість про добро, совість, ввічливість, справедливість, чесність”.21.лютий„Хочу і треба”.22.“Розкажи мені про себе”.23.“Подаруй свято іншим”.24. Слово не горобець – вилетить не піймаєш”.25.березень“Вихована людина: яка вона?”.26.“У добрі справи ти вклади прекрасні прояви душі”.27.“ Заповіді людяності ”.28.“Спілкуємося та діємо”.29.квітень“Скарбничка мудрості”.30.“Тлумачний словник ввічливих слів”.31. Ввічливість – основа виховання. "Азбука ввічливості".32.травень“Все починається з родини”.33.”Чарівні слова відкривають серця”.34.“Відкриваємо скриньку добрих справ”.35.“Школа гарної поведінки”.
ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№ з/п. Дата проведення. Зміст виховного заходу Відповідальний1вересень“Чистий клас”.2“Збережемо чистим довкілля”.3“Себе я бачу в дзеркалі природи”.4“В усі пори року прекрасна земля”.5жовтень“Знай, люби, бережи”.6“Подарунки осені”.7“На квіти осені чарівні подивись”.8“Заповідні місця мого краю”.9листопад“Збережемо красу природи. 10“Тварини моєї місцевості”.11“Екологічна стежка ”.12“Ти відповідальний за тих, кого приручив”.13грудень“Природа в загадках, прислів’ях, приказках та віршах”.14"Птахи в нашому житті" – екологічна ігрова програма.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}15“Тварини взимку потребують твоєї допомоги”Відповідальний16“Жива ялинка хай росте”.17січень“Жива і нежива природа”.“18«Таємниці природи»19."Як зимують птахи і звірі? Турбота людей про птахів і звірів узимку" - бесіда.20 Проект “Встанови годівничку”."21.лютий“Якби тварини вміли говорити”.22.“Знайди скарби природи рідного краю”.23. Конкурс малюнків „Природа і людина”.24. Червона книга України25.березень“Збережемо природу рідного краю”.26.“Вода – безцінне багатство. Бережіть її”.27."Екологічними стежками, або на лісовій галявині". Дидактичні ігри з природознавства та екології.28."Моя улюблена квітка". Складання усного твору з елементами опису29.квітень“Зустріч пернатих друзів”.30. Вікторина-гра „Що покласти в рюкзак для мандрівок”31. Екологічні катастрофи. “Дзвони Чорнобиля”.32.травень“В усі пори року прекрасна земля”.33.“Я – маленька частиночка Природи”.34."Сонце, повітря і вода – найкращі друзі" – бесіда.35.“До природи – не неси шкоди”.
ГРОМАДЯНСЬКЕ ВИХОВАННЯ{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№ з/п. Дата проведення. Зміст виховного заходу Відповідальний1вересень“Та земля мила, де мати народила”.2“Моя рідна Україна”.3“Символи моєї держави”.4“Знай і поважай Герб, Прапор і Гімн своєї Батьківщини”.5жовтень“Ми - українці”.6“У країні рідної мови”.7“Мова рідна, слово рідне”.8“Правовий букварик”.9листопад„Я маю право... кожна людина має право”.10“У нас одна Батьківщина – наша рідна Україна”.11“Славетні українці”. 12“Кожному мила своя сторона”.13грудень.«Рід, родина, рідня»14.«Моя рідна вулиця”.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}15“Я – маленький громадянин”. Відповідальний16“З чого починається Вітчизна? ”.17січень“Чи знаєш ти свій край?”.18“Древній Київ – столиця України”.19.“Легенди мого краю”.20„Одна єдина на цілім світі...”.21.лютий“Люби і знай свій рідний край”.22.“Люди, які прославили мій край”.23.“І живе калина на папері”.24.“Сторінки історії мого міста (села)”.25.березень“Всі народи України живуть в злагоді та мирі”.26.«Немає прав без обов’язків».27."Український рушник" – виховна година.28.“І синє небо, і жовте колосся”.29.квітень“Традиції мого народу”.30.„Конвенція ООН та Конституція України про права дітей”.31.“Я – громадянин України і пишаюсь цим”.32.травень„Пам’ятаймо героїв”.33.„Вчинок, відповідальність, наслідки”.34.“Наша Вітчизна - Україна”.35.“Моя країна моїми очима”- виставка малюнків
ТРУДОВЕ ВИХОВАННЯ{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№ з/п. Дата проведення. Зміст виховного заходу Відповідальний1вересень“Бджілка мала, та й та працює”.2“Ми працю любимо”.3«Чи знаєш ти ціну праці?»4“Калейдоскоп професій”.5жовтень“Працьовита родина”.6“Подарунки власноруч”.7“Допоможи книзі!”.8“Праця – джерело життя і головна його прикраса”.9листопад“Праця прикрашає людину”.10“До джерел народних ремесел”.11“Мої досягнення”.12“Усі професії потрібні, усі професії важливі ...”13грудень“Цінуймо працю інших”.14 Підготовка до новорічного свята. Виготовлення новорічних листівок, сніжинок.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}15“Майстерня Діда Мороза”. Відповідальний16“Подарунки молодшим друзям”.17січень“Землю сонце прикрашає, а людину – праця”.18“Місто веселих майстрів”.19.“Коли я виросту... ”.20“Про двох братів – Умійка та Неумійка”.21.лютий“Як організувати себе”.22.« Ну-мо , хлопці!» ( конкурси для хлопців)23.“Ціна твого підручника”.24.“Наші захоплення”.25.березень“Кращий мамин помічник”.26.“Подарунки матусям і бабусям”.27.“Господарочка” ( конкурс для дівчат)28.“Вчись учитись, щоб уміти трудитись».29.квітень“Люди, які працюють поруч”.30.“Книжкова лікарня”.31.“Праця годує, а лінь – марнує”.32.травень. Чисте подвір’я33.“Працьовита родина”.34.“Книга скаржиться! Книга дякує!”.35.“Мої досягнення”.
