Методи, техніки та прийоми формування критичного мислення
на уроках природничого циклу
як основа розвитку пізнавальних та творчих здібностей учнів
Вчитель фізики вищої категорії
ХЗОШ 168 м. Харкова
Шаповалова В.В.
Я поважаю віру, але саме сумніви – це те,
завдяки чому ти вчишся. (У.Мізнер)
Щодня перед людиною стає проблема вибору. Робити його свідомо та зважено треба уміти. А значить, саме цьому умінню і треба вчити дитину. В сучасних реаліях дуже швидко розвиваються інформаційні технології, новітні політичні технології та новітні засоби інформації. Вони здатні формувати громадську думку, активно впливати на суспільну та індивідуальну свідомість. Тому головна функція вчителя – навчитися самому та допомогти навчитися дітям не лише орієнтуватися в інформаційних потоках, а й відбирати та оцінювати усе, що надходить ззовні, робити власні висновки та приймати самостійні оптимальні рішення. Це означає, що наша задача – навчитися мислити критично.
Актуальність обраної теми обумовлюється сучасною ситуацією, в якій дитина зростає, розвивається і формується як особистість; задачами, які покладаються на педагогів Концепцією «Нової української школи».
Отже, саме техніки і методи критичного мислення можуть допомогти у досягненні поставленої мети.
1.1 Метод опорних слів (перший етап смислового скорочення тексту);
1.2. «Подвійний щоденник» (виписуються основні цитати та робляться коментарі до них у вигляді думок та асоціацій)
Цитата |
Коментар ( чому саме ця цитата? Про що вона змушує замислитись? |
Можна запропонувати додати до таблиці третій стовпчик «Питання до вчителя» або «Коментарі після обговорення»
Цитата |
Коментар ( чому саме ця цитата? Про що вона змушує замислитись?) |
Питання до вчителя |
Цитата |
Коментар ( чому саме ця цитата? Про що вона змушує замислитись?) |
Коментарі після обговорення |
Що мені відомо з цієї теми? |
Що нового я дізнався? |
Лінії порівняння |
Чадний газ |
Вуглекислий газ |
Склад молекули |
|
|
Фізичні властивості |
|
|
Хімічні властивості |
|
|
Отримання |
|
|
застосування |
|
|
за |
проти |
знаю |
хочу дізнатися |
дізнався |
Методи стимулювання учнів ставити різні запитання - дуже важливий засіб розвитку критичного мислення.
Визначається як інтерактивна взаємодія, аналітичний діалог, який передбачає вислуховування ідей та реагування на них.
Найважливіший компонент інтерактивного навчання на уроці з розвитку критичного мислення.
Здійснюється в різних формах: у вигляді індивідуальної роботи, роботи в парах, групах, дискусії, в письмовій та усній формі.
Завжди містить такі елементи:
критерій |
бали |
Я можу назвати… |
|
Я вмію пояснювати, що таке…. |
|
Я можу визначити ознаки…. |
|
Я можу порівняти… |
|
Я можу охарактеризувати… |
|
Я можу аргументовано висловити свою позицію щодо… |
|
Критерії оцінки: 0- потребує вдосконалення, 1 – задовільно, 2 – відмінно.
Наприклад,
Молекули |
тема |
1 іменник |
Прості і складні |
опис |
2 прикметника |
Вони рухаються та взаємодіють |
дія |
3 слова |
Обумовлюють склад і властивості речовини |
ставлення |
фраза з 4 слів |
Будова
|
сутність |
1 слово |
Викладаючи уроки природознавства та фізики у загальноосвітній школі, я намагаюсь застосовувати методи, техніки та прийоми критичного мислення для розвитку пізнавальних та творчих здібностей дітей. Серед них найчастіше використовую парно-групову роботу «Мозковий штурм», взаємоопитування, взаємонавчання, дискусію, «незакінчене речення», сенквейн, діаграму Венна, читання з маркуванням. Починаю в 5 класах на природознавстві, продовжую в 7-11 на фізиці. Учні звикають швидко до запропонованих технологій, навчаються думати та не соромитися висловлювати свою думку.