Я поважаю віру, але саме сумніви – це те, завдяки чому ти вчишся У.Мізнер Актуальність дослідження: Необхідність змін в освітньому процесі сучасні реалії в інформаційному просторі (уміння працювати з інформацією, здобувати, переробляти, застосовувати) формування ключових компетентностей мислячої, самостійної особистості (завдання Нової української школи)
Я поважаю віру, але саме сумніви – це те, завдяки чому ти вчишся У.Мізнер Ключові характеристики критичного мислення Свобода та самостійність (здатність висловлювати ідею незалежно від інших). Інформація є відправною, а не кінцевою точкою для розвитку (потрібно опрацювати велику кількість інформації). Починається з постановки питання та проблеми (вміння ставити запитання). Використовує переконливу аргументацію (власне вирішення з розумними доказами). Є соціальним процесом (думка перевіряється у спілкуванні з іншими).
Я поважаю віру, але саме сумніви – це те, завдяки чому ти вчишся У.Мізнер Етапи критичного мислення: Сприймання інформації з декількох джерел. Аналіз її змісту або різних точок зору, вибір того викладу, який тобі здається вірним. Зіставлення його з іншими викладками або протилежними точками зору. Добір аргументів та доказів. Прийняття рішення.
Я поважаю віру, але саме сумніви – це те, завдяки чому ти вчишся У.Мізнер Людина, яка критично мислить: Чесна сама з собою та з іншими. Ставить запитання. Засновує судження на доказах. Шукає зв’язок між предметами. Інтелектуально незалежна. Не піддається маніпуляціям. Вміє: Визначати проблему Перевіряти надану інформацію Визначати наявність підтексту Враховувати альтернативні точки зору Синтезувати отримані знання Робити висновки та приймати оптимальні рішення
Я поважаю віру, але саме сумніви – це те, завдяки чому ти вчишся У.Мізнер Чому учні 5-х класів готові до розвитку критичного мислення? - У зв'язку з адаптацією до переходу в основну школу зміни об'єктивно неминучі. Психологічно готові до сприйняття нових форм , технік, прийомів роботи; Відкриті і довірливо ставляться до дорослих, визнають їх авторитет; Чекають від учителів та батьків допомоги і підтримки.
Я поважаю віру, але саме сумніви – це те, завдяки чому ти вчишся У.Мізнер Особливості організації освітнього процесу - включаються завдання, вирішення яких вимагає мислення високого рівня (аналіз, синтез, оцінка). Процес організовано як дослідження шляхом інтерактивної взаємодії. Результат – не засвоєння фактів або чужих думок, а власні судження. Формування навичок оперування доказами, застосування графіків, схем, діаграм, аналізу аргументів, обґрунтування висновків.
Я поважаю віру, але саме сумніви – це те, завдяки чому ти вчишся У.Мізнер Етапи уроку Вступна частина виклик 5-7 хв. Учитель стимулює учнів роздумувати Основна частина осмислення 25-35 хв. Учитель організовує активну діяльність учнів з дослідження, осмислення, пошуку Підсумкова частина роздуми 5-10 хв. Учитель і учні: узагальнюють основні ідеї, обмінюються думками, виражають ставлення, оцінюють, ставлять нові питання
Висновки 1.Сучасні реалії, Нова українська школа потребують змін у відношенні до освітнього процесу. 3. Учні 5-х класів психологічно готові до сприйняття нових форм, технік, прийомів роботи, які пропонує методика розвитку критичного мислення. 4.Розглянуті у роботі методи та прийоми розвитку критичного мислення, їх аналіз дають впевнену позитивну відповідь щодо можливості застосування вже існуючих технологій та їх адаптацію до використання на уроках природознавства у 5 класах. 2. Визначені основні характеристики критичного мислення якнайкраще підходять до реалізації нових освітніх завдань.