ІІІ. Заходи з охорони здоров'я та фізичного розвитку учнів. Вирішення завдань фізичного виховання у ГПД реалізується через цілісну систему фізичних вправ і рухів, що організованіу такі форми занять: фізкультурні паузи під час виконаннядомашніхнавчальнихзавдань; прогулянки; спортивні години. Передбачається, що вони повинніпроводитисящодня і вирішуватитакізавдання:створення умов активноговідпочинкуучнів; зняттярозумовоїнапругизішколярів; протидіярозвиткунадмірногостомлення; забезпеченняефективноговідпочинку;підвищеннязагальної й розумовоїпрацездатності; цікаве та змістовнепроведеннядозвілля;удосконаленняфізичногорозвитку і руховоїпідготовленостішколярів. Найкращим часом для початку проведення спортивних годин є зниженняпрацездатності. Доведено, щопісляпідйомупрацездатностішколярів з 8 до 11 годининадалівідбуваєтьсяїїзниження, а до 14 годининайбільшінтенсивно. Одночаснофіксується і інтенсивнезниженнярухливостінервовихпроцесів. Це характерно для всіхшколярів. Однак в учнівмолодшихкласіврівеньпрацездатностінижчий,аперіоднайбільшефективноїроботикоротший. Томуоптимальним часом для проведення «Годинфізичноїкультури» є час після 12 години. Середнятривалістьзаняття:для першогокласу становить 35—45 хвилин; для других-четвертих— 45—60 хвилин і залежитьвідбагатьохобставин:втомиучнів, характеру попереднього і наступноговидівдіяльності, погодних умов. Для формуваннянавичок здорового способу життя в ГПД проводятьсявікторини, бесіди, ігри, КВК тощо. Бажанозалучати до їхорганізаціїбатьків. Батьки можутьтакождопомогтизробитисаморобнийінвентар для фізкультурних занять. Важливоюумовоюзбереженняздоров'я є дотримання правил особистоїгігієни. Вихователь повинен стежити за миттям рук, дотриманнямчистотиприміщень та повітряного режиму, охайністюодягу, вдаючися до оригінальнихзвань, нагород (медаль Мийдодира, звання «Король чистоти» тощо).
ІV. РОБОТА З БАТЬКАМИЗв´язок школи і сім´ї проходив через батьківські збори, комітет, лекторії, листування з батьками, анкетування, індивідуальні бесіди. В процесіспілкуваннябатьків і вихователявстановлювалися особистіконтакти, формувалисявзаємнівимоги і побажання. Для повноцінної роботи, вихователю необхідно скласти план спільної роботи з батьками. В роботі були передбачені різні форми спілкування: не лише надання батьками теоретичних знань та практичних умінь, а й залучення їх до виховної роботи з учнями у класі, до обміну досвіду родинного виховання, до творчих зустрічей, а саме:1) регулярніпедагогічнібесіди по програмі, складеній на основіпевного контингенту учнівбатьків;2) груповіконсультації з окремихпитаньвиховання і навчання;3) індивідуальніконсультації батькам;4) залученнябатьків до педагогічноїсамоосвіти, наданнядопомоги в ційсправі;5) батьківськіконференції по обмінудосвідомсімейноговиховання;6) педагогічнідиспути, вечоризапитань та відповідей з проблем виховання та ін. Для того, щоб батьки вихованців мали змогу ознайомитися з планом роботи ГПД, було складено щотижневі циклограми розкладу занять у ГПД.
V. Індивідуальна робота вчителя/вихователя ГПД з учнями. Перш ніж проводити індивідуальну роботу з учнями, вихователю необхідно володіти даними про кожного з них, знати їх психологічні особливості. Глибокі знання загальних основ індивідуального підходу до учнів дають змогу педагогам кваліфікованіше використовувати прийоми педагогічного впливу. У процесі виховної роботи застосовують такий прийом як навіювання. Завдання його – вселити в учня віру у правоті його дій. Прийом довіри базується на переконанні, що в кожній людині є багато позитивного, і на це необхідно опиратися, щоб досягти успіхів. Педагог продумує створення такої ситуації за якої позитивні якості можуть проявитися. В індивідуальній роботі часто використовують прийом залучення учнів до цікавої діяльності. Учень забуває про свої шкідливі захоплення, у нього проявляються добрі наміри, що дають паростки позитивних якостей. Приступаючи до індивідуальної виховної роботи з учнями, які мають відхилення в поведінці і важко піддаються вихованню, вихователі повинні глибоко вивчати психолого-педагогічні особливості учня. Форми і методи роботи з учнями залишаються загальновідомими з урахуванням специфічних особливостей дітей. У процесі виховання "проблемних учнів” індивідуальна робота займає провідне місце. Від її умілої організації залежить час виправлення таких школярів.
Основні напрямки індивідуальної роботи вихователів з учнями:· вивчення індивідуальних особливостей, специфіки умов їх розвитку;· встановлення міжособистісних контактів із кожною дитиною;· створення у класному колективі умов для прояву і розвитку реальних і потенційних можливостей учнів, задоволення соціально цінних і особистісно значущих інтересів та потреб учнів;· вивчення та врахування в роботі стану фізичного, психічного та соціального здоров’я учнів;· розв’язання питання соціальної адаптації учнів в умовах дитячого та педагогічного колективу;· надання індивідуальної допомоги учням, які мають проблеми в адаптації до життєдіяльності класу, відносин з учителями, вихователями, іншими членами колективу навчального закладу;· превентивна робота з учнями "групи ризику” (що виховуються у неблагополучних сім’ях, схильні до правопорушень, мають шкідливі звички);· сприяння вихованцям у діяльності з самопізнання, самовизначення, саморозвитку;· діагностика результатів навчання, виховання і розвитку кожного учня, облік їхніх особистих досягнень.
Розуміння учнями поставлених перед ними навчальних завдань;Урахування вікових та індивідуальних особливостей школярів, їхніх пізнавальних можливостей, специфіки кожного начального предмета, складності матеріалу, характеру завдань та ін.;Формування загально навчальних умінь і навичок (уміння правильно розподіляти час, встановлювати послідовність виконання завдань, виділяти головне, використовувати попередньо вивчений матеріал, застосовувати раніше набуті знання);
Самопідготовка: Дотримання гігієнічних і педагогічних вимог. Раціональна організація роботи. Особлива увага дітям з ослабленим здоров’ям Врахування специфіки навчального предмету. Розвиток пізнавальних можливостей учня, їхніх вольових якостей та уподобань.Індивідуальні домашні завдання, спрямовані на дослідницьку, пошукову діяльність
Вимоги до організації самопідготовки1. Організаційно-дисциплінарні: Чітке дотримання початку і кінця самопідготовки;Свідоме підпорядкування учнів вказівками вихователя;Наявність необхідного приладдя, підручників, словників;Забезпечення порядку на робочому місці;Економне і повне використання часу, відведеного на самопідготовку;Дотримання правил проведення самопідготовки.
Правила для учнів: Раціонально використовувати час;Працювати самостійно;Надавати товаришам можливість працювати ефективно;Сумлінно виконувати домашні завдання;Користуватися додатковими джерелами знань;Самостійно обирати методи виконання завдання;При необхідності звертатись за допомогою до консультантів;Перевіряти роботи товаришів, виконавши своє завдання.
Організація самостійної роботи: Чіткий інструктаж щодо виконання роботи;Визначення порядку виконання домашніх завдань;Визначення часу на виконання кожного завдання;Значення програмного матеріалу;Поєднання фронтальної, групової, індивідуальної роботи;Дотримання культури розумової праці;Раціональне використання часу;
Необхідною вимогою методики організації самопідготовки у початковій школі є проведення фізкультхвилинок. 1. Активний руховий режим2. Підвищення загальної працездатності.3. Поліпшення дитячого здоровья.4. Зняття втоми5. Нормалізація уваги і активності 6. Відновлення сили 7. Створення робочого настрою. 8. Підвищення дисциплінованості
Форми узгодження роботи вчителя і вихователя ГПД: Усне й письмове взаємне інформування педагогів (зошити взаємодії);Участь у засіданнях методичних об’єднань, педагогічних читаннях, науково-практичних конференціях;Розроблення спільними зусиллями окремих тем;Відвідування вчителями групи продовженого дня, допомога вихователю і учням у раціональній організації виконання домашніх завдань;Допомога вихователя вчителеві в організації самостійної роботи учнів на уроках.
Назвати гру. Пояснити її основний зміст, правила. Розподілити ролі. Роздати іграшки та атрибути. У процесі гри керувати її перебігом, націлювати гравців на прояв творчості. Вимагати від гравців свідомої дисципліни. Стежити за емоційністю, мовою, мімікою, жестами. Регулювати психічне та фізичне навантаження. Слідкувати за пульсом гравця. Організовано закінчити гру. Проаналізувати її хід. Оголосити висновки та пропозиції.